Waarom je niet zomaar elke online trend moet volgen.

Het belang van strategische besluitvorming

Elk jaar verschijnen er talloze lijstjes over de nieuwe online trends die verkondigen dat de wereld van online marketing compleet op z’n kop gaat. Als merk kom je dan voor een belangrijke keuze te staan; ga je als early-adopter direct aan de slag of wacht je liever eerst op meer inzichten? Waar je op moet letten bij het maken van deze keuze en welke factoren daarbij een belangrijke rol spelen, bespreek ik mijn nieuwste artikel. 

Met trots kan ik zeggen dat ik auteur ben geworden bij Frankwatching, het bekende kennisplatform voor marketing en communicatie. Ik ga hier mijn kennis delen over digitale strategieën en hoe je het maximale uit jouw online marketing kunt halen. Mijn verdiepende longread over hoe je kunt bepalen of je een online trend wel of niet moet overnemen is laatst geplaatst. 

In dit artikel ga ik in op het belang van het vermogen om trends te herkennen en te omarmen voor succes. Ik geef antwoord op de vraag of een trend onderdeel van de online strategie moet zijn en geef ik tips over waar je op moet letten bij het oppakken van een online trend.

Vergelijk het omarmen van een nieuwe trend met gokken in een casino. Het is een risico, maar wellicht een berekend risico. Het voordeel is dat wanneer je snel inspringt op nieuwe trends, je de voordelen kunt hebben van dat je één van de weinigen bent. Je valt op en de gebruikers van die trend (vaak een nieuw platform of een nieuw onderdeel binnen een bestaand kanaal) komen in hogere mate met jouw merk in aanraking. Het nadeel is dat er nog geen data en ervaringen bekend zijn. Dus je moet alles zelf ontdekken en uitproberen. Dat kost geld en energie. En het kan zijn dat de trend niet doorzet en je dus niet het beoogde resultaat behaalt.

Maar ja, dit geldt natuurlijk alleen bij een trend waar je de keuze over hebt of je hem kan en wilt omarmen. De meeste trends die je voorbij hoort komen, zijn eigenlijk helemaal geen trends. Maar aanpassingen waar we verplicht als gebruikers iets mee moeten. Bijvoorbeeld omdat het een wetswijziging is of een aanpassing in een platform. Je hebt in deze gevallen eigenlijk geen keuze of je deze ‘trend’ gaat omarmen.

Benieuwd naar de tips? Lees het volledige artikel via deze link op Frankwatching.

Geschreven door Mira Ahles

Als digitaal strateeg met marketing genen, neem ik graag de rol op mij van katalysator en inspirator. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? En vooral: hoe kan het beter zodat we succesvoller zijn? Dat uitvinden, de opdrachtgever helpen hierin stappen vooruit te zetten en daarmee resultaten te boeken; dat is wat mij drijft in dit vak. ‘Mira is een aanwinst voor iedere organisatie die een groei en/of professionalisering wil doorgaan.’

online marketing online strategie trends