Google Shopping, ook bekend als Google Winkelen, is een platform van Google dat online shoppers de mogelijkheid biedt om jouw producten te ontdekken, te vergelijken en aan te schaffen. Het is een handige en gebruiksvriendelijke service die potentiële klanten helpt bij het vinden van de beste deals en het doen van aankopen. In dit artikel zullen we dieper ingaan op wat Google Shopping precies is, hoe het werkt en welke voordelen het biedt voor zowel consumenten en voor jouw onderneming.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een e-commerceplatform dat geïntegreerd is met de Google Ads. Het stelt gebruikers in Google in staat om direct naar jouw producten te zoeken en relevante informatie te krijgen, zoals afbeeldingen, prijzen en winkels waar het product verkrijgbaar is. Shopping is ontworpen om het winkelproces voor consumenten te vereenvoudigen door hen in staat te stellen verschillende producten te vergelijken en de beste optie te kiezen die aan hun behoeften voldoet. Je kan het vergelijken als een online vitrine met jouw producten.
Maar let op! Google Shopping werkt tegelijkertijd als een soort vergelijkingssite. De consument kan dus ook direct zien wat een ander product in een andere shop kost. Hierdoor wordt er in Google Shopping veel op prijs geconcurreerd.
Hoe werkt Google Shopping?
Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert op Google, kunnen er bovenaan de zoekresultaten afbeeldingen van producten worden weergegeven. Deze afbeeldingen zijn gerelateerd aan de zoekopdracht en worden gegenereerd vanuit Google Shopping. Door op een productafbeelding te klikken, wordt de gebruiker naar de productpagina geleid, waar gedetailleerde informatie, prijzen en links naar de verkopers beschikbaar zijn.
Om deel te nemen aan Google Shopping, moeten verkopers hun producten uploaden naar het Merchant Center van Google en een Google Ads-campagne maken. Het Merchant Center fungeert als een productdatabase waarin verkopers hun productinformatie, voorraad en verzendgegevens beheren. De Google Ads-campagne zorgt ervoor dat de producten worden weergegeven in de zoekresultaten van Google Shopping.
Wat kost Google Shopping?
Uiteraard hangt je positie in Google Shopping af van hoeveel je wilt betalen voor een klik. Dit is ook afhankelijk van de concurrent. Kort gezegd: degene die het meest betaalt komt het hoogst in Google. Je bepaalt natuurlijk wel zelf hoeveel je betaalt. Dit gaat per een maximum per dag. Als je een bedrag in gedachten hebt, kan je dit gemakkelijk zelf instellen. Dit heet een dagbudget. Eigenlijk is het één potje waar je de klikken en de zichtbaarheid van je advertentie uit betaalt. Dus als het potje leeg is dan wordt je advertentie ook niet meer getoond.
Voordelen van Google Shopping voor bedrijven
Vergroting van de zichtbaarheid
Door deel te nemen aan Google Shopping kan jouw bedrijf producten aanbieden en de zichtbaarheid in Google vergroten voor jouw bedrijf. Productafbeeldingen worden prominent weergegeven bovenaan de zoekresultaten, wij merken dat potentiële klanten dit sneller opmerken en doorklikken naar de website.
Gerichte doelgroep
Google Shopping maakt gebruik van geavanceerde targetingopties, waardoor jouw bedrijf advertenties kunnen richten op specifieke doelgroepen op basis van demografische gegevens, interesses en zoekgedrag. Hierdoor kan jouw bedrijf de marketinginspanningen optimaliseren en jouw producten tonen aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn.
Verhoogde verkoopkansen
Doordat Google Shopping consumenten voorziet van gedetailleerde informatie over producten, prijzen en verkopers, neemt de kans op conversie toe. Wij zien dat potentiële klanten beter zijn geïnformeerd en direct doorklikken naar de website van de klant om een aankoop te doen.