Nieuwe update in LinkedIn: LinkedIn Business Manager.
11 augustus 2022 - geschreven door - social advertising
Wat is de LinkedIn business manager en waarom wil je deze inrichten voor jouw bedrijf?
LinkedIn heeft een nieuwe update gelanceerd die met name voor grote organisaties en agencies interessant is om sneller te schakelen tussen diverse accounts. In deze blog leg ik je uit hoe de nieuwe LinkedIn Business Manager werkt en waarom het gebruik hiervan interessant kan zijn voor jouw organisatie.
Wat is LinkedIn Business Manager?
LinkedIn Business Manager is sinds deze zomer een nieuw onderdeel binnen LinkedIn. Dit maakt het voor organisaties gemakkelijker om personen, advertentieaccounts, pagina’s en de bedrijven waarmee ze werken vanaf één plek te beheren. Voor grote adverteerders en bureaus die op meerdere advertentieaccounts en pagina’s adverteren, biedt Business Manager een centraal overzicht van al je advertentieaccounts en pagina’s. Zie hieronder de 3 meest waardevolle aspecten van dit nieuwe platform:
- Met LinkedIn Business Manager kun je de gebruikerstoegang voor advertentieaccounts en pagina’s beheren. Hierdoor kun je gemakkelijk aangeven welke collega’s welke rechten hebben en tot welke pagina’s. Het is ook mogelijk om de maandelijkse facturen van meerdere accounts rechtstreeks van het platform te downloaden.
- Met Bedrijfsmanager kun je overeenkomende doelgroepen delen met collega’s of samenwerkingspartners en updaten in je advertentieaccounts. Zo bereik je sneller doelgroepen die overeenkomen met andere advertentieaccounts die je beheert.
- Beheer je team, advertentieaccounts, pagina’s en zakelijke partners allemaal vanaf een dashboard. Met je werknemers en middelen op één plek kun je gemakkelijk navigeren door Bedrijfsmanager, Campagnebeheer en pagina’s.
Verderop in deze blog gaan we nog wat dieper in op deze onderwerpen.
Wanneer kan je LinkedIn-bedrijfsmanager aanmaken?
Vanaf juni 2022 is het voor jou mogelijk om een business manager account aan te maken. Momenteel is het platform in Bèta, dus er kunnen in de aankomende weken nog veranderingen plaatsvinden..
Hoe werkt LinkedIn Business Manager?
Het nieuwe platform bevat speciale tabbladen voor het beheren van personen, partners, advertentieaccounts en bedrijfspagina’s samen met Matched Audiences. Laten we samen door alle mogelijkheden van LinkedIn Business Manager lopen.
Het beheren van personen
- Beheerder: met deze rol kan je alles beheren in Business Manager. Waaronder personen (en hun rollen/rechten), advertentieaccounts, pagina’s en gematchte doelgroepen. Geef deze rol dus niet zomaar aan iemand weg.
- Medewerker: met deze rol krijg je toegang tot de tabbladen en kan je werken met toegewezen advertentieaccounts en pagina’s.
- Contractant: met deze rol krijg je niet alle onderhangende advertentieaccounts te zien. Je kunt alleen werken met toegewezen advertentieaccounts en pagina’s. Gebruik deze optie voor personen die niet binnen jouw bedrijf werken of om bijvoorbeeld medewerkers tijdelijk toegang te geven.
Voordat je begint met het toewijzen van rollen hebben we nog een paar handige tips voor je:
- Heb je als bureau een nieuwe klant? Of heb je als grote organisatie een nieuwe pagina voor bijvoorbeeld een nieuw land waar jullie je hebben gevestigd? Begin dan eerst met het uitnodigen van beheerders voordat je advertentieaccounts of pagina’s toevoegt. Anders is het niet mogelijk om een pagina toe te voegen.
- Geef de mensen die je uitnodigt een seintje dat ze deze uitnodiging in hun mail kunnen verwachten. Deze mail zou namelijk in de spam inbox kunnen belanden.
Partners
Advertentieaccounts
- Accounts toevoegen op ID: hier kun je een account toevoegen door de Business Manager-ID van het account toe te voegen. Advertentieaccount-ID’s vind je op het tabblad Accounts in Campagnebeheer.
- Accounts toevoegen via CSV-bestand: wil je meerdere advertentieaccounts van je eigen bedrijf tegelijkertijd toevoegen? Dan zit je er niet op te wachten om de ID’s los in te voeren. Plaats alle ID’s in een CSV-bestand en voeg deze in een keer toe. Dit doe je door het CSV-bestand te downloaden en het vervolgens up te loaden in LinkedIn Business manager.
- Accounts opvragen via CSV-bestand: wil je meerdere advertentieaccounts van andere bedrijven tegelijkertijd toevoegen? Bij deze optie kun je bulksgewijs accounts toevoegen van een ander bedrijf. Plaats ook hier alle ID’s in een CSV-bestand en voeg deze in een keer toe.
Er zijn nog een aantal punten waarvan het handig is dat je ze van te voren weet:
- Er kan maar één Bedrijfsmanager een advertentieaccount bezitten,, maar de eigenaar kan dat advertentieaccount wel met andere Business Managers delen. En je kan verschillende mensen de beheerder rol geven.
- Als je met andere bedrijven aan advertentieaccounts werkt, bespreek dan wie de eigenaar van het advertentieaccount moet zijn om verwarring te voorkomen.
- Geef accountmanagers op advertentieaccounts een seintje dat ze de toegangsverzoeken moeten goedkeuren.
Bedrijfspagina’s
- Contentbeheerder: deze rol plaatst en beheert content, commentaren en exporteert statistieken.
- Curator: deze rol kan geen content plaatsen, maar wel een concept hiervoor opstellen. Daarnaast kan deze rol ook statistieken exporteren.
- Analist: deze rol kan alleen statistieken weergeven en exporteren op LinkedIn en heeft beperkte toegang tot de partner tools van derden.
Betaalde mediacontent beheren
- Persoon die gesponsorde content kan plaatsen: Met deze rol kunnen gesponsorde content-advertenties namens uw pagina vanuit een LinkedIn-advertentieaccount worden aangemaakt. De advertenties worden niet weergegeven in jouw pagina feed.
- Beheerder van leadformulieren: Deze rol downloadt leads uit het advertentieaccount van jouw LinkedIn-bedrijfspagina. Dit is handig voor bijvoorbeeld de sales afdeling. Zo kunnen ze gemakkelijk de contacten uit het formulier halen en benaderen.
Beheerder van bestemmingspagina’s: Deze rol beheert aparte bestemmingspagina’s. Met Bestemmingspagina’s kun je pagina’s maken om leads te genereren en beheren voor jouw bedrijf of personeelswerving. Om Bestemmingspagina’s te maken, beheren of bekijken heeft jouw bedrijf een advertentieaccount nodig in Campagnebeheer en een actief LinkedIn Recruiter-contract. In Campagnebeheer kan je dan ook talentlead-campagnes maken om sollicitanten naar jouw bestemmingspagina’s te leiden. Voor leads die zijn gegenereerd via de bestemmingspagina’s kan je actie ondernemen in jouw Recruiter-account. Dit account moet je zelf extra aanschaffen, want dit zit niet standaard in LinkedIn.
Gematchte doelgroepen
- Je kunt hier alle overeenkomende doelgroepen in jouw advertentieaccounts bekijken
- Gemakkelijk delen van doelgroepen met collega’s of dit juist ongedaan maken
- Gedeelde doelgroepen direct gebruiken in een campagne
- Doelgroepen delen met een ander bedrijf
Wanneer je een doelgroep deelt, zien de advertentieaccounts met wie je deze hebt gedeeld, dit op de pagina ’gematchte doelgroepen’ van Campagnebeheer.
Facturen
LinkedIn Business Manager in het kort
HULP NODIG BIJ SOCIAL ADVERTISING?
LinkedIn business manager is ideaal om te gebruiken wanneer je social advertising inzet. Maak je nog geen gebruik van social advertising of kan je wel wat hulp gebruiken met het bepalen van jouw strategie en de uitvoering van social advertising? Neem dan contact op met cindy@redivy.nl.