Waarom je nu al moet nadenken over de overstap naar Google Analytics 4?

Werken met Google Analytics 4

Een van de bekendste meet tools: Google Analytics gaat op de schop. Dit kan grote impact hebben op jouw marketingactiviteiten. Maar wat betekent de overstap naar Google Analytics 4  (GA4) precies en hoe zorg je dat je er klaar voor bent als Universal Analytics straks verleden tijd is?

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een nieuwe versie van de welbekende meet tool die in veel websites geplaatst is. GA4 is in de eerste plaats geen kleine update, maar een upgrade van de meetbaarheid van jouw website, webshop of apps. Net als het huidige Google Analytics, opereert het achter de schermen van jouw website. 

Het grote verschil

Het verschil tussen Google Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop het gemeten wordt. Waar het oude Google Analytics keek naar gebruikers en sessies, kijkt het nieuwe Google Analytics 4 naar gebeurtenissen.

Deze andere manier van data opslaan zorgt voor een betere sturing en rapportage, aldus Google. Maar het vraagt ook iets van de personen die werken met Google Analytics. Of je nu data analist, online marketeer of manager bent. De grote vraag is: hoe implementeer je zoiets groots binnen jouw organisatie?

Nadenken over de juiste stappen

Google Analytics 4  is dus niet zomaar een update. En omdat de data op een andere manier gemeten wordt, is dit het ideale moment om terug naar de tekentafel te gaan. 

Zeker in combinatie met de cookie loze samenleving waar we straks mee te maken krijgen is het opbouwen van eigen data en het uittekenen van de ideale GA4 meet structuur essentieel. Gelukkig kan je nu nog gebruik maken van jouw huidige data in de oude Google Analytics. Maar een goede voorbereiding op de komst van GA4 is het halve werk. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van data in GA4 nu UA ook nog bestaat.

Eerste stap: neem je marketing onder de loep

Hoe pak je dat aan? Neem in de eerste plaats je huidige doelen, KPI’s en meetpunten onder de loep. Mis je meetpunten, zijn alle doelen nog even noodzakelijk dan wel belangrijk? Wat zijn toevoegingen of wijzigingen op de data die je nu al in de gaten houdt voor je marketing?

Wat zijn je prioriteiten?

Kijk vervolgens naar wat je prioriteiten zijn. Je wilt namelijk niet ‘meten om het meten’. Maar meten om te weten. Dus je kijkt naar welke datapunten en metingen je mee wil nemen in de nieuwe GA4 omgeving.  Met deze inzichten ga je kijken naar hoe je wilt overstappen. Ga je helemaal opnieuw beginnen? Herbouw je de huidige data structuren? of bouw je om? Denk dus eerst goed na. Ga niet, bij wijze van spreken een heel vliegtuig slopen als er alleen een vleugel aangepast hoeft te worden.

Tweede stap: de technische overgang

Als je dat allemaal bedacht en opgeschreven hebt komt de technische overgang. Deze stap wordt uitgevoerd in samenwerking met ICT en of een developer. Hier staat de bouw van de nieuwe data structuur centraal. Van het op zetten tot nieuwe data lagen, tot het aanmaken en overzetten van doelen, conversies en gebeurtenissen. 

Documenteer de wensen goed en stem deze af met ICT of development. Op basis van de wensen met betrekking tot wat er gemeten moet gaan worden zal er een inschatting komen van de impact.  Vervolgens kijk je naar het aantal en welke mensen voor deze klus vrijgemaakt moeten worden. Zij gaan aan de slag met de implementatie van de datalagen, configureren van tags in tag manager en ze bouwen GA4 volgens de instructies uit de eerste stap op.

Laatste stap: overgang binnen organisatie

Daarna moet GA4 als centrale analyse tool geïntegreerd worden in de organisatie. Dit houdt twee dingen in: 

  1. Het is belangrijk dat de organisatie, teams en marketeers er mee leren werken en hen dus onboard te krijgen.
  2. Google Analytics moet gekoppeld worden aan andere systemen binnen de organisatie. Denk hierbij aan dashboards in bijvoorbeeld Google Data studio of CRM systemen die Google Analytics data gebruiken.

Waarom juist nu nadenken over de overstap naar GA4

  • Het opbouwen van data in GA4 is essentieel als je straks niet zonder data wilt komen te zitten. Dit kan (ook nu al) parallel aan jouw huidige metingen in het oude Google Analytics.
  • Er zijn uitgebreidere analyses mogelijk. Je kan namelijk beter doelgroepen samenstellen in GA4. Je kan je web en app data combineren. En je gebruikt GA4 machine learning om voorspellingen te kunnen doen rondom jouw data.
  • Met het oog op een cookie-loze toekomst kan Google Analytics 4 blijvend informatie geven op basis van gebeurtenissen en acties.
  • Overgaan op Google Analytics is een upgrade, niet een update en heeft dus tijd nodig.

Hulp nodig bij de overstap naar GA4?

Om als bedrijf goed om te gaan met GA4 is het belangrijk om nu al de eerste stappen te nemen. je komt dan straks niet voor verrassingen te staan als het oude Google Analytics niet meer wordt ondersteunt. Weet je niet precies hoe? Laat ons helpen en neem contact op.

Dennie Drenth

Geschreven door Dennie Drenth

Performance marketeer bij RED IVY

Data Data analyse GA4 google analytics google analytics 4 Universal Analytics