De trends binnen Google tijdens de Corona crisis en hoe je hier op kan inspelen.
Het woord ‘’corona’’ is niet meer weg te denken en helaas associëren we het niet meer met de warme zon, overvolle stranden en het ijskoude biertje. We worden dagelijks overspoeld met corona ontwikkelingen in de media. Daarnaast is er ook een significante stijgende lijn te zien in het aantal zoekopdrachten in de zoekmachine rondom het woord corona in Nederland. Ik geef je een kijkje in de trending topics van Nederland op dit moment en laat ik je zien hoe je hier op kan inspelen.
GOOGLE TRENDS
Ben je al bekend met Google Trends? Dit is een gratis dienst van Google die middels grafieken jouw inzicht geeft in hoeverre een zoekwoord ‘’trending’’ is in een bepaalde periode. Een simpel, maar – vooral in deze tijd – een waardevol middel voor bedrijven en marketeers. Google Trends biedt verschillende analyse mogelijkheden, zo kan je trending zoekopdrachten bekijken per land, kan je historische zoekopdrachten zoeken en kan je zelf de periode bepalen.
Op dit moment heeft Google Trends een eigen ‘’coronavirus’’ tab, toegespitst op ons eigen land. Als je deze pagina opent, zie je een aantal interessante resultaten tevoorschijn komen.
De figuur hieronder laat de meest trending zoekopdrachten zien van de afgelopen week in Nederland rondom het coronavirus. Het overgrote deel bestaat uit informationele zoekopdrachten, wat volkomen logisch is. Iedereen is immers op zoek naar antwoorden in deze tijd. Desondanks blijft de informatie op Google Trends indicatief, omdat je nooit de exacte zoekvolumes kan opzoeken. Daarnaast verschilt het per bedrijf of je hiermee wat kan doen, omdat de trending topics per week kunnen verschillen. Het is wel goed om de trends in de gaten te blijven houden, omdat dit per week kan verschillen.
‘’HET CORONAVIRUS IS EEN VAN DE MEEST GEZOCHTE ONDERWERPEN VAN NEDERLAND’’
We zien dat er binnen het topic ‘’coronavirus’’ een aantal andere ontwikkelingen in Nederland die verschillen per periode. Het zoekgedrag van de consument wordt bepaald op basis van het huidige verloop van het virus en de maatregelen van het kabinet.
In het figuur hierboven is goed te zien dat ‘’mondkapje’’ sinds eind januari een lichte groei laat zien. Het virus dook op in China en mensen gaan uit voorzorg al op zoek naar mondkapje. Op 27 februari meldt het RIVM dat de eerste coronabesmetting heeft plaatsgevonden in Nederland. Dit resulteert in een kleine piek aan het einde van februari. De zoekopdracht blijft min of meer trending, maar bereikt zijn top pas in de eerste weken van mei. Dit heeft ongetwijfeld te maken doordat mondkapjes verplicht worden in het openbare vervoer van Nederland. We zien dat mondkapjes viral gaan, het wordt een trend.
Tot op heden heeft Google besloten om woorden zoals ‘’Coronavirus’’, ‘’COVID-19’’ en ‘’SARS-CoV-2’’ uit de Google Keyword Planner te halen. Dit betekent dat bedrijven geen zoekvolumes evenmin concurrentie mogen zien per zoekwoord. Dit is volstrekt een logische beslissing, omdat Google wil voorkomen dat bedrijven hiervan gaan profiteren. Google Trends is een goede oplossing om alsnog na te gaan of een zoekopdracht relevant is. Zoals ‘’mondkapje’’ waar in de afgelopen drie maanden meer dan 1.5 miljoen keer op is gezocht.
GOOGLE SEARCH CONSOLE OPTIMAAL INZETTEN
Google Trends laat vooral de algemene trending topics zien. Wereldwijd of juist ingezoomd op Nederland. Maar hoe weet je nou hoe je eigen zoekwoorden het doen in deze tijd? Daar is Google Search Console voor. Dit programma laat zien hoe je als bedrijf presteert in de zoekmachine, kort gezegd.
Zoals al eerder aangegeven, kunnen de trending topics per week verschillen. Google Search Console biedt de mogelijkheid om jouw zoekwoorden binnen een bepaalde periode te vergelijken met zoekwoorden van de periode ervoor. Dit is een perfect middel om na te gaan of sommige zoekwoorden relevanter zijn op dat moment. Gebruik dit dan ook in combinatie met Google Trends. Zie je dat een zoekwoord een positieve stijging laat zien ten opzichte van de periode daarvoor? Bekijk dit in Google Trends om dat te bevestigen.
Programma’s zoals Google Trends en Google Search Console kunnen erg waardevol zijn in deze turbulente tijden, omdat eenvoudig te weten kan komen wat nou echt ‘trending’ is voor je eigen onderneming en binnen de zoekmachine. Klik hier als jij meer wilt weten over dergelijke handige tools.