Dit is waarom je de Conversion API van Facebook écht moet installeren.

conversion api banner

Conversion API biedt een oplossing in een 3th party cookieloze wereld 

Het kan je niet zijn ontgaan: 3th party cookies liggen onder vuur! De digitale wereld beweegt zich naar een 3th party cookieloze wereld. Hier kunnen social platformen niet meer zomaar informatie van website gebruikers ontvangen. Een uitdaging voor social advertising specialisten. Het wordt namelijk lastiger om conversies en gebeurtenissen te meten. Ook de retargeting en look-a-like doelgroepen zijn minder effectief in de cookieloze wereld. Gelukkig is er een andere manier om informatie te blijven verzamelen: de conversion API. In deze blog leg ik je uit wat het verschil is en waarom het van belang is dat je deze gaat implementeren.

Wat is de Conversion-API (CAPI)?

Voor de a-technische onder ons kan dit in eerste instantie een een ingewikkeld verhaal zijn. Maar als we het helemaal plat slaan is het als volgt.

FACEBOOK API CONVERSION

Via de bestaande Pixel kan een social platform informatie verzamelen van gebruikers op jouw website. De data vanuit de Pixel kan gebruikt worden om website gebruikers te (re)targeten. Ook kan er een Look-a-like doelgroep worden gemaakt die overeenkomt met het gedrag van de personen die een aankoop bij je hebben gedaan. Deze informatie verzamelt een social platform via de browser (third party cookies). Dit is door de IOS14 update van Apple onder vuur komen te liggen en is straks in meerdere browsers niet meer mogelijk. 

Met de Conversion API maak je tracking aan de serverzijde mogelijk. Dit betekent dat je niet meer van 3th party cookies gebruik maakt om gegevens bij te houden zoals bij de Facebook-pixel. Maar je kunt first party cookies verzamelen via de conversion-API. Door de Conversie-API goed in te stellen kun je meer gebeurtenissen/informatie van je website naar een social platform sturen. Het is een goed alternatief voor wanneer browser gebeurtenissen niet kunnen worden verstuurd. Je kunt de Conversion API installeren bij de volgende social media platformen: Facebook, Tiktok, Twitter en binnenkort ook LinkedIn.

Waarom is de Conversion API van belang?

Als je minder conversies kunt meten maar wel hetzelfde bedrag uitgeeft dan lijkt het alsof je kosten per conversie omhoog gaan. Doelgroepen zijn ook meer beperkt, omdat je geen goede Look-a-like doelgroep kunt maken van mensen die een aankoop hebben gedaan of mensen die op je website zijn geweest. Met de installatie van de Conversion API maak je de data meer compleet zodat rapportages en events die je ook via de pixel meet vollediger zijn. Dit kan je direct terugzien in de data in je advertentiebeheer (in resultaten van advertenties) en gebeurtenis beheer (in de hoeveelheid events die geregistreerd worden). Hoe meer het platform weet over jouw gebruikers hoe beter het algoritme kan werken. 

Helaas kan de Conversions API de Pixel niet volledig vervangen. De Conversion API is bedoeld voor conversiegegevens (gegevens die een bezoeker kunnen identificeren zoals een e-mail adres of telefoonnummer). En laten niet de volledige klantreis van een gebruiker zien. Klikken op de site, paginaweergaven, scroll gebeurtenissen of andere betrokkenheid gegevens worden nog steeds via de pixel en dus door cookies verzonden. Een social platform gebruikt de pixel ook om de gaten voor conversiegegevens op te vullen wanneer het deze niet ontvangt via de conversie-API.

Als een websitebezoeker een bepaald soort informatie achterlaat, worden de gegevens wel doorgegeven aan de server van jouw website en opgehaald door de Conversion API. Bij een identificatie zoals een e-mailadres of telefoonnummer, kan de Conversions API gebeurtenissen zoals paginaweergaven, toevoegen aan winkelwagentjes of afrekenen aan een gebruiker koppelen en die gegevens terugsturen naar Facebook.

Welke invloed heeft het implementeren van de conversion API op jouw advertenties?

  • Adblockers zijn met de conversion API verleden tijd:

adblockers zorgen dat de Facebook-pixel wordt geblokkeerd. Je gegevens zijn daardoor nooit volledig in advertentiebeheer. Goed nieuws, de Conversion API kan niet worden geblokkeerd door adblockers.

  • Conversion API geeft je de mogelijkheden om de conversie events beter te tracken:

Je kunt op dit moment via de Pixel maximaal acht events meten. Voor de meeste bedrijven is dit meer dan voldoende, toch is het fijn dat deze beperking er niet in bij de Conversion API. Hier bepaal je zelf welke gebeurtenissen je wil meten. Deze data kan je dan versleuteld met Facebook delen.

  • Off- en online conversie inzichtelijk bij Facebook business manager:

Naast de online conversie gebeurtenissen kan je ook offline gebeurtenissen meten. Hiermee maak je je funnel volledig inzichtelijk. Handig voor bedrijven met een fysieke locatie. Meet de gegevens van een gebruiker van een lead op je website tot een klant die bij je afrekent bij de kassa op locatie. Je zult offline gebeurtenisgegevens rechtstreeks naar Facebook moeten uploaden via de Offline Conversions API of je kunt hiervoor bestaande integraties van Facebook-partners gebruiken. Bekijk hier hoe je dit doet.

Wat te doen?

Verifieer je domein en installeer de Conversion API. Maak je gebruik van WordPress of Shopify dan kun je gemakkelijk een plug-in hiervoor gebruiken. Anders kun je via Google Tag Manager of Zapier deze server side tracking koppelen. Hulp nodig? Neem gerust contact op voor meer informatie.

HULP NODIG BIJ SOCIAL ADVERTISING EN HET VERZAMELEN VAN DE DATA?

Wij willen graag een kopje koffie met je drinken om eens te overleggen wat wij voor je kunnen betekenen.

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

advertentie conversion api cookie facebook facebook conversion api social advertising social media