Kan ik op LinkedIn beter een bericht promoten of een campagne maken in campagnebeheer?

header linkedin campagnebeheer

Het verschil tussen een bericht boosten en een campagne maken campagnebeheer van LinkedIn.

Je wil meer mensen bereiken met je LinkedIn post en je zegt ook geen ‘nee’ tegen meer engagement. Maar wat is de beste manier om dit aan te pakken? Het is belangrijk om te weten dat er 2 verschillende manieren zijn om je boodschap te promoten. Binnen LinkedIn (en Meta platformen) kun je er voor kiezen om een bericht die je hebt geplaatst te boosten. Het boosten van een bericht kan er voor zorgen dat je meer betrokkenheid op je LinkedIn bedrijfsprofiel zult krijgen en/of dat je de merkbekendheid wordt vergroot. Een campagne maken in campagnebeheer zou een betere optie zijn als je meer verkeer naar je website wil of juist meer conversies. In deze blog leg ik het verschil tussen een bericht boosten en een campagne maken in campagnebeheer haarfijn aan je uit. Klik hier om de verschillende mogelijkheden voor Facebook en Instagram te lezen.

De verschillende campagne doelstellingen bij het boosten van een bericht.

Heb je een bericht geplaatst op een LinkedIn pagina? Dan kun je tegen betaling dat bericht boosten onder een doelgroep naar keuze. Inloggen bij campagnebeheer is hier niet voor nodig, erg gemakkelijk dus. Er zijn 2 doelstellingen waar je uit kunt kiezen bij het boosten van een bericht. De eerste doelstelling is ‘Meer bekendheid aan uw bijdrage’. Hiermee vergroot je het aantal weergaven van je bericht. Doelstelling nummer twee is ‘meer interactie met uw bijdrage’. Hiermee stimuleer je dat er meer klikken en sociale acties komen (markeren als interessant, delen, reacties, volgen).

doelstellingen

Een campagne met campagnebeheer maken

Het kan in eerste instantie wat ingewikkelder zijn om via campagnebeheer een campagne te maken, maar het wordt wel aangeraden als je meer resultaten en inzichten wilt. Via campagnebeheer zijn er totaal acht campagnedoelstellingen waar je uit kunt kiezen. Dit is dus een stuk uitgebreider dan de twee doelen waar je uit kunt kiezen bij het promoten van een bericht. Je kunt bijvoorbeeld een campagne maken om meer bekendheid te genereren. Met een merkbekendheid campagne zorgt LinkedIn dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie zien. Wanneer je meer interactie wilt genereren zijn er drie verschillende ‘overweging’ doelstellingen: website bezoeken, interacties en videoweergave. Vervolgens kun je nog kiezen uit de 4 conversiedoelen. Kies degene die past bij je campagne en zet deze aan. Je kunt kiezen uit: Genereren van leads, Talent, Websiteconversies of Sollicitanten.

adverteren linkedin bericht promoten

Welke doelgroep mogelijkheden zijn er?

Om te voorkomen dat je resultaten tegenvallen is het van groot belang dat je je doelgroep targeting op orde hebt. Natuurlijk wil je niet dat jouw bericht bij mensen terecht komen die niet geïnteresseerd zijn. Bij het promoten van een bericht zijn de opties minimaal. Je kunt namelijk maar één doelgroep maken en er zijn minder targeting mogelijkheden. De mogelijkheden waar je wel uit kunt kiezen zijn:  locatie, profieltaal, bedrijfstakken, senioriteit niveaus, functies en functietitels en je kunt de doelgroep automatisch uitbreiden door LinkedIn te laten zoeken naar soortgelijke kenmerken als de doelgroep waar je je op wilt richten. 

Als je campagnebeheer inzet heb je keuze uit veel meer verschillende doelgroepen. Verschillende doelgroep aanmaken doe je door op ‘doelgroepen’ te klikken. Je kunt bijvoorbeeld een retargeting doelgroep maken op basis van website bezoeken (let op third party cookies die verdwijnen > en hoe de conversion API hier een oplossing voor biedt) of mensen die 25% van een video hebben gekeken. Je kunt een retargeting of look-a-like doelgroep maken op basis van gegevens die gehaald kunnen worden uit LinkedIn pixel. De look-a-like doelgroep kan lijken op de doelgroep die het vaakst conversies bij je doet. Door het aanmaken van verschillende doelgroepen kun je er dus voor kiezen om met 1 campagne verschillende doelgroepen te bereiken.

De keuze in advertentieformats

Je kunt momenteel alleen evenementen, video’s en bijdragen met een afbeelding promoten (1 om precies te zijn). In advertentiebeheer heb je keuze uit 8 diverse advertentieformats. Naast de drie boost mogelijkheden heb je ook nog keuze uit een afbeeldingencarrousel, tekstadvertentie, spotlight-advertentie, berichtadvertentie en gespreksadvertentie.

doelstellingen

Waarom moet ik een UTM code toevoegen?

Nu je je bericht hebt gepromoot of een campagne hebt gemaakt wil je natuurlijk weten welke uiting of creatie de beste resultaten heeft opgeleverd. Dit kan je doen door UTM codes (een extra stukje tekst) toe te voegen aan de url van je link. Door deze extra tekst toe te voegen aan je link weet Google Analytics precies waar een bezoeker vandaan komt en wat zij doen op jouw website. Wanneer je een bericht promoot die een link heeft kun je maar 1 link met UTM meegeven. Bij advertentiebeheer is dit een beetje anders, daar kun je meerdere advertenties plaatsen om te testen welke beter presteert en achter elke uiting kun je een andere UTM code plaatsen. 

Kortom…

Je kunt alleen zelf bepalen welke optie het meest geschikt is voor jouw boodschap. Je kunt pas je doelstelling en adverteer mogelijkheid kiezen wanneer je weet wat je wil bereiken met je campagne. Wil je meer betrokkenheid en interactie op je bericht en op je pagina? Dan kan het promoten van een bericht van de tijdlijn een goede optie zijn. Wil je adverteren inzetten om meer vacatures te promoten, verkeer naar je website te sturen en aansturen op conversies, dan is het verstandig om je te verdiepen in advertentiebeheer. Wil je er voor zorgen dat je geen stappen mist in je huidige advertentiebeheer strategie? Bekijk  dan hier de social media advertising checklist die wij zorgvuldig voor je hebben opgesteld. Hulp nodig met het bepalen van jouw strategie en de uitvoering? Neem dan contact op met cindy@redivy.nl.

MEER ADVIES OVER SOCIAL ADVERTISING?

Hulp nodig met het bepalen van jouw strategie en de uitvoering van social advertising? Neem dan contact op met cindy@redivy.nl.

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

advertentie bericht promoten campagne beheer campagnebeheer linkedin promoten social advertising social media