SEO en SEA verschillen, maar met deze 5 tips laat je ze samenwerken!

LAAT SEO SEN SEA SAMENWERKen

Haal meer uit Google door op deze manier de inzet van SEO en SEA te combineren.

Het zijn twee van de meest gebruikte kanalen binnen online marketing: SEO en SEA. Maar we zien ook vaak dat SEO en SEA (Google Ads) ook echt aparte eilanden zijn op de marketingafdeling. Terwijl het echt interessant is om hen meer te laten samenwerken om optimaal aanwezig te zijn binnen Google. In dit artikel neem ik je mee door het landschap van SEO en SEA, waarbij ik de belangrijkste kenmerken, voordelen en toepassingen van beide methoden belichten. Ook leg ik uit hoe je SEO en SEA effectief kan laten samenwerken in de marketing funnel en geef ik 5 tips die je meteen kunt toepassen.

Wat is SEO?

Maar eerst even terug naar de basis. Search Engine Optimization (SEO) is een aanpak die gericht is om zo veel mogelijk relevant organisch verkeer naar jouw website te krijgen. Door verschillende technieken toe te passen, kun je de zichtbaarheid van je website vergroten, hoger ranken in zoekmachines en meer gericht en relevant organisch verkeer genereren. Hieronder zal ik enkele cruciale aspecten van SEO bespreken waar je website aan moet voldoen. Deze aspecten vormen de basis van een goede SEO-aanpak.

  • Zoekwoordanalyse

Een van de eerste stappen bij het implementeren van een effectieve SEO-strategie is het uitvoeren van een grondige zoekwoordanalyse of zoekwoordenonderzoek. Hierbij identificeren we relevante zoekwoorden en zinnen die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt. Dit gaat veel verder dan alleen kijken op welke zoekwoorden de meeste volumes zitten. Een goed zoekwoordenonderzoek houdt ook rekening met jouw concurrentiepositie online, de mate van concurrentie op de zoekwoorden, welke zoekvragen erachter zitten met welke zoekintentie en welke passend zijn bij de doelgroep die je richting jouw website wilt krijgen. Door deze zoekwoorden strategisch in je content te integreren, kun je de relevantie van je pagina’s vergroten en hoger ranken in de zoekresultaten.

  • On-Page Optimalisatie

On-Page optimalisatie omvat verschillende technieken die direct op je website worden toegepast om de SEO-prestaties te verbeteren. Dit omvat het optimaliseren van de title tags, meta descriptions, URL-structuren en de interne linkstructuur van je website. Door deze elementen te optimaliseren, help je zoekmachines je inhoud beter te begrijpen en te indexeren, wat kan leiden tot hogere ranking in Google en meer zichtbaarheid.

ON PAGE OPTIMALISATIE SEO
  • Contentcreatie en optimalisatie

Content is de ruggengraat van elke succesvolle SEO-aanpak. Door waardevolle, relevante en goed geoptimaliseerde inhoud te creëren, kun je niet alleen de interesse van je doelgroep wekken, maar ook de autoriteit en geloofwaardigheid van je website vergroten. Het gebruik van relevante zoekwoorden, het creëren van boeiende koppen en het leveren van waardevolle informatie zijn slechts enkele van de vele aspecten die een rol spelen bij het optimaliseren van je content voor SEO-doeleinden. En SEO-content is nu zoveel belangrijker geworden door het doorvoeren van het E-E-A-T model van Google. De kwaliteit van de content in combinatie met de afzender is een cruciaal onderdeel geworden.

  • Technische SEO

Naast de inhoudelijke aspecten is het belangrijk om ook de technische aspecten van je website te optimaliseren. Technische SEO omvat het verbeteren van de laadsnelheid van jouw pagina’s, het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring en het zorgen voor een goede indexeerbaarheid van je website door zoekmachines. Door deze technische optimalisaties door te voeren, kun je de gebruikerservaring verbeteren en de ranking van je website verhogen. De technische SEO moet eigenlijk gewoon op orde zijn. Dit is echt de basis van SEO.

Nu ga ik verder op wat SEA inhoud en zet ik de eigenschappen onder elkaar. Je zult zien dat SEO en SEA veel dezelfde eigenschappen hebben; logisch, aangezien het natuurlijk hetzelfde platform is.

  • Zoekwoordanalyse voor advertenties

Net als bij SEO is een goede zoekwoordanalyse of zoekwoordenonderzoek cruciaal voor een effectieve SEA-campagne. Door te identificeren welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, kun je gerichte advertenties maken die worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar die specifieke zoekwoorden. Het selecteren van de juiste zoekwoorden is essentieel om je advertenties aan de juiste doelgroep te tonen en de kans op conversies te vergroten.

  • Account en advertentie inrichting

Het effectief inrichten van je Google Ads account is cruciaal. Door een goede account- en advertentie inrichting zorg je voor een duidelijke structuur. Hierdoor kan de Google Ads specialist efficiënter de campagnes en budgetten beheren en de advertenties beter richten op het juiste publiek, wat de kans op conversies zal toenemen.

  • Advertentie, creatie en optimalisatie

Het maken van boeiende advertenties is een kunst op zich. Je moet de aandacht van je doelgroep trekken, relevante informatie verstrekken en een sterke call-to-action bieden om conversies te stimuleren. Door continu te testen en optimaliseren kun je de advertenties verbeteren en het rendement op jouw investering maximaliseren.

  • Biedstrategieën en budgetbeheer

SEA biedt adverteerders flexibiliteit in termen van biedstrategieën en budgetbeheer. Je kunt kiezen tussen verschillende biedstrategieën, zoals kosten per klik (CPC) of kosten per acquisitie (CPA), afhankelijk van jouw doelstellingen. Bovendien kun je jouw dagelijkse budgetten beheren en aanpassen om je advertentie-uitgaven te optimaliseren.

Hoe kun je SEO en SEA effectief laten samenwerken om meer uit zoekmachines te halen?

Het combineren van SEO en SEA zorgt ervoor dat de online zichtbaarheid versterkt wordt en je jouw concurrentie voor kan blijven. Er zijn enkele manieren waarop SEO en SEA goed kunnen samenwerken:

1. Keuze van zoekwoorden

SEA-campagnes kunnen waardevolle inzichten bieden in welke zoekwoorden en advertenties het effectiefst zijn in het aantrekken van bezoekers. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om je SEO-strategie te verfijnen en te concentreren op de relevantste zoekwoorden. Zeker bij e-commerce of dat je een dienst hebt waar je een harde salesdoelstelling op hebt. Je kunt dan ook de SEO meer richting geven naar de zoekwoorden die bij SEA het beste converteren. En vice versa. Als er zoekwoorden zijn die organisch goed scoren, dan is het zeker interessant om die uit te proberen in je SEA-campagnes. Zet dus vooral ook in op gezamenlijke zoekwoorden waar dit mogelijk is.

SEA zoekmachines

2. Zoekwoorddichtheid

SEA-campagnes kunnen je helpen om te identificeren op welke zoekwoorden je nog niet goed scoort in de organische zoekresultaten. Door je SEO-inspanningen op deze zoekwoorden te concentreren, kun je je algehele zoekwoorddichtheid vergroten.

3. Branding en zichtbaarheid

Door zowel organische als betaalde resultaten te tonen, kun je bedrijf meer zichtbaarheid krijgen in de zoekresultaten. Dit verhoogt je merkbekendheid en geloofwaardigheid, omdat gebruikers je bedrijf meerdere keren tegenkomen tijdens hun zoekopdrachten.

4. Landingspagina’s optimaliseren

Zorg ervoor dat de landingspagina’s waar je betaalde advertenties naar linken, goed geoptimaliseerd zijn voor de gekozen zoekwoorden. Een relevante en boeiende landingspagina verhoogt de kans op conversies. Optimaliseer dus altijd de landingspages ook vanuit SEO.

landingspagina optimaliseren seo

5. Zet Google-retargeting in op organisch verkeer

Heb je interessante SEO-blogs? Spreek de bezoekers van deze blogs opnieuw aan met aanvullende advertenties. Je kunt de retargeting van Google Ads inzetten op specifieke pagina’s en daar de advertenties op afstemmen. Heb je bijvoorbeeld een blog met voldoende traffic met 10 voordelen van jouw dienst of tips in het gebruik van jouw product? Het is dan interessant om deze bezoekers te retargeten met een SEA-advertentie om op een ander moment en via een andere weg alsnog te prikkelen tot een afname.

Onze ervaring bij RED IVY is dat wanneer je SEA en SEO meer laat samenwerken, dat je uiteindelijk veel meer resultaat uit Google en andere zoekmachines haalt. Ik vind het daardoor zelf erg leuk om als SEO-specialist actief mijn Google Ads collega’s op te zoeken en met hen samen aan de slag te gaan. Heb jij nog aanvullende tips? Laat het me weten; ik probeer ze graag uit en zal deze lijst dan uitbreiden!

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Ik ben een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Ik ben pas blij als mijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Ik ben een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

Google Google Ads SEA SEO Zoekwoorden