Nieuwe update in LinkedIn: LinkedIn Business Manager.

business manager linkedin banner

Wat is de LinkedIn business manager en waarom wil je deze inrichten voor jouw bedrijf?

LinkedIn heeft een nieuwe update gelanceerd die met name voor grote organisaties en agencies interessant is om sneller te schakelen tussen diverse accounts. In deze blog leg ik je uit hoe de nieuwe LinkedIn Business Manager werkt en waarom het gebruik hiervan interessant kan zijn voor jouw organisatie.

Wat is LinkedIn Business Manager?

LinkedIn Business Manager is sinds deze zomer een nieuw onderdeel binnen LinkedIn. Dit maakt het voor organisaties gemakkelijker om personen, advertentieaccounts, pagina’s en de bedrijven waarmee ze werken vanaf één plek te beheren. Voor grote adverteerders en bureaus die op meerdere advertentieaccounts en pagina’s adverteren, biedt Business Manager een centraal overzicht van al je advertentieaccounts en pagina’s. Zie hieronder de 3 meest waardevolle aspecten van dit nieuwe platform:

  1. Met LinkedIn Business Manager kun je de gebruikerstoegang voor advertentieaccounts en pagina’s beheren. Hierdoor kun je gemakkelijk aangeven welke collega’s welke rechten hebben en tot welke pagina’s. Het is ook mogelijk om de maandelijkse facturen van meerdere accounts rechtstreeks van het platform te downloaden.
  2. Met Bedrijfsmanager kun je overeenkomende doelgroepen delen met collega’s of samenwerkingspartners en updaten in je advertentieaccounts. Zo bereik je sneller doelgroepen die overeenkomen met andere advertentieaccounts die je beheert. 
  3. Beheer je team, advertentieaccounts, pagina’s en zakelijke partners allemaal vanaf een dashboard. Met je werknemers en middelen op één plek kun je gemakkelijk navigeren door Bedrijfsmanager, Campagnebeheer en pagina’s.

Verderop in deze blog gaan we nog wat dieper in op deze onderwerpen.

Wanneer kan je LinkedIn-bedrijfsmanager aanmaken?

Vanaf juni 2022 is het voor jou mogelijk om een business manager account aan te maken. Momenteel is het platform in Bèta, dus er kunnen in de aankomende weken nog veranderingen plaatsvinden.. 

Hoe werkt LinkedIn Business Manager?

Het nieuwe platform bevat speciale tabbladen voor het beheren van personen, partners, advertentieaccounts en bedrijfspagina’s samen met Matched Audiences. Laten we samen door alle mogelijkheden van LinkedIn Business Manager lopen.

welkom bij linkedin business manager

Het beheren van personen

Dit is de plek waar je jouw team en contactpersonen van mogelijke samenwerkingspartijen kunt uitnodigen om lid te worden van Business Manager.  Dit doe je door het zakelijke e-mailadres van je collega of contactpersoon in te voeren en één van de drie bedrijfsrollen te selecteren. Hier kan je de functies en rechten per persoon definiëren. De bedrijfsrollen waaruit je kunt kiezen zijn: 
  1. Beheerder: met deze rol kan je alles beheren in Business Manager. Waaronder personen (en hun rollen/rechten), advertentieaccounts, pagina’s en gematchte doelgroepen. Geef deze rol dus niet zomaar aan iemand weg. 
  2. Medewerker: met deze rol krijg je toegang tot de tabbladen en kan je werken met toegewezen advertentieaccounts en pagina’s.
  3. Contractant: met deze rol krijg je niet alle onderhangende advertentieaccounts te zien. Je kunt alleen werken met toegewezen advertentieaccounts en pagina’s. Gebruik deze optie voor personen die niet binnen jouw bedrijf werken of om bijvoorbeeld medewerkers tijdelijk toegang te geven. 

Voordat je begint met het toewijzen van rollen hebben we nog een paar handige tips voor je:

  • Heb je als bureau een nieuwe klant? Of heb je als grote organisatie een nieuwe pagina voor bijvoorbeeld een nieuw land waar jullie je hebben gevestigd? Begin dan eerst met het uitnodigen van beheerders voordat je advertentieaccounts of pagina’s toevoegt. Anders is het niet mogelijk om een pagina toe te voegen. 
  • Geef de mensen die je uitnodigt een seintje dat ze deze uitnodiging in hun mail kunnen verwachten. Deze mail zou namelijk in de spam inbox kunnen belanden.
business manager personen rollen

Partners 

Onder het kopje ‘partners’ kun je partners toevoegen en je advertentieaccounts delen met andere bedrijven. Als je een partner toevoegt, worden twee Business Managers gekoppeld zodat advertentieaccounts kunnen worden gedeeld. Dit maakt het uitwisselen van gegevens en het beheren van de pagina’s en advertenties nog gemakkelijker. Gekoppelde Business managers worden ook wel partnerships genoemd.Maar hoe start je nou een partnership? Vraag de betreffende partner naar hun Business Manager-ID (advertentieaccount-ID’s kunnen worden gevonden op het tabblad Accounts in Campagnebeheer) om aan de slag te gaan. Nadat je een partner hebt toegevoegd, wordt deze weergegeven op jouw partnerpagina. Jouw Business Manager is ook zichtbaar op de partnerpagina van je partner. Er worden op dit moment nog geen advertentieaccounts, pagina’s of overeenkomende doelgroepen gedeeld.Nu de samenwerking tot stand is gebracht, kun je specifieke advertentieaccounts, pagina’s en overeenkomende doelgroepen naar behoefte met elkaar delen. Jouw partners kunnen alleen de specifieke items zien en reageren op de items die je met hen hebt gedeeld.Tip: Voordat je advertentieaccounts of pagina’s toevoegt, neem contact op met de verschillende bedrijven waar je mee samenwerkt. Laat ze weten dat je bezig bent met het inrichten van de Business Manager. Je kunt ze adviseren om ook een Business Manager aan te maken. Je kunt hen voorzien van jouw Business Manager-ID of deze bij hun opvragen.
eerst partner linkedin

Advertentieaccounts

In ‘advertentieaccounts’ kun je overzichtelijk zien tot welke accounts je allemaal toegang hebt, wat het toegangsniveau (rol en bevoegdheden) is en of de samenwerking is goedgekeurd. Voeg advertentieaccounts van jouw bedrijf of van andere bedrijven/partners toe. Een bedrijf kan meerdere advertentieaccounts beheren. Dit zien we vooral bij bedrijven die in meerdere landen actief zijn of meerdere merken in zijn portfolio heeft. Er zijn drie manieren om een advertentieaccount toe te voegen:
  • Accounts toevoegen op ID: hier kun je een account toevoegen door de Business Manager-ID van het account toe te voegen. Advertentieaccount-ID’s vind je op het tabblad Accounts in Campagnebeheer.
  • Accounts toevoegen via CSV-bestand: wil je meerdere advertentieaccounts van je eigen bedrijf tegelijkertijd toevoegen? Dan zit je er niet op te wachten om de ID’s los in te voeren. Plaats alle ID’s in een CSV-bestand en voeg deze in een keer toe. Dit doe je door het CSV-bestand te downloaden en het vervolgens up te loaden in LinkedIn Business manager.
  • Accounts opvragen via CSV-bestand: wil je meerdere advertentieaccounts van andere bedrijven tegelijkertijd toevoegen? Bij deze optie kun je bulksgewijs accounts toevoegen van een ander bedrijf. Plaats ook hier alle ID’s in een CSV-bestand en voeg deze in een keer toe. 

Er zijn nog een aantal punten waarvan het handig is dat je ze van te voren weet:

  • Er kan maar één Bedrijfsmanager een advertentieaccount bezitten,, maar de eigenaar kan dat advertentieaccount wel met andere Business Managers delen. En je kan verschillende mensen de beheerder rol geven.
  • Als je met andere bedrijven aan advertentieaccounts werkt, bespreek dan wie de eigenaar van het advertentieaccount moet zijn om verwarring te voorkomen. 
  • Geef accountmanagers op advertentieaccounts een seintje dat ze de toegangsverzoeken moeten goedkeuren. 
advertentieaccounts business

Bedrijfspagina’s

Los van de advertentieaccounts heb je ook een LinkedIn-bedrijfspagina (de pagina waar je onder andere nieuwe berichten post). Voeg een pagina van jouw bedrijf toe of vraag een verzoek aan om toegang tot een pagina van een ander bedrijf te krijgen.  Je kunt gemakkelijk toegang vragen tot de bedrijfspagina van een bedrijf door de url van de LinkedIn-pagina toe te voegen onder het kopje ‘pagina toevoegen’. Alleen hogere paginabeheerders kunnen het verzoek goedkeuren door op de bedrijfspagina naar het menu Beheerderstools te gaan. Selecteer ‘Beheerders beheren’. Hier selecteer je ook weer de rollen die je wilt indienen. Nadat de rollen geaccepteerd zijn kun je deze toewijzen aan je medewerkers. Naast de rol die je aangewezen kunt krijgen binnen het LinkedIn Business Manager platform, krijg je dus ook bij bedrijfspagina’s een rol. Er zijn diverse rollen die je kunt indienen:
Hogere beheerder: met deze rol kan alles op de bedrijfspagina worden beheerd. Het is de enige rol die over de rechten beschikt om de bedrijfspagina te bewerken en alle beheerders te managen.
Spontane content beheren
  • Contentbeheerder: deze rol plaatst en beheert content, commentaren en exporteert statistieken.
  • Curator: deze rol kan geen content plaatsen, maar wel een concept hiervoor opstellen. Daarnaast kan deze rol ook statistieken exporteren.
  • Analist: deze rol kan alleen statistieken weergeven en exporteren op LinkedIn en heeft beperkte toegang tot de partner tools van derden.

Betaalde mediacontent beheren

  • Persoon die gesponsorde content kan plaatsen: Met deze rol kunnen gesponsorde content-advertenties namens uw pagina vanuit een LinkedIn-advertentieaccount worden aangemaakt. De advertenties worden niet weergegeven in jouw pagina feed.
  • Beheerder van leadformulieren: Deze rol downloadt leads uit het advertentieaccount van jouw LinkedIn-bedrijfspagina. Dit is handig voor bijvoorbeeld de sales afdeling. Zo kunnen ze gemakkelijk de contacten uit het formulier halen en benaderen.

Beheerder van bestemmingspagina’s: Deze rol beheert aparte bestemmingspagina’s. Met Bestemmingspagina’s kun je pagina’s maken om leads te genereren en beheren voor jouw bedrijf of personeelswerving. Om Bestemmingspagina’s te maken, beheren of bekijken heeft jouw bedrijf een advertentieaccount nodig in Campagnebeheer en een actief LinkedIn Recruiter-contract. In Campagnebeheer kan je dan ook talentlead-campagnes maken om sollicitanten naar jouw bestemmingspagina’s te leiden.  Voor leads die zijn gegenereerd via de bestemmingspagina’s kan je actie ondernemen in jouw Recruiter-account. Dit account moet je zelf extra aanschaffen, want dit zit niet standaard in LinkedIn.

paginas linkedin

Gematchte doelgroepen 

Deel doelgroepen tussen verschillende advertentieaccounts. De gegevens in deze overeenkomende doelgroepen worden automatisch bijgewerkt bij alle accounts waarmee ze zijn gedeeld. Jij en je team kunnen nu tijd besparen en doelgroepen gemakkelijk met elkaar delen, zonder ze allemaal los van elkaar opnieuw te creëren.Dit zijn de belangrijkste voordelen van het delen van doelgroepen in Business Manager:
  • Je kunt hier alle overeenkomende doelgroepen in jouw advertentieaccounts bekijken
  • Gemakkelijk delen van doelgroepen met collega’s of dit juist ongedaan maken
  • Gedeelde doelgroepen direct gebruiken in een campagne
  • Doelgroepen delen met een ander bedrijf

Wanneer je een doelgroep deelt, zien de advertentieaccounts met wie je deze hebt gedeeld, dit op de pagina ’gematchte doelgroepen’ van Campagnebeheer. 

linkedin business manager gedeelde doelgroepen
Selecteer de doelgroepen die je wilt delen. En klik dan op doelgroepen delen. Hier selecteer je de accounts waar je de doelgroep mee wilt delen. Wil je het delen stoppen? Dan kan dit ook gemakkelijk in hetzelfde overzicht. 
linkedin doelgroepen

Facturen

Hier valt niet veel meer over te zeggen, alleen dat het natuurlijk  onwijs fijn is om de maandelijkse facturen van alle advertentieaccounts in één overzicht te hebben!
facturen manager

LinkedIn Business Manager in het kort

Het is een handige tool voor grote merken en bureaus, omdat het meer beheercapaciteit en overzicht biedt in een eenvoudig dashboard. Puur functioneel zijn er geen grote veranderingen. De meeste functies zijn beschikbaar in verschillende vormen – het nieuwe platform is meer ontworpen om alles samen te brengen en het gemakkelijker te maken om LinkedIn-processen te beheren. Klinkt dit aantrekkelijk voor jouw bedrijf? Je hebt hier toegang tot het Business Manager-platform van LinkedIn.

HULP NODIG BIJ SOCIAL ADVERTISING?

LinkedIn business manager is ideaal om te gebruiken wanneer je social advertising inzet. Maak je nog geen gebruik van social advertising of kan je wel wat hulp gebruiken met het bepalen van jouw strategie en de uitvoering van social advertising? Neem dan contact op met cindy@redivy.nl.

Geschreven door Dominique Thijssens

Sr. Performance marketeer  bij RED IVY.

Dominque haar creatieve brein wordt blij van pakkende teksten en mooie plaatjes, mijn gestructureerde en analytische kant is verzot op data. Wat krijg je als je dat combineert? Juist, een blije Performance marketeer. Wil je meer artikelen van Dominique lezen? Ze maakt onder andere artikelen over Performance marketing en geeft tips & tricks voor Google advertising en CRO.

advertentie bedrijfs manager businessmanager linkedin linkedin business manager social advertising social media