SUCCESVOL AI TOEPASSEN VOOR BETERE SEO-RESULTATEN? DOE DEZE 3 DINGEN.

Nu de cookieless era nadert, zie ik steeds meer organisaties hun aandacht verschuiven richting hun SEO-inzet. AI hiervoor gebruiken biedt veel kansen, maar brengt ook wat risico’s met zich mee als je naar de resultaten voor SEO kijkt. Hoewel AI de SEO-processen kan versnellen en verbeteren, door bijvoorbeeld snelle data-analyses en een hoge mate van contentcreatie, zorgt AI tegelijkertijd ook voor zwaardere concurrentie en strengere eisen vanuit het E-E-A-T model van Google. En de opkomst van AI-gebaseerde zoektools, zoals Google’s eigen Search Generative Experience (SGE), zorgen ervoor dat zij ook nog eens mogelijk verkeer bij jouw organische zoekresultaten weghalen. Wil je meer tips over generatieve AI en SEO? Wat je wel en niet moet doen. Lees dit in ons artikel.

DOE DEZE DRIE DINGEN VOOR BETERE SEO-RESULTATEN

Om gebruik te maken van alle voordelen van AI binnen SEO, is een strategische keuze in de manier van uitvoeren noodzakelijk. Op die manier kan bijvoorbeeld de makkelijk te produceren AI-content een toegevoegde waarde worden. Hoe? Voeg deze drie dingen toe aan jouw SEO-aanpak en je kunt een groei verwachten in jouw organische zoekresultaten.

  1. Onderscheid je vergeleken met jouw concurrenten door je met jouw website en websitecontent te focussen op een niche. Word de koning op een specifiek onderwerp! Gebruik AI-tools om data te analyseren en concurrenten te bekijken voor de juiste keuze hierin.
  2. Zet de bedrijfskennis en expertise op een podium door de inzet van de eigen medewerkers. In het bijzonder de experts die perfect aansluiten bij jouw niche onderwerp. Zij kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van ChatGPT of Gemini om te sparren over hun blog idee, een eigen LinkedIn bericht op te stellen of een eerste aanzet te laten maken voor een blog of een whitepaper. Zolang ze maar hun eigen ervaring en kennis er nog in verwerken, zit je goed.
  3. Bied een breed aanbod van content types aan. Waar de meeste website pagina’s nu vooral uit tekst bestaan, is het voor het veranderde zoekgedrag en de komst van Google’s SGE noodzakelijk dat je veel meer gaat inzetten op andere type content. Hergebruik de bestaande content en maak hier ook variaties van beeld, video en voice contentonderdelen van. Dit kun je makkelijk en goed via diverse AI-tools voor contentcreatie doen.

Wil je meer weten? Ik heb hierover een uitgebreid artikel geschreven dat als gastblog is gepubliceerd op Frankwatching, de website voor marketing- en communicatieprofessionals. Het hele artikel met alle achterliggende informatie is hier te lezen.

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal strateeg bij RED IVY

Als digitaal strateeg met marketing genen, neem ik graag de rol op mij van katalysator en inspirator. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? En vooral: hoe kan het beter zodat we succesvoller zijn? Dat uitvinden, de opdrachtgever helpen hierin stappen vooruit te zetten en daarmee resultaten te boeken; dat is wat mij drijft in dit vak. ‘Mira is een aanwinst voor iedere organisatie die een groei en/of professionalisering wil doorgaan.’

SEO strategie