Online gevonden geworden is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Voor veel websites en webshops zijn zoekmachines één van de grootste verkeersbronnen. Dat jouw website hoog in de zoekmachines verschijnt bij relevante zoekopdrachten is dus enorm belangrijk. Dit kun je realiseren door het effectief toepassen van SEO. Maar wat houdt dat precies in? In dit artikel gaan we terug naar de basis: wat is SEO?
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Kort gezegd heeft SEO alles te maken met het beter vindbaar maken van websites voor zoekmachines waardoor jij meer bezoek op jouw website krijgt. Door SEO actief in te zetten zorg je ervoor dat jouw webpagina’s hoog ranken in de organische zoekresultaten op zoekopdrachten die voor jou relevant zijn. En hoe hoger je website rankt, hoe beter deze zichtbaar wordt voor gebruikers. Het beoogde resultaat? Meer verkeer naar je website!
Organisch verkeer
Het verkeer vanuit zoekmachines zoals Google of Bing noemen we organisch verkeer. Dit organische verkeer (ook wel organische traffic genoemd) bestaat uit bezoekers die vanuit de zoekresultaten op jouw website belanden en dus niet op een betaalde advertentie binnen de zoekmachine klikken.
De clicks naar je website vanuit organische verkeer is dus helemaal gratis. In potentie kunnen dit ook grote aantallen worden, wat een investering in SEO interessant maakt. De aanpak is hierin wel essentieel. Welke zoekwoorden ga je gebruiken, welke SEO onderdelen hebben prioriteit en hoe kun je de concurrentie voor blijven? Weten waar je staat, wat er moet wijzigen en het uitdenken van een goede SEO aanpak is absoluut de moeite waard!
Search Engine Marketing
SEO is onderdeel van de overkoepelende term Search Engine Marketing (SEM). SEM bestaat naast SEO ook uit SEA (Search Engine Advertising). Wat is het verschil tussen deze twee? Zoals we hierboven al beschreven, heeft SEO uitsluitend betrekking op organische zoekresultaten. Hoeveel organisch verkeer je dus uit zoekmachines haalt zonder hiervoor te adverteren binnen die zoekmachines. SEA bestaat juist uit adverteren binnen zoekmachines en heeft betrekking op betaalde zoekresultaten. SEA wordt ook wel zoekmachine adverteren of paid search genoemd.
Waarom is SEO belangrijk?
Zoals gezegd zijn zoekmachines voor veel websites en webshops één van de grootste verkeersbronnen. Met 92,71% van alle zoekopdrachten wereldwijd is Google met stip de meest gebruikte zoekmachine. Elke zestig seconden worden er maar liefst 4,8 miljoen zoekopdrachten ingetypt in Google! Bovendien neemt dit aantal gemiddeld met 10% per jaar toe (bron: Internet Live Stats, 2020). Dat maakt zoekmachinemarketing cruciaal als verkeersbron binnen jouw trafficplan.
Zo pas je SEO effectief toe
Omdat Google in Nederland veruit de belangrijkste zoekmachine is, wordt er met het toepassen van SEO eigenlijk alleen naar het algoritme van Google gekeken. Om jouw SEO-activiteiten écht effectief te maken, is het belangrijk om Google op meerdere vlakken ‘tevreden te stellen’. Er zijn 6 verschillende onderdelen die Google mee laat wegen om zo hoog mogelijk in de SEO zoeksuggesties naar voren te komen. Dit is onderverdeeld in twee domeinen: on page en off page SEO. Beide domeinen bevatten drie pijlers met onderliggende factoren die in verschillende mate van invloed zijn op de ranking van jouw website.
On page SEO
On page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen je eigen website of webshop die je ranking kunnen verhogen. Bevat deze 3 pijlers:
- Techniek; Google hecht waarde aan gebruiksvriendelijke snelle websites. Een goede technische staat van je website is dus essentieel.
- Content; hoe relevanter de content voor de gebruiker, hoe hoger je zult ranken. Middels een zoekwoorden onderzoek breng je zoekvraag van jouw doelgroep in kaart.
- UX; beïnvloed jouw positie in de zoekresultaten door te focussen op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website.
Off page SEO
- Linkbuilding; linkbuilding draagt significant bij aan de domeinautoriteit van je website, wat een belangrijke ranking factor is.
- Local SEO; verhoog jou vindbaarheid in Google en Google Maps door te focussen op lokaal georiënteerde zoektermen
- Social media; de juiste inzet van social media draagt indirect bij aan jouw ranking in Google
Zelf aan de slag met SEO?
In ons GRATIS e-book ‘Direct resultaat met deze 6 SEO pijlers’ over de 6 pijlers van SEO en hoe je SEO zo effectief mogelijk inzet. Inclusief praktische tips en een begrippenlijst met uitleg van de verschillende SEO termen!
Vraag de SEO check aan!
DÉ VOLLEDIGSTE SEO CHECK VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING
Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten met jaren aan ervaring!