9 onmisbare SEA trends voor 2023.

sea trends 2023 header

WELKE TRENDS BEÏNVLOEDEN SEA IN 2023?

Google is constant in ontwikkeling. Het is dan ook niet gek dat er veranderingen zijn waarmee jij rekening moet houden in 2023, zoals het belang van nauwkeurig meten, meer visuele & voice gestuurde zoekopdrachten en een andere rol voor de SEA-specialist. Als jij effectieve campagnes wil draaien en vooruitgang wil maken in het nieuwe jaar, dan moet je rekening houden met deze trends bij het maken van je plannen voor 2023.

1. Stel duidelijke doelen en KPI’s op voor je Google Ads campagnes. 

Het stellen van duidelijke doelen en KPI’s klinkt vrij aannemelijk. Toch blijkt dat het bij veel bedrijven nog te wensen overlaat. Het is daarom aan te raden om ook hier in 2023 nog eens extra goed op te letten. Bij de start van een campagne is het cruciaal dat je weet wat je doelen zijn. Welke targets probeer je te halen en met welke KPI’s kun jij dit meten? Een goede voorbereiding is onmisbaar voor een succesvolle Google Ads campagne. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een winstgroei van 20%, een groei in omzet van 34% of een groei in leads van 95%. Dit zijn dus de doelstellingen die je vanuit de business en in overleg met je klant maakt. Een voorbeeld target of KPI is daarentegen een ROAS/POAS van 200% of een CPA van €35,00. Dit zijn doelen die je kunt instellen in Google Ads.  Noteer deze doelstellingen en KPI’s op een plek waar niet alleen jij toegang tot hebt, maar ook andere betrokkenen. Tijdens het opbouwen van je campagne hou je dus altijd deze doelen in je achterhoofd.

2. Nauwkeuriger tracken via Google Ads tag.

De meeste bedrijven tracken conversie via Google Analytics. Alleen is de data uit analytics niet altijd nauwkeurig, waardoor je niet altijd correct meet. Het is daarom belangrijk dat je in 2023 conversies gaat tracken via Google Ads. Je kunt dan precies zien welke resultaten uit je campagnes komen. Gebruik voor primaire conversiedoelen dus een aparte Google Ads Tag. En om nog meer te meten kun je enhanced conversies inzetten.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om betere attributie toe te voegen aan verschillende datapunten met behulp van een data driven attributiemodel. Hiermee kan je beter meten binnen Google Ads en weet je dus welke zoekwoorden en campagnes het beste presteren. Zo kun je het budget beter verdelen over het account. Tot slot kun je event uit Google Analytics gebruiken als backup. Zet deze dan op als een secundair conversiedoel.

3. Toenemend belang visuele zoekopdrachten.

Google ziet de afgelopen jaren een toename in zowel voiced search als in visual search. Je kan nu bijvoorbeeld aan je advertenties ook verschillende afbeeldingen toevoegen als extensie. Dit draagt bij aan visual search. Dit wordt ook steeds meer gebruikt door consumenten. Test daarom remarketing campaigns op Display, Discovery en YouTube.

sea trend 2023 youtube ad

Youtube Ad

search ad sea trends

Image extensie in een search Ad

4. Inzetten op Voice Search.

Waar je in de Google zoekmachine vaak zoekt op basis van één of twee geschreven zoektermen, wordt er binnen Voice Search vooral langere vragen gesteld. Richt je dus op die langere vragen met meerdere termen erin. Denk ook in lokaal. De meeste voice searches (meer dan 50%) worden namelijk gebruikt om lokale bedrijven te identificeren. Verder is het belangrijk om deze pagina’s natuurlijk te schrijven. Denk ook aan mobiel! Zorg er dus voor dat de teksten niet te lang zijn.

google search vs voice search

5. Combineer first party en Google data.

Om kanalen als Display, Discovery en YouTube goed in te zetten is het van belang om je eigen data te combineren met de standaard doelgroepen van Google. First party data!

6. Maak gebruik van Performance Max.

In 2023 gaat er ook meer geautomatiseerd worden. De nieuwe campagne vorm, Performance Max, zorgt ervoor dat je op elk Google kanaal met 1 campagne kan adverteren. Hiermee neemt Google dus de controle over van je campagnes. Houd wel rekening met branded zoekwoorden. Zorg dat je deze bij voorbaat uitsluit en de focus legt op kwalitatieve input. Zo kan het algoritme van Google zijn werk een stuk efficiënter doen.

7. Zet brede zoekwoorden. 

Brede zoekwoorden zijn de nieuwe norm. Om in te spelen op de automatisering en machine learning van Google is het van belang om brede zoekwoorden types te gebruiken. Google gaat immers van zoekwoorden naar intentie gedreven. In het voorbeeld hieronder zie je hoe dat werkt. Je voegt alleen het zoekwoord ‘low-carb diet plan’ toe. Echter kan deze veel meer zoekopdrachten triggeren dan alleen deze combinatie van woorden. Je moet hier dus ook rekening mee houden in zowel je advertentieteksten als in je landingspagina.

8. Zorg voor een rijk gevulde feed. 

Tijdens het Search On 2022 evenement heeft Google aangegeven dat de gebruikerservaring voor shopping wordt verbeterd. Dat betekent dat niet alleen de SERP op de schop gaat, maar ook de manier waarop gebruikers kunnen Shoppen via Google. Het wordt bijvoorbeeld een stuk visueler doordat productafbeeldingen als 3D-afbeeldingen kunnen worden getoond. Er komen ook meer filters bij en kunnen gebruikers zelfs gepersonaliseerde aanbevelingen zien. Dit is met name belangrijk voor de adverteerders die gebruik maken van Performance Max campagnes. Daarbij is een goede, rijkgevulde feed essentieel. Je wilt daarom alle attributen van de feed gebruiken en zoveel mogelijk informatie geven aan Google over de producten die je verkoopt.  Zo kan Google vervolgens de meest complete advertentie tonen. 

9. De rol van SEA-specialisten verschuiven.

Als SEA-specialist kun je in de toekomst waarde bieden door strategisch te denken. Het Google algoritme kan namelijk veel, maar door deze werkzaamheden uit te voeren kan een SEA-specialist een nog grotere toegevoegde waarde leveren. Een paar voorbeelden van werkzaamheden zijn:

  • Doe onderzoek naar je ideale klant en maak daar een persona van.
  • Doe onderzoek naar je concurrenten en achterhaal hun SEA-strategie. Werkt dit voor hun? Welke learnings levert dit op?
  • Teken de customer journey uit. In welke fases van de funnel kan je het beste SEA inzetten?
  • Welke boodschap sluit het beste aan bij jouw ideale klant, gezien de fase van de customer journey waarin diegene zich bevindt?
  • Maak gebruik van CRO om je landingspagina’s te optimaliseren.
  • Maak een plan voor de campagnestrategie. Welke type campagnes sluiten het beste aan en hoe kun je die het beste insteken?
  • Denk ook na over welke structuur je wilt hanteren voor je klant.

Voordat je een campagne gaat opbouwen wil je dus rekening houden met de bovenstaande vragen. En dit is misschien ook de kern van de trends die zojuist zijn beschreven. Specialisten moeten namelijk meer strategisch gaan werken, zich nog meer inleven in de klant en op deze manier constant vooruit blijven kijken. Hoe gaan we in de toekomst om met data? Wat zijn de zoekintenties van mijn doelgroep, waar zoeken ze op en hoe kunnen wij hierop inhaken? Dat zijn vragen die je niet alleen als uitvoerend SEA-specialist kan beantwoorden, maar waar ook strategisch inzicht van belang is. Benieuwd hoe SEA voor jouw organisatie gaat veranderen en waar mogelijk nog de kansen liggen? Ik denk graag met je mee en help je opweg om het meeste uit deze trends te halen!

Even sparren

Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken maar er komen in 2023 ongetwijfeld nog een aantal nieuwe trends bij. Weet je niet waar je moet beginnen? Of eens een keertje met onze specialisten sparren over wat Google Ads kan betekenen voor jouw organisatie. Laat ons je dan terugbellen!

Michel Hoksberg

Geschreven door Michel Hoksberg

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Michel ademt SEA. In de artikelen van Michel lees je allerlei tips & tricks over hoe je SEA het beste in kan zetten. Zorg er voor dat je tegen de laagste kosten toch alles uit je campagnes weet te halen.

2023 Google Google Ads online marketing ontwikkelingen SEA trends trends 2023