Wat is Google Tag Manager?

banner wat is google tag manager 2

Hoe werkt Google Tag Manager en wat zijn de voordelen van het gebruik ervan?

Data is essentieel bij alles wat je online doet. Of het nou gaat over social media data in Facebook Business Manager, email marketing data in Mailchimp of website data in Google Analytics. Om keuzes te maken is inzicht in de prestaties van jouw kanalen essentieel. 

Maar hoe zorg je er nou voor dat je als online marketeer de juiste website data kan meten, de verschillende gekoppelde databronnen helder zijn en je niet voor elke ‘extra’ actie die je wilt meten op je website je een webbouwer of developer nodig hebt? Het antwoord: Google Tag Manager.

Over Google Tag Manager

Google Tag Manager is onderdeel van Google’s gratis beschikbare data tools. Via Google Tag Manager kan je scripts (een vorm van data tracking informatie) plaatsen op je website om bronnen te koppelen of bepaalde data gebeurtenissen meetbaar te maken. We noemen dit soort scripts “tags”.

Voorbeelden van veelgebruikte tags binnen Google Tag Manager: 

  • Het koppelen van Google Analytics (UA en GA4) voor het ontvangen van data;
  • Het inrichten van website gebeurtenissen zoals een klik, download of formulier in Google Analytics;
  • Het meten van conversies in Google Ads zonder tussenkomst van Google Analytics;
  • Hotjar voor heat map tracking; 
  • Facebook Pixel (voor een koppeling met Facebook);
  • LinkedIn Insight tag (voor een koppeling met LinkedIn);
  • Het implementeren van Google Optimize om A/B testen mogelijk te maken;
  • Het inrichten van een Cookiewall conform AVG wetgeving.

Na het koppelen van een bepaalde tag via Tag Manager, kan je in de tools zelf (zoals Google Analytics, Hotjar of Facebook) de informatie uitlezen en de tool gebruiken.

De opbouw van Google Tag Manager

Google Tag Manager is  opgebouwd uit containers. Een container is een omgeving binnen Google Tag Manager die gekoppeld kan worden aan een website door middel van een klein stukje code. Dit wordt meestal door een developer of specialist gedaan. 

Een Google Tag Manager Container bevat een uniek ID waar deze aan herkend kan worden. Deze ID’s starten met GTM- gevolgd door een reeks cijfers.

Elke GTM container is opgebouwd uit drie lagen:

  • Tags: Dit zijn de tracking scripts die worden geplaatst op de website om specifieke analyses en tracking mogelijk te maken (bijv. het koppelen van Google Analytics).
  • Trigger: Een trigger zorgt ervoor dat de tag wordt geactiveerd wanneer de aangegeven gebeurtenis wordt gedetecteerd (bijv. het meten van een klik op de website of een verstuurd formulier).
  • Variabelen: Dit zijn de bouwstenen waarop je een trigger specifieker kan inzetten (bijv. een formulier op een bepaalde specifieke pagina in plaats van alle formulieren op de website).
tags trigger vriabelen google tag manager

5 Tips als je start met het gebruik van GTM

Google Tag Manager is een krachtige tool om data tracking te implementeren. Het is belangrijk dat je zorgvuldig omgaat met de inrichting ervan. Om je alvast op weg te helpen zijn hier 5 praktische tips voordat je aan de slag gaat met Tag Manager.

  • Zorg voor structuur in jouw GTM account

Het is belangrijk om na te denken over de structuur van jouw Google Tag Manager account. Volstaat één container? Of heb je meerdere websites en is het opzetten van meer containers juist handig? Het hangt vooral af van de complexiteit en hoeveelheid tags die je inricht. Hoe complexer, des te meer het overzicht verloren kan gaan.

  • Maak gebruik van naming conventions

Als je meer dan 50 tags in jouw website hebt geplaatst, kan het goed zijn dat je het overzicht kwijt begint te raken. Door de verschillende tags van vaste naam afspraken (naming conventions) te voorzien houd je jouw containers overzichtelijk en kan je snel zoeken naar de tag die je nodig hebt.

  • Beperk toegang tot GTM

Omdat GTM een tool is waar enigszins technische kennis voor nodig is, is een foutje snel gemaakt. Hierom is het handig dat niet “iedereen” er zo maar aanpassingen in kan doen. Binnen GTM kan je de toegang en rechten van verschillende gebruikers reguleren.

  • Stel een meetplan op voordat je GTM gaat inrichten

Net als met het bouwen van een huis, heb je eerst een bouwtekening nodig. Zo werkt het binnen GTM ook. Bedenk van te voren wat er ingericht moet worden, met welk doel en welke informatie je naar voren wilt laten komen. Richt pas daarna de nodige tags in. 

  • Geef een naam / beschrijving aan de container versies

Elke keer als je een aanpassing doet binnen GTM en deze “deployed” dan wordt er een nieuwe versie aangemaakt. Je  hebt de keuze om deze versie van een naam en beschrijving te voorzien. Dit is ten strengste aan te raden, vooral als je met meerdere personen in GTM werkt. Door de naam en beschrijving is het voor iedereen duidelijk wat er precies is aangepast in de desbetreffende versie van de container.

Kortom, Google Tag Manager is een tool waarmee jij complexere data tracking kan inrichten, zonder dat hier een developer of webbouwer aan te pas komt. Ook zorgt het ervoor dat je websites niet worden verzwaard met allemaal verschillende stukken code. Daarnaast geeft het jou als marketeer meer vrijheid in het opzetten van tracking van data. 

De voordelen van Google Tag Manager

  • Google Tag Manager is gratis te gebruiken
  • Voor het inrichten van basis “koppelingen” en “metingen” heb je geen webbouwer of developer meer nodig
  • Je kunt geplaatste tags direct testen en aanpassen waar nodig in “voorbeeldmodus”
  • Google Tag Manager kent een versie beheer. Heb je een foutje gemaakt? Geen probleem, je kunt eenvoudig de voorlaatste versie terugzetten.
  • Omdat je alle tools koppelt via die ene Google Tag Manager code op jouw website, heb je niet meer voor elke tool losse stukken code in je website staan. Hierdoor laden webpagina’s sneller.

LAAT ONS HELPEN BIJ HET INRICHTEN VAN GTM.

Maar, het vraagt wel enige vorm van technische kennis en data tracking. Kom je er niet helemaal uit? Geen probleem, stel gerust je vraag aan Dennie of laat ons je helpen met het inrichten van specifieke wensen wat betreft het meten van jouw website.

Nynke-SEA-specialst

Geschreven door Nynke van Toor

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Het hoogst mogelijke rendement uit SEA campagnes halen door middel van het opzetten van slimme accountstructuren is wat Nynke drijft. Nynke schrijft artikelen over SEA en deelt graag haar kennis over Google Shopping.

Data Google google analytics google tag manager tag manager