Het verschil tussen een bericht promoten of adverteren binnen advertentiebeheer van Meta.

banner bericht promoten meta

Schrijf het promoten van berichten op Facebook en Instagram niet af, er zijn veel voordelen. Lees hier wat het verschil is met Meta advertentiebeheer.

In deze blog leg ik je het verschil uit tussen het maken van een advertentie in advertentiebeheer en een bericht promoten in Meta (Facebook of Instagram). Binnen Meta en LinkedIn is er de mogelijkheid om via je bedrijfspagina een bericht te promoten/boosten. Als je meer betrokkenheid op je bedrijfspagina wilt of de bekendheid van jouw merk wilt vergroten, is het promoten van een bericht een goede manier. Wil je dat je advertenties verkeer naar je website en conversies op gaan leveren? Dan kun je beter advertentiebeheer gebruiken. In deze blog leg ik het verschil tussen een bericht promoten in Meta en een advertentie maken in advertentiebeheer uitgebreid aan je uit. Klik hier om de verschillende mogelijkheden voor LinkedIn te lezen. 

De verschillende campagne doelstellingen bij het promoten van een bericht.

Tegen betaling kun je een (eerder geplaatst) bericht op je Facebook of Instagram bedrijfspagina promoten onder een doelgroep naar keuze. Op deze manier kun je gemakkelijk via Facebook een een bericht promoten zonder gebruik te maken van Business Manager. Wil je een bericht promoten die nog niet live staat op jouw Facebook pagina? Dan kun je ook een nieuw bericht maken. Maar let op: Klik niet op ‘publiceren’ maar op ‘promoten’. 

Wil je een bericht promoten dan heb je de keuze uit 6 unieke doelstellingen en de doelstelling ‘automatisch’ waar Facebook de meest relevante doelstellingen voor je selecteert op basis van je instellingen.

  1. De doelstelling ‘meer leads genereren’. Hiermee stuur je aan op het invullen van een formulier om gegevens van potentiële klanten te verzamelen. 
  2. Door de doelstelling ‘meer aankopen op website’ wordt je bericht weergegeven aan personen die passen binnen je doelgroep en vaker online een aankoop doen.
  3. Met de doelstelling ‘meer websitebezoekers genereren’  zijn mensen sneller geneigd om te klikken op de url naar je website. 
  4. De doelstelling ‘stimuleren van chatberichten’. Zorgt er voor dat je potentiële klanten een privé bericht sturen naar jouw account. 
  5. En doelstelling ‘genereer meer betrokkenheid’, dus je bericht wordt weergeven aan personen die vaker reageren, een opmerking plaatsen of de inhoud delen met hun netwerk. 
  6. En tot slot is er een advertentie die meer telefoontjes aanstuurt. 
doelstellingen bericht promoten meta

Een campagne maken in advertentiebeheer van Facebook of Instagram

Als je via advertentiebeheer een advertentiecampagne gaat maken dan moet je wel meer tijd vrij maken, maar het geeft ook meer resultaten en inzichten. Bij het maken van een advertentiecampagne in advertentiebeheer zijn er totaal elf campagnedoelstellingen waar je uit kunt kiezen. Dit is dus een stuk uitgebreider dan de zes doelen waar je bij een promotie van een bericht uit kiest. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een campagne te maken om meer naamsbekendheid te genereren en je kunt er voor kiezen om een branding campagne te maken om veel mensen te bereiken. Wanneer je meer interactie wilt uitlokken zijn er zes verschillende ‘overweging’ doelstellingen. Bijvoorbeeld meer websitebezoekers stimuleren. Zet een van de drie conversiedoelstellingen in als je de doelgroep meer wilt aansturen op het doen van een aankoop.

campagnedoelstellingen bericht promoten meta

De verschillende doelgroep mogelijkheden

Het targeten van de juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van een campagne. Als je de campagne op de verkeerde doelgroep richt kan dit erg tegenvallen in de gewenste resultaten. Bij het promoten van een bericht is de doelgroep keuze erg beperkt. Je kunt per gepromoot bericht maar één doelgroep maken en je hebt veel minder targeting mogelijkheden. Je kunt een doelgroep maken op basis van geslacht, leeftijd, interesse, mensen die je pagina leuk vinden en hun connecties.

targeting opties meta
Als je advertentiebeheer inzet heb je keuze uit veel meer verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen maak je aan door op ‘doelgroepen’ te klikken. Je kunt bijvoorbeeld een doelgroep maken op basis van gegevens die je haalt uit Facebook pixel of productcatalogus. Zo kun je een look-a-like doelgroep maken van mensen die lijken op je volgers op Instagram of Facebook.
doelgroep promoten meta

De kanalen waar je je bericht kan plaatsen

Als je een bericht promoot zijn ook de plaatsingsmogelijkheden beperkt. Je kunt niet kiezen voor diverse plaatsingen (overzichten, stories en reels, in-stream, etc) op een specifiek kanaal: Instagram, Facebook, Messenger of Audience Network. Als je een campagne maakt in advertentiebeheer kun je dit wel zelf instellen. Je kunt via advertentiebeheer ook aangeven of je de advertentie alleen wilt weergeven op desktop of ook op mobiel. Als je op mobiel target dan gaat het zelfs zo specifiek dat je kunt kiezen uit besturingssystemen.

platformen meta

UTM codes

Als je achteraf wilt meten welke campagne en creatie de beste resultaten hebben opgeleverd kun je in advertentiebeheer elke uiting een andere UTM meegeven. Een UTM code is een stukje tekst dat je toevoegt aan een normale url. Heb je het stukje UTM toegevoegd? Dan weet Google Analytics nu precies waar een bezoeker vandaan komt en wat zij doen op jouw website. Ga je een bericht promoten met een link? Dan kun je maar 1 link met UTM toevoegen. In tegenstelling tot advertentiebeheer, daar kun je meerdere advertenties plaatsen om te testen welke beter presteert en achter elke uiting kun je een andere UTM code plaatsen. 

Kortom…

Wees zelf bewust wat je met je bericht wil bereiken en kies vanuit daar welke doelstelling en adverteer mogelijkheid er het beste bij passen. Een bericht promoten via Meta op je Facebook of Instagram tijdlijn kan een goede optie voor je zijn als je meer betrokkenheid en interactie op je bericht en je social media pagina wilt. Wil je meer verkeer naar je website genereren en aansturen op conversies, dan is het verstandig om je te verdiepen in advertentiebeheer. Bekijk hier de social media advertising checklist om te zien of je stappen mist in je huidige advertentiebeheer strategie. 

MEER ADVIES OVER SOCIAL ADVERTISING?

Hulp nodig met het bepalen van jouw strategie en de uitvoering van social advertising? Neem dan contact op met cindy@redivy.nl.

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

advertentie advertentiebeheer bericht promoten facebook instagram meta promoten social advertising social media