Data driven marketing trends 2023.

Data drive marketing trends 2023 header

Maar liefst 80% van de huidige data is straks niet meer beschikbaar.

Het einde van het jaar komt nu snel dichterbij. Tijd om terug te blikken op afgelopen jaar en ons voor te bereiden op het nieuwe jaar en de online marketing trends die daarbij horen. Eerder publiceerden we al de blogs 9 Onmisbare SEA trends voor 2023, De belangrijkste SEO trends voor 2023 en Performance marketing trends 2023. Nu is het de beurt aan de trends op het gebied van data driven marketing.

GEPERSONALISEERDE MARKETING VS NADRUK OP PRIVACY

Afgelopen jaren is er veel gebeurd op gebied van data driven marketing. Enerzijds zien we dat gepersonaliseerde marketing steeds belangrijker is geworden. Door de boodschap naadloos af te stemmen op de ontvanger vergroot je immers de kans dat deze aanspreekt, wat weer de kans op commitment vergroot. Om deze persoonlijke ervaringen te kunnen bieden, is het van belang dat je een goed beeld heeft van jouw (potentiële) klant, waar hij zich bevindt in de funnel, wat hij belangrijk vindt, etc. Hiervoor zijn grote hoeveelheden data nodig. Alles wat je maar te weten kunt komen over je klant wordt verzameld.

Tegelijkertijd neemt de nadruk op de privacy van websitegebruikers en data-ethiek toe – denk aan de AVG en GDPR: bedrijven moeten zich bewuster worden van hun verantwoordelijkheid om de privacy van gebruikers te beschermen. Daarbij moeten zij ervoor zorgen dat gegevens op een verantwoorde manier worden gebruikt. Dataminimalisatie vormt hierbij een terugkerend begrip. Dit houdt in dat je niet méér data verzamelt dan je nodig hebt.

In het verlengde daarvan zien we het begin van het cookieloze tijdperk dichterbij komen, waarbij third party cookie data helemaal verdwijnt en first party cookie data veel minder lang houdbaar blijft. Het gevolg? Maar liefst 80% van de huidige data is straks niet meer beschikbaar. Voor consumenten een goede ontwikkeling, voor marketeers brengt dat een behoorlijke uitdaging met zich mee. 

Gelukkig zien we als antwoord hierop trends ontstaan die het toch mogelijk maken om onze klanten in de toekomst toch online te kunnen bereiken.

1. ZELF DATA VERZAMELEN & SERVER SIDE TRACKING

Als gevolg van het naderende cookieloze tijdperk zien we dat bedrijven proactiever zelf data gaan verzamelen. Enerzijds door informatie simpelweg uit te vragen. Authenticiteit en trustbuilding worden hierdoor nog belangrijker. Om de beschikking te krijgen over de benodigde data is het belangrijk om duidelijk te zijn over de intenties die je hebt met de data. Transparantie, eerlijkheid en een persoonlijke aanpak zijn hierbij van vitaal belang. 

Anderzijds door middel van server side tracking – een techniek waarbij metingen worden uitgevoerd vanuit een server omgeving in plaats van dat de metingen vanuit de browser van de websitebezoeker (client side) plaats vinden. Hiermee komt data in handen van bedrijven in plaats van derden. Deze techniek is op zich niet nieuw, maar door het opkomende cookieloze tijdperk wint deze manier van datatracking wel weer aan populariteit.

2. ARTIFICIAL INTELLIGENCE EN MACHINE LEARNING

Een tweede trend die door het naderende cookieloze tijdperk in een stroomversnelling is gekomen, is het gebruik van machine learning en artificial intelligene (AI). Door middel van deze technieken kunnen gaten in data – ontstaan door het verdwijnen van bijvoorbeeld third party data – makkelijker worden opgevuld. Daarnaast stelt AI organisaties in staat om grote hoeveelheden data te verwerken en inzichten te verkrijgen die anders niet zouden zijn opgemerkt. Dit zal leiden tot meer accurate voorspellingen en beslissingen die gebaseerd zijn op data.

3. CONTEXTUAL TARGETING

Ten slotte staat contextual targeting in de schijnwerpers als alternatief in het cookieloze tijdperk. Hiermee gaan we eigenlijk terug naar de basis van marketing waarbij we niet langer personen targeten op basis van hun demografische gegevens, maar juist daar adverteren waar hun interesses liggen. Wederom is het hierbij van belang dat je jouw doelgroep en hun voorkeuren en interesses goed in kaart weet te brengen. Meer weten over contextual targeting? Lees ook onze blog De belangrijkste performance marketing trends 2023.

Wat zijn de data trends voor 2023

GOOGLE ANALYTICS 4

Last but not least: halverwege komend jaar komt er dan echt een einde aan Universal Analytics (UA). Deze huidige versie van Google Analytics maakt plaats voor het volledig nieuwe Google Analytics 4 (GA4). Ook hierin zien we een grote verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit wat data betreft. Waar UA zich richtte op aantallen gebruikers, richt GA4 zich op actieve gebruikers, waar UA rapporteerde over tijd op pagina, rapporteert GA4 over betrokkenheid in termen als scrolldiepte. Waar UA altijd een steekproef nam van website gebruikers, geeft GA4 het complete beeld weer.

Daarnaast zien we bovengenoemde trends terugkomen in dit volledig vernieuwde platform. Waar gegevens ontbreken, vult GA4 gegevens automatisch aan door machine learning toe te passen. Tegelijkertijd geeft GA4 inzicht in voorspellende statistieken om meer inzicht in klanten en hun toekomstige gedrag te geven.

GA4 checklist

Op het gebied van data is er niets zo belangrijk als het meten van je doelstellingen. Heb je Google Analytics 4 nog niet geïmplementeerd voor jouw organisatie? Wees er dan snel bij want voor je het weet is de oude Universal Analytics niet meer beschikbaar. Wij hebben een handige checklist voor je zodat je zeker weet dat je geen stappen overslaat. Neem eens een kijkje.

Nynke-SEA-specialst

Geschreven door Nynke van Toor

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Het hoogst mogelijke rendement uit SEA campagnes halen door middel van het opzetten van slimme accountstructuren is wat Nynke drijft. Nynke schrijft artikelen over SEA en deelt graag haar kennis over Google Shopping

2023 ai artificial intelligence Data data driven data driven marketing google analytics machine learning online marketing ontwikkelingen trends trends 2023