Google Ads inzetten in alle fasen van online marketing funnel.
24 augustus 2022 - geschreven door - SEA
Vergroot je omzet met Google Ads
De termen ‘Google Ads’ en ‘SEA’ (search engine advertising) worden vaak door elkaar gebruikt. Hiermee wordt dan gedoeld op zoek- en shopping advertenties die naar voren komen in Google (de zoekmachine) wanneer mensen zoeken naar een product of dienst die jij aanbiedt.
Hiermee wordt Google teruggebracht tot enkel het zoeknetwerk. Maar wist je dat het netwerk van Google veel groter is dan dat? Naast het zoeknetwerk beschikt Google namelijk over een enorm display-netwerk van meer dan 2 miljoen websites, waaronder YouTube, Blogger, Gmail en duizenden partnerwebsites en -apps. Hiermee kan maar liefst 90% van alle internetgebruikers wereldwijd worden bereikt door de inzet van display-advertenties via Google Ads. Dat biedt mogelijkheden!
Google Ads = search + display
Weetje:
Search engine advertising (SEA) is het ultieme ‘pull’ kanaal waarmee je door middel van aantrekkelijke teksten zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je site wilt leiden. Idealiter wordt er dan ook gelijk een conversie gedaan. Echter, slechts 1% à 2% van jouw doelgroep, die jij benadert met deze advertenties, zit ook al daadwerkelijk in de koopfase. Veel groter is de kans dat deze mensen zich nog aan het oriënteren zijn, op zoek naar meer informatie over bepaalde diensten of producten.
Online marketing funnel: See, Think, Do, Care
Zoals je misschien al een beetje kunt afleiden uit bovenstaande alinea, doorlopen mensen verschillende fases voordat ze daadwerkelijk overgaan tot aankoop. Google heeft deze fases gedefinieerd in het See, Think, Do, Care model. Wanneer de klant elke fase van de funnel doorloopt, vergroot je de kans op conversies.
Het is dan ook de bedoeling dat jouw marketingactiviteiten aanwezig zijn in alle fases van de funnel. Hierbij geldt: hoe eerder je in contact komt met je doelgroep, hoe groter de kans dat een product of dienst bij jou wordt afgenomen.
Google Ads biedt in elke fase van de funnel de mogelijkheid om jouw klanten te bereiken op momenten die ertoe doen.
Google Ads inzetten in de see fase – focus op creëren van zichtbaarheid
In de See fase is jouw doelgroep: iedereen die jouw product of dienst zou kunnen afnemen. Jouw potentiële klant kan al een bepaalde interesse hebben in jouw product of dienst (nog zonder koopintentie), maar het komt ook voor dat er nog helemaal geen behoefte is en dat deze nog aangewakkerd moet worden.
In deze fase wil je vooral dat mensen jouw merk gaan zien en hen kennis laten maken met jouw product of dienst. Dit is waar display advertising (in het display-netwerk van Google) om de hoek komt kijken. Met sfeerbeelden en door jouw USP’s te benadrukken kun je jouw merk onder de aandacht van jouw doelgroep brengen.
Ook video-advertising is een goed middel om in te zetten in deze fase. Videocampagnes kunnen helpen om jouw bedrijfsverhaal tot leven te brengen.
De kanalen die je hier inzet, zijn (in tegenstelling tot het zoeknetwerk) echte push-kanalen. Hierbij probeer je een latente behoefte te creëren.
In deze fase stuur je voornamelijk op bereik/weergaven. vertoningspercentage en – in het geval van video advertising – kijkgedrag van de video.
Google Ads inzetten in de think fase – focus op overweging
In de Think fase is jouw doelgroep: iedereen die jouw product of dienst zou kunnen afnemen en die ook al enige (commerciële) interesse tonen. Potentiële klanten kennen nu jouw product of dienst en zijn informatie aan het verzamelen en mogelijke keuzes aan het vergelijken.
In deze fase wil je vooral dat mensen jouw merk in overweging gaan nemen. Je gaat ze als het ware ‘opwarmen’ zodat ze in de volgende fase voor jou gaan kiezen. Dat kun je onder andere doen door informatie te verschaffen, bijvoorbeeld over waarom mensen voor jou moeten kiezen. Het zoeknetwerk van Google komt goed van pas in deze fase. Search-advertenties, gericht op het verschaffen van informatie, kunnen hier goed ingezet worden. Als jij een e-commerce website hebt, dan is de inzet van shopping-advertenties – gericht op vergelijking – in deze fase een hele goede.
In de think fase stuur je voornamelijk op kwalitatieve traffic. Deze traffic beoordeel je op click through rate (CTR), time on site en unieke bezoekers op een bepaalde pagina.
Google Ads inzetten in de do fase – focus op conversies
In de do fase is jouw doelgroep: iedereen die geïnteresseerd is in jouw product of dienst en deze nu zou kunnen afnemen. Deze mensen zijn dus alleen nog op zoek naar waar zij tot aanschaf over willen gaan. Aan jou de taak om deze mensen zo snel mogelijk richting een conversie te leiden.
Mocht de drempel tot een directe conversie nog vrij hoog zijn, dan kun je deze lager maken door potentiële klanten tegemoet te komen met cadeautjes in de vorm van bijvoorbeeld whitepapers, checklists, samples, etc. Dit noemen we ‘soft conversies’. Je zet hier in op Cialdini’s beïnvloedingsprincipe ‘wederkerigheid’: jij geeft iets aan een persoon waardoor hij zich geneigd voelt om iets terug te doen, namelijk de daadwerkelijke ‘harde’ conversie.
Bijkomstigheid: in ruil voor deze cadeautjes vraag je bovendien de potentiële klanten om hun e-mailadres achter te laten. Deze e-mailadressen kun je direct gebruiken om deze mensen op te volgen en te verleiden om over te gaan tot een conversie door middel van remarketing.
Dit is waar Google Ads het meest voor gebruikt wordt: search advertenties met focus op koopintentie vormen hier het perfecte middel om mensen over de streep te trekken. Teksten die aanzetten tot aankoop (“Vandaag besteld, morgen in huis”, “Bestel direct” of “Koop nu”) zijn in deze fase op zijn plaats. In het geval van een webshop is het inzetten van shopping advertenties een goed idee. Klanten zien direct jouw product, met bijbehorende prijs en voorraadinformatie tussen de producten van jouw concurrenten. Op basis hiervan beslissen zij of ze overgaan tot aankoop.
Niet alleen het zoeknetwerk van Google is nuttig in deze fase. Ook display remarketing advertenties, waarbij je mensen target die over zijn gegaan tot een soft conversie, passen goed in de do fase.
In deze fase stuur je op conversies (hard en soft), conversiepercentage, conversiewaarde, ROAS, winst en winkelwagen verlaters.
Google Ads inzetten in de care fase – focus op klantenbinding
In de care fase is jouw doelgroep: jouw bestaande klanten. Je wilt dat zij op z’n minst positief over jouw bedrijf gaan praten. En idealiter (indien mogelijk) nemen ze nog een keer wat bij je af. In deze fase ligt de focus dus op klantenbinding.
Ook in deze fase van de online marketing funnel kunnen display advertenties worden ingezet, gericht op bestaande klanten. Dat doe je enerzijds om top of mind te blijven onder deze doelgroep en anderzijds om ze te verleiden om nog een aankoop te doen. De inzet van bijvoorbeeld kortingscodes, speciaal voor bestaande klanten, past goed in deze fase.
In de care fase stuur je op herhalingsaankopen, aanbevelingen en positieve reviews.
Tot slot
Je weet nu dus dat Google Ads uit een zoeknetwerk en een uitgebreid display netwerk bestaat. Door de verschillende campagnetypen van Google Ads op beide netwerken slim in te zetten, kun je Google Ads in elke fase van de online marketing funnel (See, Think, Do en Care fase) inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
Bekijk onze webinar!
Dit was nog maar het tipje van de sluier als het aankomt op de inzet van Google Ads voor B2B. Wil je meer weten? Bekijk dan eens onze webinar die we hebben opgenomen over B2B leadgeneratie.