DE BETEKENIS VAN DISPLAY MARKETING IN DE ONLINE MARKETING FUNNEL.

wat is display marketing

Waarom Display marketing niet mag ontbreken in de marketingstrategie van jouw organisatie.

Wanneer je reclame wilt maken voor je producten of diensten op het internet, heb je daarvoor diverse mogelijkheden. Een van de meest succesvolle manieren is via display marketing. Wat display marketing exact is, hoe het werkt en hoe je het voor jouw organisatie kan toepassen in alle lagen van de online marketing funnel leggen we voor je uit in deze blog.

WAT IS DISPLAY MARKETING

Display marketing wordt ook wel display advertising genoemd. Display advertising wordt vaak omschreven als banner marketing. Alle advertenties die jij ziet op een website, webshop of op sociale media heet display advertising. Een banner wordt ingezet als promotiemiddel. Display advertising is een goede manier om awareness te creëren rondom je merk, product, dienst of bedrijf. Voorbeelden van websites waar veel display marketing wordt ingezet zijn NU.nl en Marktplaats.

WAAROM DISPLAY MARKETING INZETTEN

Display marketing kan bijdragen aan de verschillende marketing doelstellingen van jouw organisatie. Uiteindelijk kunnen deze display uitingen leiden tot meer conversies. Met display banners kun je adverteren via een groot netwerk van websites waar jouw doelgroep te vinden is. Een voorbeeld hiervan is Marktplaats. Mensen zijn hier meestal op zoek naar 2e hands producten. Op het moment dat ze aan het zoeken zijn verschijnt jouw advertentie bij hun in beeld. Zo kunnen ze er niet omheen. Maar dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer iemand een nieuwsartikel aan het lezen of aan het online shoppen is.

DISPLAY MARKETING IN DE FUNNEL 

Wanneer jij display marketing wil inzetten wordt dit vaak gedaan om de naamsbekendheid van jouw bedrijf of product te vergroten. Ook wordt het vaak ingezet om meer traffic naar jouw website te genereren en kan het helpen om conversies te stimuleren. Als laatst wordt display advertising ingezet om een database op te bouwen. We gaan alle fasen van de online marketing funnel even bij langs om toe te lichten hoe je display marketing kan inzetten in elke fase.

RED IVY funnel

SEE-FASE

Als iemand niet bekend is met jouw organisatie dan gaan ze nooit een aankoop doen. In de ‘’see-fase’’ is het doel vooral om de bekendheid van je merk of product te vergroten. Je wil door middel van display marketing jouw doelgroep laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Door gebruik te maken van display advertising kan jij mensen naar jouw website of webshop laten komen. Als dit gelukt is, is de eerste stap van de funnel voltooid, namelijk de potentiële klant is bekend met jouw bedrijf of product.

THINK-FASE

In de volgende fase genoemd de ‘’think-fase’’ wil je dat de potentiële klant overtuigd gaat worden om voor jou product of dienst te kiezen. De potentiële klant zoekt in deze fase een product of dienst waar zij behoefte aan hebben. Vaak zijn ze aan het vergelijken tussen verschillende partijen. De banners die je inzet tijdens deze fase moeten specifiek zijn en de boodschap op de landingspagina moet goed aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Wel zie je dat de costs per click bij adverteren in de ‘’think fase’’ hoger zijn dan in de see fase van de funnel. Dit komt doordat er geprobeerd wordt om al meer te sturen naar een conversie. Daarbij is de targeting groep kleiner omdat je meer stuurt op personen die jouw in overweging nemen, i.p.v. de hele doelgroep.

DO-FASE 

In de ‘’do-fase’’ richt je je puur op conversie. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals een aankoop, een download maar ook bijvoorbeeld een contactaanvraag. Tijdens deze fase van display marketing zorg je voor een duidelijke call to action (CTA). Affiliate marketing kan hierbij ook ondersteunen. Zo kan je een derde partij inschakelen om jouw product of dienst aan te bieden. In de do-fase leg je de focus op het activeren van een klant met acties zoals: ‘’download nu’’ of ‘’koop nu’’. Je wilt dus dat ze na het zien van jouw advertentie overgaan tot een actie. Vaak is hier een aanbieding mee gepaard om de potentiële klant over de streep te trekken. Als we kijken naar B2B kan je denken aan een soft conversie zoals een gratis download.  Een goede vervolgstap in deze is fase is remarketing.

CARE-FASE 

Wat betreft de care fase van de funnel waarbij je klant die geconverteerd heeft wil behouden, wordt er weinig gebruikt gemaakt van display advertising. Hier zijn andere kanalen beter geschikt voor. Wil je het toch voor jouw onderneming  inzetten in de care fase? Dan gaan we graag eens met jou in gesprek om een advies op maat te geven.

DISPLAY RETARGETING 

Wanneer je een website bezoekt, wordt er meestal een cookie geplaatst. (Een cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt.) Met deze cookies kan de adverteerder jou doelgericht benaderen. Als je naar een andere website gaat, is het mogelijk dat je het product van de vorige pagina te zien krijgt als advertentie.  Zo probeert de adverteerder in jouw gedachte te blijven als jij nog niet hebt geconverteerd. Deze methode van marketing heet remarketing en helpt bestaande leads verder in hun buying journey. 

Het is ook erg belangrijk dat er consistentie is tussen de advertentie banner en de landingspage. De boodschap van de banner moet duidelijk zichtbaar zijn op de landingspage. Hierdoor ziet de klant direct dat hij op de goede pagina is. Wanneer dit verkeerd gaat of er relevante informatie ontbreekt, kan dit conversies kosten. 

Display is erg belangrijk in jouw marketingstrategie omdat het in elke stap van de funnel kan worden toegepast. Belangrijk is dat je dit vaak doet om niet direct te converteren maar juist om je merk te laten zien!

KPI’S EN DE INZET VAN DISPLAY ADVERTISING

Als  we het hebben over de bovenste laag van de funnel hebben we het over de see-fase. Hier wordt display marketing ingezet met het doel bekendheid creëren onder de doelgroep. Het zoekverkeer op jouw merknaam vergroot en leidt tot meer direct verkeer naar jouw website. Vaak is deze manier van adverteren goedkoop om heel veel mensen te bereiken ten opzichte van andere marketingstrategieën. Dit komt omdat je veel mensen bereikt, maar er niet daadwerkelijk geklikt wordt. In deze fase betaal je meestal op basis van Cost Per Click (cpc) en daardoor vallen de kosten lager uit. 

Mogelijke KPI’s waar je op kan sturen in de see-fase:

  • Weergaven
  • CPM (cost per mile)
  • Frequentie 

THINK-fase

Door de inzet van display marketing vergaar je mega veel data in de see-fase, middels deze data kan je vervolgens heel gericht jouw doelgroep bereiken en activeren. In de think-fase stuur je veel meer op dat mensen door gaan klikken naar jouw website of webshop. Hierop pas je je creaties aan en betaal je vaak een iets hogere cpc, omdat mensen ook daadwerkelijke gaan klikken. Voorbeelden van uiting teksten zijn: ‘’bekijk nu het aanbod’’ of ‘’bekijk nu onze diensten’’

Belangrijk in de THINK-fase is dat men doorklikt via de banners en landen op jouw website/landingspagina. Hierdoor is het essentieel dat deze pagina duidelijk aansluit bij de visual. Als dit niet duidelijk is zullen veel mensen wegklikken. 

Mogelijke KPI’s waar je op kan sturen in de think-fase:

  • CTR (Click through rate) 
  • Clicks
  • CPC (Cost Per Click)

DO-fase

In de DO-fase van display marketing ga je je vooral focussen op conversies dus je probeert de klant in actie laten komen door middel van jouw banner. 

Een veelgebruikte manier om in de DO-fase display advertising in te zetten is: remarketing. Remarketing is potentiële klanten die op de website zijn geweest (en dus interesse hebben getoond) nogmaals jouw product te laten zien. Zij hebben immers al een product in hun winkelmandje gestopt of zijn op de contactaanvraag pagina geweest. Denk hieraan banners met een duidelijke call to action zoals: ‘’bestel nu met 10% korting’’.

Mogelijke KPI’s waar je op kan sturen in de do-fase :

  • Transactie
  • Winkelwagen toevoegingen  
  • Conversiepercentage
  • ROAS (Return On Advertising Spend)

VOORDELEN VAN DISPLAY MARKETING

Er zijn enorm veel mogelijkheden met deze vorm van marketing. Zo kan jij via mobiele apparaten adverteren maar ook via desktop. Een aantal voordelen van display marketing zijn: 

  1. Meer verkeer op jouw website of webshop door display marketing.

Display marketing is een goede manier om het verkeer naar jouw website of webshop te vergroten. Je kan een grote doelgroep targeten en hiermee veel mensen tegelijk bereiken die hierdoor in contact komen met jouw bedrijf, product of merk. Als je deze mogelijke bezoekers goed weten te prikkelen met jouw banners zal het verkeer toenemen en dat kan leiden tot meer conversies.

  1. Retargeting mogelijkheden.

Een bezoeker van jouw website die geen conversie heeft gedaan, maar wel mogelijk geïnteresseerd is in jouw bedrijf, product of merk kan je door middel van retargeting nogmaals benaderen. Zo kun je deze potentiële klant een goede aanbieding doen zodat hij alsnog een conversie plaatst bij jou. 

  1. Display marketing is enorm goed voor de branding.

Middels display banners wordt alles visueel gemaakt. Een voordeel ten opzichte van SEA advertenties is dat men telkens jouw logo en kleuren voorbij ziet komen, en hierdoor in aanraking komt met jouw bedrijf of merk. Men heeft direct een beeld bij jou merk, wat je minder snel hebt met tekstadvertenties. Hierdoor is het een groot voordeel om display marketing in te zetten voor naamsbekendheid. 

  1. In elke laag van de funnel kan display marketing worden toegepast.

Tot slot kan display marketing in elke laag van de marketing funnel worden toegepast. Zo kan je het in de see-laag gebruiken voor naamsbekendheid, in de think-laag om mensen naar jouw website of webshop te laten klikken voor meer informatie. En in de do-laag om conversies te stimuleren middels goede call-to-actions. 

TIPS VOOR DISPLAY MARKETING

Tot slot wil ik een aantal tips voor display marketing delen.

  • Zorg voor originele creaties, in het juiste formaat en maak impact.
  • Adverteer met een goede propositie voor de doelgroep. 
  • Laat het doel van je banner goed overkomen (als dit transacties verhogen is, zorg dan voor een duidelijke call-to-action).
  • Zorg er voor dat je jouw advertenties op de juiste doelgroep target. 
  • Maak gebruik van UTM tracking om de effectiviteit van je campagnes te meten.

Ben je overtuigd geraakt van de mogelijkheden van display marketing voor jouw bedrijf, maar heb je er zelf geen tijd voor? Neem dan direct contact met ons op om te kijken wat wij hierin voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Geschreven door Dominique Thijssens

Sr. Performance marketeer  bij RED IVY.

Dominque haar creatieve brein wordt blij van pakkende teksten en mooie plaatjes, mijn gestructureerde en analytische kant is verzot op data. Wat krijg je als je dat combineert? Juist, een blije Performance marketeer. Wil je meer artikelen van Dominique lezen? Ze maakt onder andere artikelen over Performance marketing en geeft tips & tricks voor Google advertising en CRO.

display display marketing online marketing online marketing funnel