Tips en casus voor het gebruik van AI binnen SEO.
Maak je al gebruik van ChatGPT voor SEO-doeleinden? Slim, want dit kan erg handig zijn. Maar let wel op hoe je het precies inzet, aangezien de zoekmachines (en in het bijzonder Google) niet alles leuk vinden aan de inzet van generatieve AI. Lees hieronder meer over de inzet van AI binnen SEO; de kansen en waar je op moet letten.
Wat is Generatieve AI?
Generatieve AI verwijst naar kunstmatige intelligentie-systemen, zoals ChatGPT, die zelfstandig content kunnen genereren, zoals geschreven teksten, afbeeldingen of zelfs video’s. Deze systemen worden getraind met enorme hoeveelheden data en zijn in staat om nieuwe inhoud te produceren die vergelijkbaar is met wat een mens zou maken. Belangrijke kenmerken van generatieve AI zijn onder andere het vermogen om patronen en context te begrijpen en om unieke, relevante en diverse inhoud te genereren.
Het verband tussen Generatieve AI en SEO
Generatieve AI heeft nu al een grote invloed op SEO diensten. Het maakt het voor iedereen namelijk makkelijker om snel veel content te maken, wat een belangrijk onderdeel is om mensen naar je website te trekken via zoekmachines. Via organische traffic, oftewel via de inzet van SEO. Met generatieve AI kunnen we automatisch inhoud maken die jij wilt vertellen en/of past bij wat mensen willen lezen. Dit klikt erg aantrekkelijk, maar er zitten ook een aantal nadelen en risico’s aan.
De nadelen van het inzetten van generatieve AI voor SEO:
- Je bent niet de enige die dit doet. Jouw concurrentie is ook bezig om via deze manier makkelijker en sneller content te produceren. Dit zorgt ervoor dat de concurrentie steviger kan worden op SEO in jouw markt. Met alleen meer SEO-content ga je dus niet per se het verschil maken in een betere ranking.
- Of je het leuk vindt of niet, maar teksten die geproduceerd zijn via AI-tools zoals ChatGPT en Bard zorgen ook voor duplicate content. En dat is niet goed voor jouw SEO-ranking.
- Het is geen persoonlijke content met eigen ervaringen en bewijslast dat jij en jouw organisatie verstand en kennis heeft over dit onderwerp. Terwijl dit eigenlijk één van de belangrijkste wegingen is van het E-E-A-T model van Google. En aangezien Google in Nederland (en vele andere landen) nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is, is het voor de SEO-activiteiten wel van belang om rekening te houden met het E-E-A-T model.
Voordelen van het inzetten van generatieve AI bij SEO:
De inzet van AI heeft dus nadelen, maar als je het op de juiste manier gebruikt, kan het zeker heel veel voordelen bieden bij SEO-werkzaamheden.
- Zoals hierboven al besproken hebben we de productie van content. Dit gaat via bijvoorbeeld ChatGPT vele malen sneller en makkelijker. En ook andere content kan je produceren via AI-tooling. Ideaal!
- Een ander voordeel van generatieve AI is dat we het kunnen inzetten voor zoekwoordonderzoek. Door grote hoeveelheden gegevens te analyseren, biedt AI waardevolle inzichten in zoekpatronen en trends. Dit stelt je in staat om geen belangrijke kansen te missen en je SEO-strategie beter af te stemmen op de intentie van de gebruikers, wat resulteert in een hogere rangschikking in zoekmachines.
- Bovendien draagt generatieve AI bij aan de zichtbaarheid en rangschikking van een website. Door continu waardevolle en relevante inhoud te genereren die aansluit bij de doelgroep, kan een website hoger in de zoekresultaten verschijnen. Dit resulteert in een grotere kans op organisch verkeer en conversies, waardoor het een waardevolle toevoeging is aan je online strategie.
- En er zijn ook meer toepassingen mogelijk die een goede ranking ondersteunen en die niet direct bij de SEO-specialist liggen als taak. Denk bijvoorbeeld aan chatbots. Want hoe beter de gebruikerservaring is op de website, hoe leuker Google je website vindt.
Enkele toepassingsvoorbeelden aan de hand van casus
Ik heb een aantal interessante voorbeelden voor je verzameld van verschillende partijen die nu al AI goed toepassen ten behoeve van SEO.
Casestudie: The Washington Post
The Washington Post gebruikt generatieve AI om artikelen te schrijven. Ze hebben een systeem ontwikkeld genaamd “Heliograf”, dat in staat is om automatisch nieuwsberichten te genereren op basis van structured data, zoals sportstatistieken en verkiezingsresultaten. Hierdoor kon The Washington Post een groter aantal nieuwsartikelen publiceren en hun nieuwsdekking uitbreiden, wat heeft geleid tot een aanzienlijke groei in organisch zoekverkeer.
Praktische toepassing Generatieve AI en SEO: E-commerce productbeschrijvingen
Verschillende e-commerce bedrijven zoals Amazon maken gebruik van generatieve AI om automatisch productbeschrijvingen te genereren. Deze AI-systemen analyseren productkenmerken, gebruikersrecensies en andere relevante gegevens om unieke en boeiende beschrijvingen te creëren voor elk product in de catalogus. Dit bespaart tijd en middelen voor deze bedrijven en stelt hen in staat om een uitgebreid assortiment aan producten aan te bieden. Hierdoor zorgen zij ervoor dat hun content altijd actueel is en past bij de zoekintentie van het product. Wat uiteindelijk zorgt voor een groei in autoriteit.
Praktische toepassing: Chatbots en klantenservice
Generatieve AI wordt vaak gebruikt in chatbots voor klantenservice, zoals bij Facebook, Telegram, bol.com en Eneco. Deze chatbots kunnen geautomatiseerde en gepersonaliseerde antwoorden genereren op basis van de vragen en problemen van klanten. De chatbot in combinatie met een goede klantenservice zorgen ervoor dat de gebruiker een optimale gebruikservaring ervaren, wat positief is voor SEO. Door generatieve AI te gebruiken, kunnen bedrijven efficiënter reageren op verzoeken vanuit klanten, waardoor de echte mensen beter ingezet kunnen worden voor complexe vragen die niet via AI opgelost kunnen worden.
Hoe pas ik generatieve AI toe in mijn huidige werkzaamheden?
Als SEO-specialist gebruik ik generatieve AI regelmatig in mijn werkzaamheden om efficiënter mijn werk uit te kunnen voeren. Ik gebruik het in:
1. Contentcreatie
Ik gebruik generatieve AI om ideeën op te doen voordat ik teksten ga schrijven. Persoonlijk merk ik dat generatie AI teksten schrijft die feitelijk kloppen, maar zonder meningen en persoonlijke ervaringen. Ik vind het handig om generatie ai te gebruiken met schrijven van kleine teksten op bestaande pagina’s waar nieuwe zoekwoorden aan toegevoegd moeten worden.
2. Meta data
Het schrijven van unieke meta data vind ik soms uitdagend en tijdrovend. Met het gebruik van generatie AI kan je makkelijk ideeën op doen om unieke meta titels en beschrijvingen te genereren met input van meta data dat goed werkt in de zoekresultaten.
3. Zoekwoordenonderzoek
Als laatste gebruik ik het als start van een zoekwoordenonderzoek om een lijst met zoekwoorden te generen. Hiermee ontvang ik waardevolle inzichten in mogelijke zoekwoorden die ik kan gebruiken voor de klant.
Toekomstige Trends in Generatieve AI en SEO
De toekomst van generatieve AI en SEO lijkt veelbelovend met interessante ontwikkelingen in de toekomst. Enkele tips van een SEO-specialist hoe je het beste generatieve AI kan gebruiken:
- Bard heeft betere kwaliteit content en maakt minder gebruik van duplicate content. Lees de blog Chat GPT vs Bard content van Neil Platel.
- Gebruik de output als inspiratiebron en voeg bij contentcreatie je eigen tone of voice en ervaringen toe.
- Gebruik generatie AI om complexe data-analyses uit te voeren om duidelijke inzichten te generen.
Onze ervaring bij RED IVY is dat wanneer je SEO combineert met generatieve AI, dat je uiteindelijk veel meer resultaat uit Google en andere zoekmachines haalt. Heb je nog vragen na aanleiding van deze blog of wil je even sparren over hoe je kan inspelen op de toekomstige trends?