De benchmarkcijfers voor TikTok advertising in 2024.

Liggen jouw TikTok advertenties in lijn met de benchmarkcijfers van TikTok?

Van een lip-syncing en dans “challenges” app, naar één van de snelst groeiende social media platforms tot nu toe, TikTok heeft zich als een platform flink ontwikkeld in de afgelopen jaren.

 

Constante verbetering

Doordat TikTok constant hun platform aan het verbeteren is met innovatieve functies en telkens de ervaring weet te verbeteren voor hun gebruikers, begint TikTok een steeds interessanter platform te worden voor adverteerders die hun doelgroep op een andere manier willen bereiken. Zeker nu je op TikTok ook andere leeftijdsgroepen kunt bereiken dan alleen tieners!

Om merken en andere bureaus die al adverteren op TikTok verder te helpen, zijn we in gesprek gegaan met TikTok om te achterhalen welke benchmarks cijfers ze nu in de markt hebben. Tevens hebben we deze cijfers van TikTok naast onze eigen resultaten gelegd om te kijken in hoeverre deze met elkaar overeenkomen. Oftewel, welke TikTok campagnes draaien goed en welke campagnes scoren helemaal niet goed?

Laten we erin duiken!

Wat zijn TikTok advertentie benchmarks?

TikTok advertentie benchmarks zijn standaardmetingen die we gebruiken om te evalueren hoe goed onze advertentiecampagnes presteren op TikTok. Deze benchmarks omvatten verschillende KPI’s waarmee we verschillende aspecten van de advertentieprestaties beoordelen. Enkele veel voorkomende benchmarks binnen social advertising zijn bijvoorbeeld:

  • Click-Through Rate (CTR)
  • Cost Per Click (CPC)
  • Conversion Rate
  • Engagement Rate
  • Video View Duration
  • Impressions
  • Return on Ad Spend (ROAS)
  • Cost Per Mille (CPM)
  • Conversion Value

Door deze benchmarkcijfers te analyseren kunnen we adverteerders verder helpen om TikTok advertenties naar een hoger niveau te krijgen.

 

Maar waarom vind je dan niet overal deze TikTok benchmarkcijfers?

Goede vraag; dat vroeg ik mij ook af. Deze waardevolle informatie kon ik nergens vinden toen ik er voor onze campagnes naar zocht. Waarom? Deze cijfers zijn door de relatieve nieuwheid van het platform nog niet zo prominent aanwezig als andere benchmarks.

Waarom heb je deze TikTok advertentie benchmarks nodig?

Je mag de TikTok advertentie benchmarks beschouwen als een soort gids voor succesvolle campagnes op TikTok. Deze cijfers helpen je begrijpen wat een te behalen doel is en het kan je helpen om je advertenties te verbeteren.

Je kunt deze data meenemen in de prognoses vooraf. Natuurlijk kijk je naar de resultaten van eerdere campagnes en ook vanuit campagnes vanuit andere (vergelijkbare) kanalen. Deze benchmarkcijfers geven je een extra inzicht die buiten jouw product en merk staat. Die geven je een goede afweging om een mediaplan te kunnen bouwen.

Je kunt deze data ook meewegen tijdens het tussentijds beoordelen van de campagneresultaten. Bereik je wel de juiste doelgroep of kun je de advertenties beter afstemmen als je onder gemiddeld presteert? Als het betrokkenheidspercentage van jouw advertentie bijvoorbeeld hoger is dan de TikTok advertentie benchmark, dan geeft dit aan dat jouw content goed aanslaat bij de kijkers. Aan de andere kant: als het bereik lager is dan de benchmark, dan is dit een aandachtspunt waarop je je campagne wellicht wilt aanpassen om de resultaten te verbeteren en meer waarde uit het budget te halen.

De statistieken van TikTok advertenties kunnen in twee hoofdgroepen worden ingedeeld: het meten van het campagnebudget (bijvoorbeeld CPC) en het evalueren van de campagneprestaties (bijvoorbeeld CTR).

Het effectief benutten van TikTok advertentie benchmarks voor statistieken is cruciaal voor het begrijpen van de definitie en gemiddelden ervan.

De TikTok benchmarkcijfers van 2024

Zoals beloofd heb ik hier de benchmarkcijfers van TikTok zelf voor 2024. Ik heb de 10 belangrijke statistieken voor je, gegroepeerd per campagne doelstelling.

Doel: Engagement
CPM $ 3.00 – $ 3.82
Cost per Follow $ 0.04 – $ 0.09
Volgerspercentage 25%

 

Doel: Bereik
CPM $ 0.80 – $ 1.20
CTR 0.10% – 0.19%

 

Doel: Video views
CPM $ 0.76 – $ 1.26
View-Through-Rate 2-sec 61% – 72%
View-Through-Rate 6-sec 25% – 39%
CTR 0.27% – 0.42%
CPC $ 0.27 – $ 0.46

 

De TikTok campagne resultaten van onze klanten tonen aan dat de kosten per klik (CPC) en kosten per duizend vertoningen (CPM) op TikTok lager liggen in vergelijking met andere sociale mediaplatforms.

Het is echter belangrijk op te merken dat deze cijfers variëren afhankelijk van factoren zoals de doelgroep, branche en campagnedoelstellingen. Uiteindelijk zijn alle benchmark data een gemiddelde van het geheel. Het product/dienst/merk, de doelgroep, de content en de campagne opbouw zijn belangrijke factoren om goede resultaten te behalen. Ook op TikTok. Het optimalisatiealgoritme voor campagnedoelstellingen op TikTok is zeer geavanceerd, wat aanzienlijke verschillen in resultaten kan opleveren bij de juiste optimalisatiestrategieën. Het kiezen van de juiste strategie maakt veel verschil bij het versnellen van groei in bereik, volgers en interactie.

Wil je er voor zorgen dat ook jouw merk bekend wordt op het snelst groeiende platform van de wereld? Ik denk graag met je mee!

Geschreven door Michel Hoksberg

Sr. Performance Marketeer bij RED IVY

Meedenken met de klant, hun uitdagen op het vlak van online marketing en ze hier in meenemen, is wat Michel drijft. Daarnaast een grote voorliefde voor het zo veel mogelijk optimaliseren van de website en deze optimaal in te richten zodat gebruikers tot een conversie overgaan. ‘Michel is een performance marketeer die uit ieder marketingkanaal en website meer resultaat weet te halen tegen minder kosten.’

social advertising social media tiktok