Generative Engine Optimization (GEO)

Zoekgedrag verandert razendsnel door generatieve AI. Vroeger moest je door de resultaten van Google scrollen. Nu geven AI-zoekmachines zoals ChatGPT en de AI Overview van Google je meteen een antwoord. Voor bedrijven betekent dit een nieuwe uitdaging om online zichtbaar te blijven. Optimaliseer je niet voor deze nieuwe AI-zoektools, dan ben je minder zichtbaar voor je doelgroep.

Generative Engine Optimization (GEO) is onze strategische aanpak om jouw content te optimaliseren voor AI-gestuurde antwoorden. We zorgen ervoor dat jouw merk en producten zichtbaar zijn. Dit geldt ook voor de antwoorden van ChatGPT, Copilot en AI Overview. Bij RED IVY geloven we dat investeren in GEO belangrijk is. Het maakt je merk klaar voor de toekomst. In de online wereld bepaalt AI steeds vaker de antwoorden.

Waarom GEO belangrijk is voor jouw bedrijf

Ons online zoekgedrag is flink aan het veranderen. Waar je vroeger klikte in een lijst met verschillende blauwe links, tegenwoordig willen gebruikers een snel en compleet antwoord op hun vraag. AI-zoekmachines spelen hierop in door informatie te verzamelen én samen te vatten tot één handig antwoord.
Is jouw content niet geoptimaliseerd voor deze nieuwe manier van zoeken? Dan kan het gebeuren dat je merk simpelweg minder opduikt bij je doelgroep. AI-modellen baseren hun antwoorden namelijk op bronnen die ze als relevant en betrouwbaar zien.

Met een slimme GEO-strategie zorg je daarentegen dat:

  • AI-platformen jouw merk en content meenemen in hun antwoorden.
  • Je bereik groeit en je merkautoriteit toeneemt.
  • AI-modellen jouw bedrijf zien als een betrouwbare bron.
  • Je een duurzaam concurrentievoordeel opbouwt ten opzichte van late volgers.

Onze GEO-aanpak: van analyse tot actie

Net als SEO is GEO complex en continu in beweging. AI-algoritmes veranderen voortdurend en verwerken content anders dan de traditionele zoekmachines. Daarom werken wij met een strategische, data-gedreven aanpak. Ons doel is om jouw merk niet alleen snel zichtbaar te maken in AI-zoekmachines, maar vooral om een blijvende autoriteit te bouwen.

We hanteren een vaste aanpak in vier fases. Daarin bouwen we stap voor stap aan jouw AI-zichtbaarheid. Hieronder lees je hoe dat werkt.

Aanpak GEO dienst

Kies voor red ivy.

unieke aanpak.

Wij hebben een aanpak ontwikkeld die zich keer op keer bewezen heeft en inzetbaar is in verschillende branches. Zowel voor B2C- als voor B2B-marketingvraagstukken. Een aanpak waarbij de klantreis centraal staat en die ervoor zorgt dat alle marketingactiviteiten naadloos op elkaar aansluiten. Voor een duurzaam resultaat.

doelgericht.

Wij gaan een intensief traject met je in. Niet maanden wachten tot er een plan ligt en dan pas aan de slag. Nee. De vaart gaat erin om zo snel mogelijk te kunnen bouwen aan concreet resultaat. Wij zetten altijd in op het behalen van een maximaal rendement, waarbij wij starten bij die activiteiten die de meeste impact maken.

plug and play.

Alles wat wij doen, leveren wij op in hapklare brokken. Zodat je er gelijk mee aan de slag kunt en alles duidelijk is voor alle collega’s die ermee aan de slag gaan. Wel zo makkelijk. Wij borgen de uitvoering door deze inhoudelijk te begeleiden. Laat je de uitvoering liever aan ons over? Dat kan natuurlijk ook!

Oog voor de mens.

Wij zorgen ervoor dat jouw uitdaging snel, gefundeerd en structureel wordt opgepakt. In dit proces nemen wij de verschillende lagen binnen de organisatie actief mee, inclusief bewijslast. Zodat de activiteiten breed worden gedragen en iedereen zich betrokken voelt. Want samen moeten we het doen!

Klaar om jouw AI-zichtbaarheid strategisch aan te pakken?

Onze aanpak bestaat uit 4 bewezen stappen – van inzicht tot impact. Geen vage beloftes, maar concreet resultaat: jouw merk opgenomen in AI-antwoorden van tools als ChatGPT en Google AIO.

Wil jij weten waar je nu staat en waar kansen liggen?
Laat je gegevens achter en we plannen een kick-off in. In 30 minuten:

  • Krijg je een analyse van je huidige AI-zichtbaarheid

  • Leggen we uit hoe we jouw merk in alle vier de stappen begeleiden

  • Ontvang je direct eerste aanbevelingen voor snelle winst

Binnen 1 werkdag nemen we contact met je op.

  • Bijvoorbeeld: +31 6 12 34 56 78

  • Wij gaan vertrouwelijk om met jouw gegevens (zie privacy statement).
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Jordy Graven

SEO-specialist

Heb je nog vragen? Neem gerust contact met me op!

+31 6 10 47 75 86

jordy@redivy.nl

Veelgestelde vragen over GEO

Wat is Generative Engine Optimization (GEO)?

GEO staat voor Generative Engine Optimization: de strategie om je content vindbaar en relevant te maken binnen AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Bing Chat en Google’s AI-zoekresultaten. Lees hier meer over wat GEO is.

Wat is het verschil tussen generative engine optimization en traditionele SEO?

GEO vereist wel een andere aanpak dan traditionele SEO. AI-modellen selecteren content op basis van context, betrouwbaarheid en relevantie, in plaats van alleen op zoekwoorden of backlinks. Met GEO optimaliseren we niet alleen voor een hogere plek in Google of Bing. We willen dat AI-assistenten jouw informatie gebruiken om vragen van potentiële klanten te beantwoorden. Lees hier meer over de verschillen van SEO vs GEO.

Hoe meet ik het rendement van GEO op onze marketinginspanningen?

We hebben een Looker Studio-dashboard ingericht waarin je precies ziet hoeveel sessies en conversies er via AI-gegenereerde content binnenkomen, uitgesplitst per model (zoals ChatGPT of Gemini). Daarnaast meten we via prompts of en hoe vaak jouw content en merk wordt genoemd in AI-antwoorden. Zo krijg je grip op bereik, zichtbaarheid én impact op leads of sales.

Welke risico’s of valkuilen zijn er bij het toepassen van GEO?

GEO is een nieuw terrein. Veel AI-tools zijn nog een black box, waardoor je beperkte controle hebt op hoe en wanneer je content getoond wordt. Er is ook een risico dat je te generiek schrijft, waardoor je merk niet onderscheidend is. Daarbij loop je als bedrijf ook risico met het publiceren van AI content, volgens de AI act. Ook loop je het risico dat je te veel inzet op vindbaarheid in AI-tools, terwijl traditionele zoekkanalen nog steeds converteren. GEO moet dus complementair zijn, geen vervanger van je bestaande SEO-aanpak.

Kan GEO ook bijdragen aan thought leadership of merk autoriteit binnen onze branche?

Ja, mits goed ingezet. Door strategisch input te leveren aan AI-modellen (via content, citations en slimme prompts), kun je zorgen dat jouw merk als bron wordt genoemd in antwoorden. Als jouw inzichten vaak terugkomen in tools als ChatGPT of Perplexity, positioneer je jezelf als autoriteit. Maar dat gebeurt niet vanzelf, je moet sturen op originaliteit, bronvermelding en sterke branding. Lees hier meer over hoe generatieve AI werkt.

Gerelateerde artikelen

Wat is AEO en GEO?

Gebruik jij al AI voor SEO of contentmarketing? Slim bezig—het versnelt je werk, geeft inspiratie én helpt bij zichtbaarheid. Maar let op: met de komst van de EU AI Act verandert het speelveld drastisch. Van transparantie-eisen tot aansprakelijkheid—de regels voor het gebruik van AI in je marketing worden strenger.

Generative Experience Optimization (GEO) vs. Traditionele SEO.

In dit artikel over generatieve AI analyseren we de vragen over het gebruik van AI en SEO. En we bieden praktische inzichten voor marketingmanagers die hun strategie willen aanpassen aan de nieuwe realiteit.

AI en SEO: Veilig aan de slag met de EU AI Act.

Gebruik jij al AI voor SEO of contentmarketing? Slim bezig—het versnelt je werk, geeft inspiratie én helpt bij zichtbaarheid. Maar let op: met de komst van de EU AI Act verandert het speelveld drastisch. Van transparantie-eisen tot aansprakelijkheid—de regels voor het gebruik van AI in je marketing worden strenger.

Zoekmachine vs Generatieve AI: 7 acties voor je marketingteam

In dit artikel duiken we in de verschillen tussen de 'oude' zoekmachines en de nieuwe generatieve AI. We kijken wat de impact is van Google's AI Overview en geven je concrete tips om ervoor te zorgen dat klanten jou blijven vinden.