Maak jouw website meetbaar door installatie van Google Tag Manager.
Het beter meetbaar maken van je website willen we natuurlijk allemaal. Kom er achter wat mensen ondernemen op jouw website en optimaliseer vervolgens je website door bijvoorbeeld teksten en de opmaak aan te passen om meer mensen aan te sporen tot een conversie. De tool Google Tag Manager kan je goed helpen met het beter meetbaar maken van je website en zorgt er voor dat dit ook een stuk gemakkelijker gaat. Wil je weten hoe je Google Tag Manager installeert? In deze blog hebben we de stappen nauwkeurig voor je op een rijtje gezet.
Weet je nog niet wat Google Tag Manager is en wat de voordelen zijn van het gebruik van Google Tag Manager? Lees dan ook deze blog!
Waarom Google Tag Manager installeren?
Google Tag Manager is een software van Google wat marketeers en ondernemers in staat stelt gedetailleerde metingen te doen op de website. Denk aan acties die men onderneemt, tot hoever men scrollt in de website of hoelang men naar een video kijkt.
Deze informatie wordt vervolgens getoond in tools als Google Analytics, social media pixels of heatmap tools zoals Hotjar – waarmee jij als online marketeer of ondernemer betere keuzes kan maken en jouw website stap voor stap kan verbeteren.
Google Tag Manager installeren.
Het koppelen van Google Tag Manager aan jouw website is vrij gemakkelijk uit te voeren. Je moet alleen even weten welke stappen je moet uitvoeren en welke velden je moet invullen. Vergeet ook niet dat verstandig is om je webbouwer/developer in te schakelen.
De stappen:
1. Ga naar tagmanager.google.com en maak een Google account aan (of log in met een reeds bestaand Google account).
2. Je komt vervolgens in een “lege” Google Tag Manager omgeving waarin de blauwe knop “account maken” bovenaan de omgeving te zien is. Door op deze knop te klikken kun je starten met het koppelen van een website.
3. Vul een bedrijfsnaam, het land en de naam van de container in. Selecteer vervolgens “internet” als doelplatform.
Tip: De “container” is een deel-omgeving binnen Google Tag Manager voor één website. Heb je meerdere websites? Dan kan je hier meerdere containers voor aanmaken. Zo houd je de acties die je wilt meten gescheiden per website en houd je hiermee overzicht.
4. Na het aanmaken van de container verschijnt er een melding in beeld met twee stukjes code. Deze code dien jij of jouw webbouwer / developer te plaatsen in de <head> en <body> van jouw website.
5. Na het plaatsen van de stukjes code is er connectie tussen Google Tag Manager en jouw website. Het inrichten van website gebeurtenissen die je wilt meten of het koppelen van andere tracking tools aan jouw website kan nu worden ingericht via Google Tag Manager.
Google Tag Manager gebruiken. De voordelen op een rij:
- Aan het gebruik van Google Tag Manager zijn geen kosten verbonden.
- Nadat jouw webbouwer de Google Tag Manager code heeft geplaatst kan je bijna alle metingen zelf inrichten zonder dat je hier technische ondersteuning bij nodig hebt.
- Je kunt geplaatste tags direct testen en aanpassen waar nodig in “voorbeeldmodus”
- Google Tag Manager kent een versie beheer. Heb je een foutje gemaakt? Geen probleem, je kunt eenvoudig de voorlaatste versie terugzetten.
- Omdat je alle tools koppelt via die ene Google Tag Manager code op jouw website, heb je niet meer voor elke tool losse stukken code in je website staan. Hierdoor laden webpagina’s sneller.
Zelf aan de slag met Google Tag Manager, maar hulp nodig? Of kom je er niet helemaal uit met het installeren en inrichten van Google Tag Manager? Neem gerust even contact met ons op. We helpen je graag!
LAAT ONS HELPEN BIJ HET INRICHTEN VAN GTM.
Het instellen van Google Tag manager vraagt wel enige vorm van technische kennis en data tracking. Kom je er niet helemaal uit? Geen probleem, stel gerust je vraag aan Dennie of laat ons je helpen met het inrichten van specifieke wensen wat betreft het meten van jouw website.