De belangrijkste SEO trends voor 2023.

seo trends header

De SEO trends en ontwikkelingen waarmee jij kan optimaliseren in 2023

Google is altijd in ontwikkeling. Niet verrassend dat dan alle diensten die verbonden zijn met Google daardoor ook constant blijven door ontwikkelen. En de SEO trends is daarin geen uitzondering. Het toenemende belang van gebruikersgedrag, voice search en structured data zijn voorbeelden van belangrijke SEO-thema’s in 2023. Voor het ontwikkelen van plannen voor het nieuwe jaar is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends. In deze blog neem ik jullie daarom mee in de SEO-trends van 2023.

1. Gebruikersgedrag nog belangrijker in 2023

De gebruiker staat centraal voor Google. Als de gebruiker niet centraal staat op jouw website, zal je nooit de top rankings bereiken. Vroeger (lees: tot 2021) waren we vooral bezig met het aanpassen van onze website aan Google. Het loonde om een bepaald zoekwoord extreem veel in je tekst voor te laten komen. Inmiddels is Google zo slim geworden dat ze dit er snel uit kunnen filteren. Als jij een tekst schrijft met het idee om vindbaar te worden, heeft Google je snel door. Schrijf je een tekst met het idee dat jouw potentiële klanten dit gaan lezen, zal Google de tekst beter waarderen. De zoekintentie van de gebruiker moet centraal staan. Zorg ervoor dat je weet wat jouw potentiële klant wilt weten en geef antwoord op deze zoekintentie.

2. Core web vitals bepalen de snelheid

De Core Web Vitals is een verzameling van een aantal factoren die samen een goed beeld geven van de snelheid van jouw website. Deze bestaan uit:

  • Largest Contentful Paint (LCP), dit is de snelheid waarmee een webpagina geladen wordt. 
  • First Input Delay (FID), hierbij kijkt Google naar hoe snel de pagina reageert op de interactie met een bezoeker. Als je op een link naar een andere pagina klikt, komt de nieuwe pagina meteen in beeld, of duurt het even voordat de website reageert op je klik?
  • Cumulative Layout Shift (CLS), is de website visueel stabiel? Als een webpagina geladen wordt, verschuift het scherm regelmatig tijdens het laden omdat er links en rechts nog afbeeldingen ingeladen worden? iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat een poging om op een bepaalde knop te drukken mislukt, omdat de knop weer verplaatst doordat er nog nieuwe zaken ingeladen worden. Hoe meer dit gebeurt, hoe slechter de CLS is.
SEO trends 2023

Deze drie factoren samen vormen de Core Web Vitals. Google hecht steeds meer waarde aan de scores van deze drie factoren. Hoe sneller de website geladen wordt, hoe blijer de bezoeker. De mobiele website is hierbij altijd het uitgangspunt, maar als een website op de desktop extreem traag is, zal Google hier ook op reageren. Een blije bezoeker staat gelijk aan een blije Google. Hecht in 2023 dan ook veel waarde aan het zo snel mogelijk maken van je website.

3. Optimaliseer voor voice search

De ontwikkeling van onze apparaten gaat steeds sneller. Voice search is hier bij uitstek een voorbeeld van. Siri, Alexa en OK Google zijn voorbeelden die ons helpen om tegen onze apparatuur te praten. Steeds meer mensen doen gesproken zoekopdrachten. In tegenstelling tot de traditionele zoekopdrachten, zijn gesproken zoekopdrachten veel uitgebreider. Dit is vaak in de vragende vorm. Daarom is het belangrijk dat de content op jouw website, antwoord geeft op de vragen van jouw potentiële klanten. Werk dus echt met vraag en antwoord in je content. Hoe meer de tekst opgebouwd is in een vraag en antwoord structuur, hoe makkelijker Google het juiste antwoord kan vinden op de vragen van bezoekers.

4. Lokaal zoeken geeft je een voordeel op de concurrentie

Bij punt 1 gaven we al aan dat de gebruiker centraal staat voor Google. Lokale vindbaarheid is hier ook een belangrijk voorbeeld van. Als je vroeger via Google op zoek ging naar een kapper, kreeg je de kapper met de beste website van Nederland naar boven. Het kon zomaar zijn dat je in Leeuwarden een kapper van Maastricht te zien kreeg. In de afgelopen jaren heeft Google er steeds meer naartoe gewerkt om je lokale resultaten voor te schotelen. Dit gaat in 2023 nog verder! Hieronder zie je het huidige resultaat als iemand in Amsterdam zoekt naar een kapper. De kappers die hun local SEO het beste op orde hebben krijgen hier meteen extreem veel meer aandacht dan de concurrenten die er minder aandacht aan hebben gegeven.

seo trends 2023 google

Als je een lokaal bedrijf hebt, of een bedrijf met lokale vestigingen, is het belangrijk om dit duidelijk te maken op je website. Je moet op de website duidelijk laten zien op welke locatie(s) jouw bedrijf aanwezig is. Hiermee help je Google op de gebruikers nog betere lokale resultaten voor te schotelen.

5. Zorg voor een overzichtelijke informatiestructuur 

Het is voor Google makkelijker om gestructureerde informatie te begrijpen. Gestructureerde data is een gestandaardiseerd format voor het verstrekken van extra informatie over een pagina. Elke website heeft de mogelijkheid om gestructureerde data toe te voegen. Door het toevoegen hiervan geef je Google de mogelijkheid om extra informatie te tonen. Als je op zoek gaat naar een nieuwe televisie, zie je bij zowel BCC als Expert een aantal vragen onder het originele resultaat. Door middel van gestructureerde data geven zij antwoord op vragen van bezoekers. Hiermee hebben ze meer zichtbaarheid binnen Google en is de kans groter dat iemand via Google op hun website terecht komt.

seo trends 2023 tv

Er zijn veel mogelijkheden, welke opties het beste zijn voor jouw website hangt helemaal af van het doel wat jij hebt met de website. En daar kan ik je bij helpen! Ik denk graag met je mee over hoe jij dit het beste kan gaan implementeren voor jouw website. Laten we even bellen. (Link naar formulier Jordy). 

6. Ga voor Autoriteit in plaats van links

Linkbuilding is één van die onderdelen bij SEO die continu in ontwikkeling zijn. In het verleden moest je gewoon zoveel mogelijk inkomende links regelen. Toen iedereen massaal links in ging kopen, besloot Google dat er iets moest veranderen. In de loop der jaren is de kwaliteit en relevantie van link veel belangrijker dan kwantiteit. In Nederland lopen we nog iets achter, maar in landen als Engeland en Amerika is Digital PR al veel belangrijker dan ouderwetse linkbuilding. Met Digital PR creëer je interessant en relevant nieuws, waardoor er automatisch websites zien die hier ook over willen praten. Op deze manier bouw je echt op een natuurlijke manier een sterk linkprofiel op. De verwachting is dat de focus op autoriteit in 2023 ook in Nederland steeds belangrijker gaat worden. 

Al deze veranderingen hebben één centraal thema, namelijk het werken vanuit het perspectief van de websitebezoeker. Het wordt steeds belangrijker om je te verplaatsen in zowel de latente als in de uitgesproken behoeftes van jouw klanten. De teksten die je schrijft moeten  aansluiten bij de zoekintenties van je doelgroep. Waar zijn ze naar opzoek? Wat is voor hun belangrijk? Wat zijn hun problemen en hoe kun jij een passende oplossing daarvoor bieden? Stel jezelf deze vragen bij het schrijven van content en neem deze ook mee in je pagina’s, zodat een Siri of Alexa de combinatie van vraag/antwoord herkent. Speel slim in op dit soort vragen bij het inrichten van structured data. In 2023 gaan we dus nog meer vanuit de websitebezoeker denken. 

En mocht je nou vragen hebben naar aanleiding van deze trends of als je benieuwd bent of ik je kan helpen met het optimaliseren van je SEO. Laten we dan even bellen! Ik denk graag met je mee.

Bekijk onze SEO check.

Naarmate 2023 vordert zullen er ongetwijfeld nog een aantal nieuwe ontwikkelingen plaats vinden. Wil je altijd op de hoogte zijn of dat wij eens een kijkje nemen naar hoe jouw SEO er voor staat? Bekijk dan eens onze SEO check.

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Jordy is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

2023 Google online marketing ontwikkelingen SEO trends trends 2023