Zet deze tools in om de beste zoekwoorden te kiezen en het succes te monitoren.
Tegenwoordig zijn er veel diverse tools beschikbaar die je kunt inzetten ter ondersteuning voor de keuzes van zoekwoorden, de inzet van deze zoekwoorden en het monitoren van het succes. Voor ons zijn dit onmisbare tools voor zoekwoorden. Ik heb ze voor je op een rij gezet aan de hand van de verschillende stappen waarin je je bevindt.
STAP 1: DATA ANALYSE
Om de juiste zoekwoorden te vinden, start je met een zoekwoordenonderzoek waarbij het verzamelen van waardevolle informatie relevant is voor jouw organisatie of merk. Gebruik de volgende tools om hier achter te komen:
GOOGLE ANALYTICS
Bijna elke online marketeer is bekend met Google Analytics. De gratis dienst van Google die aan je website gekoppeld is en je een gedetailleerde weergave geeft van de statistieken van de website. Doordat Google Analytics een duidelijk beeld schetst van het gedrag van bezoekers op de website, verkeersbronnen en paginaweergaven, kan je hiermee veel te weten komen over jouw bezoekers en tevens de website en campagnes optimaliseren.
Ben je momenteel druk aan het werk met Universal Analytics? Download dan ons Google Analytics 4 stappenplan om de overgang (voor juli 2023) zo soepel mogelijk te laten verlopen?
GOOGLE SEARCH CONSOLE
Net zoals Google Analytics is Google Search Console een gratis must-have voor online marketeers. Met Google Search Console kan je letterlijk de prestaties meten van jouw website binnen de zoekmachine. Je kan inzien op welke zoekwoorden jij wordt weergegeven in de zoekresultaten, hoeveel mensen dit bekijken, wat daarvan de doorklikratio is en kan je ook zien op welke pagina jij staat met dit zoekterm. Tot slot is Google Search Console goed te combineren met Google Trends. Zie je dat een zoekwoord een positieve stijging laat zien ten opzichte van de periode daarvoor? Bekijk dit in Google Trends om dat te bevestigen. Een goede voorbeeld situatie is bijvoorbeeld de coronacrisis.
TIP: Onderzoek voor je zelf op welke zoekwoorden jij écht gevonden wilt worden. Op welke pagina’s staan deze zoekwoorden het vaakst? Deze pagina’s kan je toetsen in zowel Google Search Console als in Google Analytics. Je ziet dan wat het gedrag van jouw bezoekers op deze specifieke pagina’s is. Converteren deze pagina’s goed of juist niet? Blijven mensen lang op jouw pagina of haken ze al na 10 seconden af? Allemaal informatie waarmee jij straks afgewogen keuzes in jouw zoektocht naar de meest kansrijke zoekwoorden mee maakt.
MOZ TOOLBAR
Eén van de meest bepalende factoren of een zoekwoord potentie heeft, is de mate van concurrentie in combinatie met jouw eigen domeinautoriteit. Een analyse op jouw positie in de zoekmachine ten opzichte van de belangrijkste concurrenten is erg waardevol voor jouw zoekwoordenstrategie. Beiden kan je goed achterhalen via de Moz Toolbar.
TIP: Kijk niet alleen naar de concurrenten die jijzelf als concurrenten beschouwd. Binnen zoekmachines zit de concurrentie op content en zoekvragen. Dit is branche- en markt overstijgend. Neem dus vooral ook concurrenten mee die Google ziet als jouw concurrent op het gebied van content. Tussen die vertoningen concurreer je binnen zoekmachines voor de klik van de gebruiker.
STAP 2: ZOEKWOORDEN ONDERZOEKEN
Er zijn een aantal factoren die bepalen of een zoekwoord waardevol is voor jouw bedrijf. Sommige zoekwoorden zijn zonder twijfel erg relevant jouw bedrijf. Het woord kan een exacte benaming voor jouw allerbelangrijkste producten, categorieën en/of diensten. Het woord kan een synoniem zijn of heeft een associatie. Maar hoe weet je nou of dit zoekwoord het goed doet in de zoekmachines? De volgende tool gaat je hierbij helpen!
GOOGLE KEYWORD PLANNER
De Google Keyword Planner is een gratis tool binnen het programma Google Ads. Aanvankelijk is de tool gemaakt om adverteerders binnen Google Ads hun advertenties te laten optimaliseren, maar tegenwoordig is de tool ook ideaal te gebruiken voor zoekwoordenonderzoeken. De Google Keyword Planner tool geeft jou per zoekwoord inzicht in zoekvolumes en de mate van concurrentie. Hierdoor weet je dus of er gezocht wordt op dit woord; of het dus de moeite waard is om te investeren in dit zoekwoord.
STAP 3: STRATEGIE
Het belangrijkste in de keuze en inzet van zoekwoorden is de zoekwoordenstrategie. Hoeveel zoekwoorden ga je kiezen, welke zoekwoorden ga je uiteindelijk kiezen, kan je wel of niet de concurrentie aan op specifieke zoekwoorden, in welke prioriteit ga je deze zoekwoorden toepassen en hoe & waar ga je ze gebruiken? Helaas is dit echt maatwerk en zijn hier geen tools voor beschikbaar. Dit is echt het werk van jouw eigen hersens.
TIP: Kom je er niet uit, vraag een digitaal strateeg om met je mee te denken. Dit is namelijk de cruciale fase; dit maakt of breekt of je succesvol bent in zoekmachine marketing.
STAP 4: TOEPASSEN
In deze fase begint het echt leuk te worden. Nu ga je jouw uitgedachte zoekwoordenstrategie en de gekozen zoekwoorden in de praktijk brengen. Dit doe je door bestaande content relevanter te maken, door nieuwe content te creëren en door bijvoorbeeld de navigatiestructuur aan te pakken. Hiervoor is het van essentieel belang dat je achter het zoekwoord de zoekvraag en de zoekintentie achterhaalt. Je wilt namelijk content creëren die zo relevant mogelijk is; waar jouw doelgroep iets aan heeft.
ANSWER THE PUBLIC
Met de tool Answer the Public kan je per zoekwoord meer inzicht krijgen over de zoekvragen van gebruikers binnen zoekmachines. De tool laat ook eenvoudig zien welke zoekvragen het meest worden gesteld. Een goede tool om door middel van de juiste zoekvragen, de beste content te bedenken die aansluit op de behoeften van jouw doelgroep.
STAP 5: MONITOREN
Als je bezig bent met de toepassing van de zoekwoordenstrategie, dan is het van belang om de voortgang te monitoren. Ben je goed op weg naar het resultaat dat je wilt bereiken? Naast Google Search Console gebruiken wij graag de volgende tool:
GOOGLE DATA STUDIO
Wil jij in één oogopslag al je belangrijkste data zien? Dat kan met Google Data Studio. Dit is een rapportage tool van Google die je koppelt aan je Google Analytics data. Het kan eenvoudige rapporten van datasets voor je visualiseren.
Gebruik jij zelf ook nog een handige andere tool? Laat het mij weten en ik duik erin!
DOE DE SEO CHECK!
DÉ BESTE SEO CHECK VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING
Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten. Ontvang toelichting en een aanpak hoe je de SEO van jouw bedrijf kan optimaliseren.