Full Marketing Funnel

Verbeter jouw online marketing resultaten met een full-funnel marketing aanpak

Met een full funnel marketing aanpak richt jij je op potentiële klanten in elke fase van het koopproces, van de eerste bewustwording tot betrokkenheid na de aankoop. Deze aanpak omvat doorgaans een combinatie van verschillende marketingmiddelen, zoals zoekmachineoptimalisatie, contentmarketing, advertenties op sociale media, e-mailmarketing en retargeting. Maar in een full marketing funnel aanpak komt het neer op meer dan alleen het opstellen van advertenties of het schrijven van blogposts. Het draait om de synergie van deze verschillende marketingmiddelen die leidt tot een geïntegreerde aanpak met maximaal resultaat.

cindy adriaansen red ivy

Wat is de marketing funnel?

In de wereld van online marketing is het SEE-THINK-DO-CARE-model van Google een onmisbaar hulpmiddel geworden. Dit model biedt een gestructureerde aanpak om effectieve strategieën te ontwikkelen voor elke fase van de klantreis, van het eerste contact tot langdurige betrokkenheid. Het idee achter full marketing funnel is om je marketinginspanningen aan te passen aan de verschillende behoeften en intenties van klanten naarmate ze door de “funnel” bewegen. Deze wordt vaak onderverdeeld in vier fasen:

SEE: Merkbekendheid

In deze fase worden marketingmiddelen ingezet om zichtbaarheid en merkbekendheid te verhogen. De gewenste doelgroep kent het merk of product vaak nog niet maar heeft wel een (latente) behoefte die het product of de dienst kan vervullen. Het bereiken van deze doelgroep met de juiste boodschap zorgt voor een zachte landing in de volgende fase. 

Denk hierbij aan strategieën zoals het optimaliseren van zoekmachines (SEO), het creëren van een community op TikTok, en het inzetten van gerichte advertenties op LinkedIn om je boodschap te verspreiden.

THINK: Overwegen

De doelgroep is in deze fase gerichter op zoek naar een invulling van een specifieke behoefte in vorm van een product of dienst. In deze fase wordt een onbekende geïnteresseerde ‘verleid’ om naar een website pagina (traffic) te gaan om meer informatie te verzamelen. Veelal worden hier marketingmiddelen ingezet die we met een CPC (Cost Per Click) als KPI beoordelen, denk bijvoorbeeld aan Google Ads advertenties of Display campagnes. Eenmaal op je website probeer je met diverse vormen van content de websitegebruiker te overtuigen van jouw dienst of product. Relevante content is dan key, wat we hiermee bedoelen is… wordt de zoekvraag van de websitebezoeker beantwoord? En denk ook aan andere vormen van content dan alleen tekst, visuele ondersteuning als video en infographics zijn belangrijk voor de verschillende typen van websitebezoekers.

DO: Aanzetten tot actie

Eenmaal op de website wil je de potentiële klant aanzetten tot een actie. Voor B2C is deze actie vaak aanzetten tot aankoop van een product of dienst. Een website voor B2B doeleinden heeft vaak een soft conversie, dat zijn bijvoorbeeld een download, het bekijken van een video, het maken van een afspraak, etc. Het effectief inzetten van marketingmiddelen in de SEE en THINK fase helpen de conversie in de DO fase te verhogen, ook het toepassen van conversieoptimalisatie leidt tot een verhoging van conversie in de Do fase. 

CARE: Klantenbinding

De laatste fase in dit model mag zeker niet worden onderschat, het genereren van ambassadeurs en loyale klanten zorgt er niet alleen voor dat je een klantenbestand hebt waar je nog meer producten en/of diensten aan kunt verkopen, maar blije klanten zijn ook een fantastisch uithangbord voor je marketing. De marketingmiddelen die in deze fase vaak effectief zijn, zijn e-mailmarketing, reviews verzamelen (en communiceren) en inspiratiesessies organiseren met bestaande en potentiële klanten.

Marketing-funnel-RED-IVY

Waarom full-funnel marketing? 

Het belang van full-funnel marketing ligt in het begrijpen van het feit dat klantenreizen niet lineair zijn. Mensen kunnen in en uit verschillende fasen bewegen, en soms kunnen ze ook teruggaan naar eerdere stadia. Door marketingstrategieën te ontwikkelen die inspelen op deze complexiteit, kun je een meer effectieve en gepersonaliseerde benadering bieden aan je doelgroep gedurende hun hele reis.

Hoe begin je met een full marketing funnel aanpak?

Ik begrijp heel goed dat alle bovenstaande termen inmiddels duizelen, en dat je nog steeds op zoek bent naar antwoorden die betrekking hebben op welke middelen je nu wel of niet moet inzetten en doorontwikkelen om je doelstellingen te behalen. Voor iedere organisatie en marketingaanpak is dat ook verschillend. De markt, jouw aanbod en budget zijn factoren die ook nog eens effect op de full funnel aanpak hebben. 

Het beste is dan ook om samen naar je huidige inzet te kijken en eventueel een online marketing scan uit te voeren. Zo komen we er samen snel genoeg achter of de manier waarop je online marketing middelen inzet ook de meest efficiënte manier is.