De vijf stappen van een goed zoekwoordonderzoek.

touchpoints klantenreis

Door een goed uitgevoerd zoekwoorden onderzoek weet je met welke zoekwoorden je hoger in Google kunt komen.

Met een zoekwoordenonderzoek wil je alles naar boven halen om jezelf de beste kans te geven binnen Google en andere zoekmachines. Om concurrenten in te halen en voor te blijven! Je wil weten wat de kansrijke zoekwoorden zijn voor jouw merk, website of webshop. Op welke zoekwoorden je vervolgens het beste in kan zetten en wat jouw aanpak hiervoor moet zijn. Zodat je hier maanden profijt uit kunt halen. Met relevante content voor op de verschillende website pagina’s, blog en social media. Met de opbouw en inzet van jouw paid campagnes op search (zoals Google Ads). En met een optimale website inrichting.

Maar wat is dat dan, een goed zoekwoordenonderzoek? Dit is een onderzoek dat verder gaat dan alleen maar “plat kijken” naar losse zoekwoorden en de zoekvolumes. Bij een goed zoekwoordenonderzoek kijk je bijvoorbeeld ook naar de doelstellingen en naar de positie van concurrenten. Dan worden er ook keuzes gemaakt in welke zoekwoorden realistisch zijn voor jouw situatie. Zodat je concreet aan de slag kunt. Het grote voordeel hiervan is:

  1. Dat je jouw tijd en energie alleen in die zoekwoorden steekt die ook echt de moeite waard zijn;
  2. Dat je de juiste invulling geeft aan jouw content;
  3. Dat je jouw kansrijke zoekwoorden dan ook kan toepassen binnen meerdere online middelen. Dus niet alleen voor SEO content!

Wij hebben 5 stappen ontwikkeld om een zoekwoorden onderzoek goed te pakken. Hieronder lichten we elke stap toe.

STAP 1: DATA ANALYSE

Om tot een selectie van meest kansrijke zoekwoorden te komen, is het belangrijk om jouw organisatie, product of dienst eerst goed in kaart te brengen. Deze input vormt de basis van het onderzoek. Bij het verzamelen van deze input zijn de volgende onderdelen van belang:

  1. Doelstellingen. Wat zijn de doelstellingen die gelden voor de organisatie? Uiteindelijk wil je namelijk dat de content en zoekwoorden een toegevoegde waarde leveren aan de doelstellingen van de organisatie.
  2. Input zoekwoorden vanuit de organisatie. Op welke woorden wil je gevonden worden? Wat zijn jouw belangrijkste producten of diensten?
  3. Concurrentie. Wie zie jij als de belangrijkste concurrent waar je rekening mee moet houden met het zoekwoorden onderzoek? Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de concurrenten die Google aanwijst op de hierboven gegeven zoekwoorden input. Met wie concurreer je dus binnen zoekmachines op die zoekwoorden?
  4. Interne zoekwoorden analyse. Op welke zoekwoorden scoor jij nu goed? En zijn deze zoekwoorden relevant voor de business?

STAP 2: ZOEKWOORDEN

Je gaat nu concreet op zoek naar kansrijke zoekwoorden. Op hoog-over woorden, maar ook deze uitgeplozen richting variaties van het hoog-over zoekwoord. Naast het welbekende zoekvolume, kijk je ook naar de volgende drie onderdelen:

  1. Selectiecriteria. Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor jouw organisatie en welke kan je beter weglaten?
  2. Mate van concurrentie. Hier ga je onderzoeken wat de mate van concurrentie is bij een bepaald zoekwoord.
  3. Jouw positie ten opzichte van de concurrentie. Wat is jouw positie vergelijken de concurrentie?

Na het invullen van deze onderdelen kan je van jouw longlist een shortlist maken van kansrijke zoekwoorden.

STAP 3: STRATEGIE

De definitieve keuze van de zoekwoorden én de zoekwoordenstrategie is maatwerk. Om de definitieve keuze voor de zoekwoorden te maken, zoomen wij altijd dieper in op de volgende drie onderdelen:

  1. Bedrijfsbelangen. Welke zoekwoorden worden interessanter geacht of dragen meer bij aan de doelstellingen van de organisatie?
  2. Speelveld en marktaandeel. Heeft het zin om de concurrentie aan te gaan op een hoge concurrentie zoekwoord en op welk zoekwoord liggen er kansen?
  3. Potentieel. Welke zoekwoorden kunnen goed geclaimd worden?

De zoekwoordenstrategie bepaalt vervolgens welke zoekwoorden uit deze definitieve lijst de prioriteit krijgen en in welke mate. Ook bepaalt het hoe de organisatie de zoekwoorden het beste in kan zetten om het maximale uit deze kansen te halen.

STAP 4: TOEPASSEN

Een zoekwoord is goud waard, mits het de juiste is en goed wordt toegepast. Om een zoekwoordenstrategie op de juiste manier toe te passen, moeten de gekozen zoekwoorden naar de juiste zoekvragen worden vertaald. Op die manier kun je relevante content maken. Content die aansluit bij de behoeften van de lezer of de (potentiële) klant.

 

Zoekwoorden gebruik je veelal binnen de volgende vier onderdelen:

  • SEO. Optimaliseer bestaande content en creëer nieuwe SEO content. Richt alle meta omschrijvingen en titels goed in op basis van jouw focus zoekwoorden. Vergeet hierbij ook de alt-tags niet. Het doel is om met jouw website en content in te spelen op de behoeften van de doelgroep. Dat vinden niet alleen jouw gebruikers fijn, maar Google ook!
  • Websiteoptimalisatie. Met een lijst van kansrijke zoekwoorden kan je aan de slag met het optimaliseren van je website. Pas jouw websitestructuur aan en kijk bijvoorbeeld kritisch naar bestaande pagina’s. Zijn dit wel de juiste content pagina’s of heb je nieuwe nodig?
  • SEA. De lijst van meest kansrijke zoekwoorden zal jou helpen om de campagne gerichter op te bouwen. Ook kun je de uitingen zo relevant mogelijk maken om straks betere clicks te krijgen.
  • Social media. De algoritmes van social media draaien ook vol op relevantie. Het inzetten van de definitieve zoekwoorden vergroot de kans dat jouw social media content aanslaat. Zo kun je rekenen op een hogere engagement en/of clicks.

STAP 5: OPTIMALISATIE

Het inzetten van zoekwoorden is een continu proces. Je eigen focus en assortiment kan veranderen, maar belangrijker nog bij zoekwoorden is dat de externe factoren continu veranderen. De concurrenten zitten namelijk niet stil. Het content aanbod verandert continu, net als de domein autoriteiten. Ook veranderen de zoekvragen van jouw doelgroep. Monitor of je het gewenste resultaat behaalt met een specifiek zoekwoord. Gebruik daarvoor deze tools.

Op basis van deze data kan je de inzet van zoekwoorden optimaliseren en de strategie eventueel tussentijds aanscherpen.

Zelf aan de slag met een zoekwoordenonderzoek?

In ons GRATIS e-book ‘Meer succes met zoekwoorden in 5 stappen’ lees je veel uitgebreider over de vijf stappen van een zoekwoordenonderzoek en hoe je deze zelf kunt uitvoeren. Inclusief praktische tips en een zoekwoorden strategie canvas!

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal Strateeg bij RED IVY

Mira is gespecialiseerd om het maximale uit online marketing halen binnen de gestelde kaders. In de artikelen van Mira lees je onder andere hoe je een zoekwoorden onderzoek vlekkeloos uitvoert, hoe je spetterende SEO blog schrijft en wat GIFjes kunnen betekenen voor jouw bedrijf.

Google SEO strategie tips zoekmachines Zoekwoorden