Dit is de invloed van GA4 op jouw online marketing kanalen.

Een overzicht van alles waar jij rekening mee moet houden met de komst van Google Analytics 4.

Je hebt het waarschijnlijk al gehoord: Google heeft aangekondigd dat de ondersteuning van de huidige Google Analytics UA stopt. Deze wordt per juli 2023 namelijk vervangen door het gloednieuwe Google Analytics 4 (GA4). Benieuwd wat dit voor jou betekent? In deze blog nemen we je graag mee langs alle ontwikkelingen binnen GA4 en de impact die dit heeft op jouw online marketing inzet.

Wat verandert er?

In het kort: zodra Google Analytics UA niet meer ondersteund wordt, zal hier geen nieuwe data meer worden verzameld en wordt het doen van actuele website-analyses in de huidige  Google Analytics UA niet meer mogelijk. 

Gelukkig komt Google met een alternatief: Google Analytics 4. Dit is echter geen reguliere update van de huidige Analytics versie, maar een upgrade van de meetbaarheid van jouw website. Je kunt GA4 zelfs zien als een compleet nieuw platform waar data op een andere manier gemeten wordt en daarvoor moet je terug naar de tekentafel, want eigenlijk alles moet opnieuw worden ingesteld. 

Dit is wat we tot nu toe weten van GA4:

Opzetten van een rapportage in GA4.

Niet alleen de manier van meten is in GA4 anders dan in Google Analytics UA. Ook de interface is anders. Zo komt een aantal rapporten die we gewend waren vanuit UA te vervallen. Denk hierbij o.a. aan het rapport “Landingspagina’s”. Als je dit verkeer wel weer zichtbaar wilt hebben, moet je een rapport opzetten (onder het kopje Explore / Ontdekken). Maak handmatig een rapport waarin je diverse kpi’s kunt toevoegen en vervolgens kunt visualiseren en analyseren.

Sla het rapport op en bekijk de actuele cijfers binnen de GA4 omgeving. 

We zoomen hieronder nog even in op een aantal praktische zaken die impact hebben op jouw online marketing inzet. Want, wat doet GA4 eigenlijk voor SEO of voor SEA? We breiden onderstaande informatie steeds wat verder uit. Zodat jij als eerste op de hoogte bent van de ontwikkelingen. Niks missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

SEO en GA4

Vergeet bij het instellen van Google Analytics 4 niet om ook Google Search Console opnieuw te koppelen. Een groot voordeel voor SEO binnen GA4 is dat er meer informatie over engagement van de webpagina’s beschikbaar komt. 

Binnen GA4 krijg je per landingspagina inzicht in de engaged sessies. Hierbij kijkt Google niet meer naar alle sessies, maar naar sessies die minimaal 10 seconden duurden of minimaal 1 conversie event hebben gehad of naar de sessies waarbij meerdere pagina’s bekeken zijn. Hiermee krijg je dus direct een goed beeld van de waarde van een pagina. Sessies van 1 seconden waarna gebruikers direct weer weggaan worden niet meer meegeteld.

Google Ads en GA4

Voor SEA campagnes verandert er niet veel. Maar een groot gedeelte van de Google Ads accounts importeert doelen vanuit Google Analytics.

Als er doelen worden geïmporteerd uit het huidige Google Analytics UA kunnen deze straks niet meer gebruikt worden binnen Google Ads campagnes. Indien in GA4 doelen worden opgezet, kunnen deze nieuwe doelen net als voorheen worden geïmporteerd.

Zet je GA4 niet op, dan zullen er losse Google Ads doelen moeten worden opgezet via Google Tag Manager om alsnog doelen op een website te meten en met campagnes hierop te kunnen sturen. En waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Tip: het is sinds kort mogelijk om in Google Analytics 4, doelen te importeren vanuit een Universal Analytics property binnen hetzelfde account. Deze geïmporteerde doelen worden dan automatisch als conversie in GA4 gemarkeerd. Een doel importeren kan onder “beheerder” -> “property” -> “installatie assistent”. Let op: je kunt maximaal 30 doelen importeren.

Nieuwe UTM parameters

Met de komst van GA4 heeft Google een aantal nieuwe UTM parameters in het leven geroepen. Waar we voorheen de beschikking hadden over utm_source, utm_medium, utm_campaign en utm_content, komen daar nu utm_source_platform, utm_creative_format en utm_marketing_tactic bij. Zie hieronder een kort overzicht van de verschillende UTM parameters en hoe deze in te zetten zijn:

ga4 utm parameters

Met de komst van de nieuwe UTM parameters krijg je meer grip op details binnen een campagne. Zo kun je nog duidelijker jouw marketingactiviteiten monitoren en beoordelen om vast te stellen welke activiteiten daadwerkelijk resultaat opleveren en waar je jouw marketing inzet eventueel nog bij moet schaven.

Aan de slag met GA4

Het is belangrijk om nu al aan de slag te gaan met de overstap naar Google Analytics 4. Als je op tijd start met GA4:

  • voorkom je dataverlies;
  • kan je datastromen opnieuw inrichten;
  • kan je betere analyses uitvoeren en rapportages op maat maken;
  • kan je jouw online marketing activiteiten beter inzetten;
  • kan je betere doelgroepen opbouwen binnen jouw data;
  • helpt Google’s machine learning jou bij het maken van keuzes binnen jouw online marketing;
  • is de privacy binnen de data beter geborgd;
  • kan je jouw online marketeers en data-analisten voorbereiden.

Blijf op de hoogte!

We weten nog niet exact alle ins en outs met betrekking tot GA4. Dat komt omdat de informatie vanuit Google hierover binnen druppelt. Natuurlijk zitten we er bovenop en houden we je van iedere druppel op de hoogte. Als je dat wilt natuurlijk! Niks missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

WIL JE MEER UIT GOOGLE ANLYTICS HALEN?

Door optimaal gebruik te maken van Google Analytics maak je meer groei mogelijk. Laat RED IVY jouw Google analytics beheren, optimaliseren en analyseren. Uitgevoerd door Google Analytics specialisten tegen een scherpe prijs. Geef je vraag aan ons door.

Nynke-SEA-specialst

Geschreven door Nynke van Toor

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Het hoogst mogelijke rendement uit SEA campagnes halen door middel van het opzetten van slimme accountstructuren is wat Nynke drijft. Nynke schrijft artikelen over SEA en deelt graag haar kennis over Google Shopping.

GA4 Google Ads google analytics google analytics 4 SEO Universal Analytics