De 10 Beste SEO-tools die jou gaan helpen met SEO.

de 10 beste seo tools

Wat zijn SEO-tools?

SEO-tools zijn softwareprogramma’s die gemaakt zijn om de zichtbaarheid en positie van websites in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze tools helpen bij het optimaliseren van de website op de drie pijlers: content, techniek en autoriteit om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Waarom heeft mijn marketingteam een SEO-tool nodig?

De organische vindbaarheid van jouw website hangt af van vele factoren. Er zijn meer dan 200 ranking factoren die bepalen welke website op welke positie in Google komt te staan. SEO is extreem tijdsintensief om zelf uit te gaan zoeken hoe de website scoort op bepaalde factoren. De beste SEO-tools helpen jouw team tijdens het verbeteren van de organische vindbaarheid van de website en het behalen van de doelstellingen. Het is belangrijk om te weten waar jouw (potentiële) klanten op zoeken binnen Google. Je kan zelf een idee hebben van de belangrijkste zoekwoorden, maar data kan uitwijzen dat het net even anders in elkaar zit. SEO-tools bespaart jouw team veel tijd met het doen van een zoekwoordonderzoek. De beste SEO-tools geven ook rapportages over hoe de website ervoor staat ten opzichte van concurrenten en waar de grootste kansen liggen. Daarom zal ik in dit artikel de 10 beste SEO-tools met je delen in willekeurige volgorde.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool voor elk bedrijf met een website. GSC stelt je in staat om de aanwezigheid van de website in Google rankings te controleren en hierover te rapporteren. Het enige wat je moet doen is de website verifiëren door een stukje code aan de website toe te voegen of Google Analytics te gebruiken. Vraag dit na bij jouw webdeveloper. Heb je dat gedaan? Dan kan je de sitemap van de website indienen voor indexering. Search Console helpt te begrijpen hoe Google en zijn gebruikers de website bekijken. Daarnaast stelt de tool jouw marketing team in staat om de website te optimaliseren voor betere prestaties in de zoekresultaten van Google.

Ahrefs

Ahrefs is een van de meest aanbevolen SEO-tools online. De Site Audit functie om website foutmeldingen op te sporen van Ahrefs is erg populair, omdat het volgens vele online marketing specialisten de beste SEO-analyse tool is op het moment. De tool geeft aan welke delen van de website moeten worden verbeterd, zodat de website beter scoort  in zoekmachines. Vanuit het oogpunt van concurrentieanalyse zal jouw marketing team baat hebben om de backlinks van jouw concurrenten te bepalen en deze als uitgangspunt voor jouw eigen merk te gebruiken. Ahrefs biedt jouw team ook de mogelijkheid om de meest gelinkte inhoud binnen jouw niche te vinden, een overzicht te krijgen van de best presterende pagina’s en gebroken links op de website te controleren en op te lossen.

Moz Pro SEO-software

SEO-software Moz Pro blijft opduiken als een van de beste SEO-tools die experts daadwerkelijk gebruiken. Moz wordt regelmatig geprezen altijd up-to-date te zijn ondanks regelmatige algoritme wijzigingen van Google. Anderen prijzen het chatportaal van Moz waarmee ze altijd een verhelderend antwoord kunnen krijgen op elke gestelde vraag. Of je op zoek bent naar aanbevelingen voor zoekwoorden of een technische status van de website, Moz is een full-service krachtpatser. Je kunt geweldige inzichten krijgen in hoe de website presteert, maar ook hoe deze verbeterd kan worden. Ze hebben ook een gratis MozBar die je kan downloaden om de statistieken van een website te bekijken terwijl je op een pagina bladert.

SEMRush

SEO-Experts en online marketeers vinden SEMRush een geweldige tool. Deze tool beoordeeld gemakkelijk jouw positie in Google. Eén van de meest populaire functies van deze SEO-tool is de Domain versus Domain analyse. Hiermee kan je de website makkelijk vergelijken met die van jouw concurrenten. Als je op zoek bent naar analyserapporten (waarmee je de zoekgegevens, het verkeer of zelfs de concurrenten van de website beter kunt begrijpen) kan je zoekwoorden en domeinen vergelijken. Hierdoor kan je een overzichtelijk en realistisch plan van aanpak maken. Met de On-Page SEO Checker-tool kan jouw team eenvoudig posities in Google volgen en enkele aanbevelingen vinden over hoe de prestaties van de website verbeterd kunnen worden.

Majestic

Majestic is ook een allround SEO-tool. Het heeft talloze handige functies, zoals The Majestic Million, waarmee jouw team de ranglijst van de miljoen beste websites kunt zien. Staat jouw website in deze lijst? Met de Site Explorer-functie kan je eenvoudig een algemeen overzicht van de site en het aantal backlinks dat de site heeft zien. Het werkt ook als een SEO-tool voor zoekwoorden. Dit is handig voor jouw team zodat ze de beste zoekwoorden kunnen vinden om te targeten, terwijl het ook functies heeft die zijn afgestemd op site vergelijkingen en het volgen van jouw posities in Google.

KWFinder

Een SEO-tool als KWFinder helpt jouw marketing team zoekwoorden te vinden met een lager concurrentieniveau. De experts gebruiken deze SEO-tool om de beste zoekwoorden te vinden en analyserapporten uit te voeren over backlinks en zoekresultaten. De positie tracker helpt eenvoudig de ranking te bepalen terwijl jouw team met specialisten verbeteringen bijhoudt op basis van één belangrijke statistiek. En alsof dat nog niet genoeg is, krijg je een heleboel nieuwe zoekwoord ideeën om jouw team te helpen de website op nog meer zoekwoorden te laten ranken.

Ubersuggest

Ubersuggest, ontwikkeld door SEO-goeroe Neil Patel, is een hulpprogramma voor het vinden van zoekwoorden en de zoekintentie erachter kan identificeren door de rankings met de hoogste rangorde weer te geven. Van korte tot lange zinnen, jouw specialisten kunnen de juiste termen vinden om op de website te gebruiken met honderden suggesties van dit gratis geweldige hulpprogramma voor zoekwoorden. Statistieken die Ubersuggest in zijn rapporten opneemt zijn zoekwoord volume, concurrentie, CPC en trends. Deze tool is geweldig voor zowel organische SEO als Google Ads. Ook kan het helpen bepalen of een zoekwoord de moeite waard is om te targeten en hoe concurrerend het is.

Google Trends

Google Trends bestaat al jaren, maar krijgt niet de credits die het hoort te krijgen. Het geeft niet alleen informatie over een zoekwoord, maar biedt ook een geweldig inzicht in trends rond het onderwerp. Dit kan van onschatbare waarde zijn in elk stadium van de groei van een bedrijf. Zoek naar trefwoorden in elk land en ontvang informatie eromheen zoals populaire zoekopdrachten, stijgende zoekopdrachten, interesse in de loop van de tijd en geografische locaties. Afhankelijk van de interesse natuurlijk. Als je niet zeker weet welke trends voor jou zijn, is dit de beste SEO-tool om te gebruiken.

Screaming Frog

Het voordeel van Screaming Frog is hoeveel tijd jouw specialist kan besparen, door deze tool de website supersnel te laten analyseren om site-audits uit te voeren. De snelheid waarmee Screaming Frog inzichten geeft is sneller dan de meeste online SEO-tools. Deze tool informeert onder andere over dubbele inhoud, fouten die moeten worden opgelost, slechte redirects en kansen voor linkbuilding. Deze tool is uniek in zijn soort en daarom een aanrader voor elke SEO-specialist. Uit eigen ervaring vereist deze tool wat technische website kennis. Dit kan je bespreken met jouw webdeveloper, beheerder van de website en/of SEO-specialist.

Answer The Public

Met Answer The Public kunnen de contentspecialisten zoekintenties van de gebruikers vinden. Binnen Answer the Public kan je per zoekwoord zien welke vragen mensen hierover stellen via Google, welk zoekvolume en hoeveel de kosten per klik is op het zoekwoord. Het is geweldig voor het vinden van mogelijkheden voor featured snippets, wat de zichtbaarheid van de website binnen Google vergroot. Elke vraag heeft een oranje bolletje, hoe donkerder het bolletje, hoe vaker de vraag wordt gesteld. Hiermee downloaden  jouw content- en communicatiemedewerkers in één keer een lijst met onderwerpen voor blogs op de website of sociale media. Als je deze zoekintenties beantwoord, zal je jouw bereik in Google vergroten. Daarnaast laat je zien verstand van zaken te hebben.

Wat is de beste SEO-tool?

Ik kan je als SEO-specialist vertellen welke tools ik het fijnste vind gebruiken en waarvoor ik ze gebruik. SEMrush is mijn favoriete SEO-tool. Ik vind het een alleskunner en ideaal als je niet alleen je SEO wilt bijhouden, maar ook je advertenties, zoekwoordstrategieën en backlinks onder de loep wilt nemen. Deze tool is perfect om te gebruiken binnen de gehele marketing funnel.

Als je echt diep in de technische kant van SEO wilt duiken en alle technische foutmeldingen wilt analyseren, dan vind ik Screaming Frog erg fijn om te gebruiken. Met deze tool haal je alle foutmeldingen uit de website. Screaming Frog geeft ook tips om de foutmeldingen op te lossen en rangschikt ze op basis van prioriteit.

Wil je hoger komen in Google?

Heb je nog vragen over een tool of hoe je de SEO (nog) beter ik kan zetten voor jouw organisatie? Laat ons je dan bellen, neem contact op met onze SEO-specialist of bekijk onze SEO-check eens!

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Ik ben een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Ik ben pas blij als mijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Ik ben een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

answer the public Google google search console google trends screaming frog SEO seo tools tools ubersuggest