B2B doelgroepen bereiken met Google Ads.

banner blog sea b2b google ads

Zo zet je Google Ads effectief in voor B2B leadgeneratie.

“Adverteren in Google is uitsluitend bedoeld voor business to consumer (B2C) marketing. Google Ads inzetten als B2B leadgenerator is als schieten met hagel. Het is vooral een verspilling van geld.”

Waar of niet waar?

Spoiler: dit is niet waar

Push vs pull kanaal

Hoewel je met de inzet van Google Ads mensen kunt bereiken in alle lagen van de online marketing funnel, zit de kracht met name in het search engine advertising (SEA) gedeelte. Deze tak van sport onderscheidt zich van veel andere onlinemarketingkanalen vanwege haar pull karakter: waar veel online kanalen een latente behoefte proberen aan te wakkeren (push). Richt SEA zich juist op het aantrekken van klanten die toch al in de markt zijn voor jouw product of dienst.

In eerste instantie heeft Google dit zo bedacht om bedrijven onder de aandacht van hun ‘individuele’ eindklanten (B2C) te brengen. Hier zit dan ook direct de grootste struggle van B2B marketeers, want als jij als B2B organisatie op dezelfde manier adverteert als B2C organisaties, dan vang je mogelijk veel irrelevant verkeer van consumenten. Bovendien is de kans groot dat je concurreert met B2C organisaties met enorme budgetten. Om maar even op de beginstelling terug te komen: schieten met hagel en verspilling van geld. Maar zet je in op zeer specifieke zoekwoorden die relevant zijn voor jouw B2B klant, dan heb je vaak te maken met (te) weinig zoekvolume en bereik je je doel ook niet.

Google Ads inzetten voor B2B leadgeneratie vraagt dus echt om een andere advertentiestrategie.

Key: Gebruik van doelgroepen

Eén ding dat we je met deze blog willen meegeven om budgetverspilling te voorkomen: doelgroepsegmentatie is key! Gelukkig biedt Google Ads ons daarin één gouden handvat, namelijk: doelgroepen speciaal voor B2B targeting. Je kunt deze doelgroepen vinden onder “Doelgroepen” » Wie ze zijn » Baan.

b2b google ads 1

Vervolgens kun je kiezen uit twee categorieën waarbinnen je kunt targeten, namelijk bedrijfsgrootte en branche.

Bedrijfsgrootte

Binnen de doelgroepen onder bedrijfsgrootte kun je mensen targeten die werkzaam zijn bij werkgevers met een bepaald aantal werknemers. Hierbij heb je de keuze uit:

  • Kleine werkgever (1-249 werknemers)
  • Grote werkgever (250-10.000 werknemers)
  • Zeer grote werkgever (>10.000 werknemers)

Branche

Binnen de doelgroepen onder branche kun je mensen targeten die werkzaam zijn in een bepaalde branche. Hierbij heb je de keuze uit mensen werkzaam in:

  • Gezondheidssector
  • Technologiesector
  • Horecasector
  • Onderwijssector
  • Productiesector
  • Bouwsector
  • Financiële branche
  • Branche voor onroerend goed

Deze losse B2B doelgroepen zorgen op zich al voor een sterke segmentatie van de Google Ads markt, maar door ze samen te brengen in gecombineerde doelgroepen heb je pas écht goud in handen.

Bekijk onze webinar!

Dit was nog maar het tipje van de sluier als het aankomt op de inzet van Google Ads voor B2B. Wil je meer weten? Bekijk dan eens onze webinar die we hebben opgenomen over B2B leadgeneratie. Mijn collega’s Michel en Dennie duiken graag met jou in de online marketing funnel en leggen je uit hoe Google Ads hier een rol in speelt.

Nynke-SEA-specialst

Geschreven door Nynke van Toor

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Het hoogst mogelijke rendement uit SEA campagnes halen door middel van het opzetten van slimme accountstructuren is wat Nynke drijft. Nynke schrijft artikelen over SEA en deelt graag haar kennis over Google Shopping.

advertising b2b b2c Google Google Ads google advertising leadgeneratie online marketing SEA