Tip: Zo test je de pagespeed.

page speed seo optimalisatie google

Pagespeed is een belangrijke factor binnen de SEO pijler techniek. Naast het feit dat de laadtijd van grote invloed is op je organische ranking, is het ook cruciaal voor de gebruikerservaring van je website. Als het laden van de pagina te lang duurt, haken mensen massaal af! Ook heeft de laadtijd effect op jouw SEA campagnes. Genoeg argumenten dus om naar de pagespeed van je website te kijken. Maar hoe doe je dat? In dit artikel deel ik met jou de verschillende programma’s die je helpen de laadtijd van jouw website of webshop te analyseren zodat je weet wat je moet verbeteren voor een hogere laadsnelheid.

GOOGLE PAGESPEED INSIGHTS

Google Pagespeed Insights is een gratis programma van Google dat websites analyseert op paginasnelheid. Na het invullen van een webadres, krijg je een score te zien van 0 tot 100. Hoe hoger de score, des te beter paginasnelheid is volgens Google. Haal je een score die hoger is dan 80? Dan heb je volgens Google een goede score behaald. In het figuur hieronder heb ik een analyse voor desktop gedraaid op de webshop Coolblue. Coolblue heeft volgens Google een uitstekende score behaald. Je kunt ook apart je website of webshop analyseren voor de mobiele weergave. Aangezien er – in regel – grote aantallen via mobiel jouw website of webshop bekijken, is het goed om voor alle devices de pagespeed op orde te hebben.

Google Pagespeed Insights van Coolblue

SUBWAARDEN

Zoals je hierboven ziet, laten zij onder de totaal score ook nog vier andere waarden zien waar je mee aan de slag kunt. Namelijk:

  • First Contentful Paint (FCP): de tijd uitgedrukt in milliseconden wanneer er voor het eerst een element wordt laten zien op de website. In dit geval 0,9 seconden;
  • First Input Delay (FID): de vertraging in milliseconden van de tijd dat een interactie wordt uitgevoerd van een gebruiker en de tijd dat de website reageert op deze interactie. In dit geval is dat 23 milliseconden;
  • Largest Contentful Paint (LCP): de tijd die nodig is om het grootste contentgedeelte van de pagina te laden. In dit geval is dat 1,4 seconden;
  • Cumulative Layout Shift (CLS): de mate van onverwachte verschuivingen van zichtbare elementen op de pagina. Als deze mate onder de 1 is, dan is dit volgens Google goed. In dit geval is dat 0,23.

AANBEVELINGEN

De analyse tool van Google kan een paar handige aanbevelingen geven bij een lage score. Door de aanbevelingen op te volgen, zal Google jouw website uiteindelijk een betere score geven.

Google Pagespeed Insights

Ondanks dat is het aan te raden om je niet volledig te richten op de scores die Google toont. De scores kunnen namelijk per dag veranderen. Het is wel goed om de aanbevelingen in de gaten te houden en elke keer wat quick wins op te pakken. In sommige gevallen is het simpelweg niet mogelijk om bepaalde verbeteringen door te voeren vanwege de dichtheid van diverse systemen waar websites op draaien.

PINGDOM

Net zoals Google Pagespeed Insights, krijg je na het invoeren van je website url een uitgebreide analyse te zien. Het eerste echte verschil met Google Pagespeed is de locatie. Bij Pingdom Pagespeed dien je een locatie op te geven. Het is voor Nederlandse gebruikers dan ook aan te raden om te testen vanaf Europe – UK – London of Europe – Germany – Frankfurt.

Ook bij Pingdom krijgen we een ‘’Performance Score’’ te zien die van 0 tot 100 loopt. Daarnaast zien we nog een aantal andere indicatoren, zoals het aantal aanvragen. Hoe meer aanvragen de website heeft, hoe langer het duurt voordat de hele website is geladen. Daarnaast zien we de laadsnelheid in seconden en de grootte van de pagina. Bij deze twee waarden geldt allebei: hoe lager, hoe voordeliger het is voor je laadtijd.

UPTRENDS

Uptrends is tevens een gratis en mooi programma om je pagina snelheid te analyseren. Naast het feit dat Uptrends ook een gedetailleerd rapport toont over je paginasnelheid, heb je de mogelijkheid om je paginasnelheid op verschillende manieren te testen.

Zo kan je met desktop kiezen uit verschillende beeldformaten en kan je zelfs bepalen op welke bandbreedte je wilt testen. Ook bieden zij de mogelijkheid om te testen op de verschillende browsers. Wil jij je pagespeed testen op meerdere mobiele apparaten en netwerken? Dat is ook mogelijk met de tool van Uptrends.

GRATIS SEO SCAN!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO SCAN VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten. Gratis en zonder verplichtingen!

Geschreven door Denise Kruunenberg

Online marketeer, gespecialiseerd in SEO en Social Media

Google pagespeed insights laadtijd pagespeed pingdom tools uptrends