Waarom je nu al moet nadenken over de overstap naar Google Analytics 4?

Een van de bekendste meet tools: Google Analytics gaat op de schop. Dit kan grote impact hebben op jouw marketingactiviteiten als straks het originele Google Analytics (universal analytics) niet meer wordt ondersteunt. Maar wat betekent de overstap naar Google Analytics 4  (GA4) precies en hoe zorg je dat je er klaar voor bent als Universal Analytics straks verleden tijd is?

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een nieuwe versie van de welbekende meet tool die in veel websites geplaatst is. GA4 is in de eerste plaats geen kleine update, maar een upgrade van de meetbaarheid van jouw website, webshop of apps. Net als het huidige Google Analytics, opereert het achter de schermen van jouw website. 

Het grote verschil

Het verschil tussen Google Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop het gemeten wordt. Waar het oude Google Analytics keek naar gebruikers en sessies, kijkt het nieuwe Google Analytics 4 naar gebeurtenissen.

Deze andere manier van data opslaan zorgt voor een betere sturing en rapportage, aldus Google. Maar het vraagt ook iets van de personen die werken met Google Analytics. Of je nu data analist, online marketeer of manager bent. De grote vraag is: hoe implementeer je zoiets groots binnen jouw organisatie?

Nadenken over de juiste stappen

Omdat binnenkort Universal Analytics niet meer zal worden ondersteunt. Moeten we overstappen. Google Analytics 4 is niet zomaar een update. En omdat de data op een andere manier gemeten wordt, is dit het ideale moment om terug naar de tekentafel te gaan. 

Zeker in combinatie met de cookieloze samenleving waar we straks mee te maken krijgen is het opbouwen van eigen data en het uittekenen van de ideale GA4 meet structuur essentieel. Gelukkig kan je nu nog gebruik maken van jouw huidige data in de oude Google Analytics. Maar een goede voorbereiding op de komst van GA4 is het halve werk. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van data in GA4 nu UA ook nog bestaat.

Maar welke stappen moet je nú ondernemen?

Stap 1: Activeer Google Analytics 4 (GA4)

De allereerste stap is het activeren van een Google Analytics 4 omgeving. Deze omgeving staat los van jouw huidige Google Analytics account en moet apart worden opgezet zodat er data wordt opgeslagen. Waarom? Omdat je data wilt opbouwen. Als je pas over een half jaar een Google Analytics 4 omgeving opzet mis je kostbare historische data om op te sturen zodra jouw huidige Google Analytics omgeving komt te vervallen.

 

Stap 2: Inrichten van GA4

Een omgeving waar alleen “paginaweergaven” in binnenkomen zegt niet zoveel. Daarom is het belangrijk dat de events en meetpunten die je gebruikte in Google Analytics ook in Google Analytics 4 worden opgezet.

Denk hierbij aan bepaalde gebeurtenissen als het bekijken van video’s, het downloaden van PDF’s of het invullen van formulier. Maar ook bijvoorbeeld e-commerce tracking. Alle meetpunten dienen opnieuw te worden ingericht in Google Analytics 4.

Denk ook verder…

Zijn de huidige gebeurtenissen en meetpunten genoeg? Of zijn er acties die je altijd hebt willen doormeten maar nog nooit zijn geïmplementeerd. Omdat je met Google Analytics 4 begint met een “clean sheet” kun je ook nadenken over andere gebeurtenissen en extra/nieuwe doelen.

 

Stap 3: Datastromen GA en GA4 vergelijken

Nu alles is ingericht en zowel het oude Google Analytics als GA4 actief is het belangrijk om de datastromen te vergelijken. Zie je verschillen tussen bijv. aantallen conversies en omzetten? Dan kan dat er nog uitgefilterd worden nu beide datastromen nog beschikbaar zijn.

 

Stap 4: Aanpassen van externe tools zoals Google data Studio

Als Google Analytics jouw centrale data-analyse tool is. Dan kan het goed voorkomen dat Google Analytics is gekoppeld aan andere tools en systemen. Zoals een dashboard in Google Data studio. De laatste stap is het herzien van deze koppelingen en het opnieuw inrichten van de dashboards zodat de data van Google Analytics 4 goed wordt getoond.

Waarom juist nu nadenken over de overstap naar GA4

  • Het opbouwen van data in GA4 is essentieel als je straks niet zonder data wilt komen te zitten. Dit kan (ook nu al) parallel aan jouw huidige metingen in het oude Google Analytics.
  • Er zijn uitgebreidere analyses mogelijk. Je kan namelijk beter doelgroepen samenstellen in GA4. Je kan je web en app data combineren. En je gebruikt GA4 machine learning om voorspellingen te kunnen doen rondom jouw data.
  • Met het oog op een cookieloze toekomst kan Google Analytics 4 blijvend informatie geven op basis van gebeurtenissen en acties.
  • Overgaan op Google Analytics is een upgrade, niet een update en heeft dus tijd nodig.

De voordelen voor bedrijven en online marketeers

  • Voorspellingen: Google Analytics 4 gebruikt machine learning om data te verrijken. Zo waarschuwt Google Analytics 4 automatisch voor mogelijke trends en kan voorspelt worden welk segment klanten mogelijk meer omzet opleveren. Of welke pagina’s bijdragen aan een hoger conversiepercentage.
  • Nauwkeurige data: Google Analytics 4 geeft de fase van een klant veel zorgvuldiger weer. De klantrapporten zijn dan ook uitgebreid met waardevolle toevoegingen. Daarnaast wordt de data over verschillende platformen (website en app) gedeeld, zodat klanten ontdubbeld kunnen worden en data meer valide is.
  • Google Ads doelgroepen: Het opstellen van doelgroepen is sterk verbeterd in Google Analytics 4. Door de opgebouwde doelgroepen te gebruiken of uit te sluiten in Google Ads campagnes wordt mediabudget effectiever ingezet.
  • Klaar voor een cookieloze wereld: Omdat dit jaar in de meest gebruikte browser het gebruik van 3rd party data wordt geblokkeerd, zal er in tools als Google Analytics minder data worden opgeslagen. Doordat Google Analytics 4 meer focust op het gedrag van de gebruiker in plaats van aantallen. Zal met het blokkeren van 3rd party data, toch waardevolle inzichten over data en kanalen kunnen worden opgebouwd die anders zouden verdwijnen.

Hulp nodig bij de overstap naar GA4?

Om als bedrijf goed om te gaan met GA4 is het belangrijk om nu al de eerste stappen te nemen. je komt dan straks niet voor verrassingen te staan als het oude Google Analytics niet meer wordt ondersteunt. Weet je niet precies hoe? Laat ons helpen en neem contact op.

Dennie Drenth

Geschreven door Dennie Drenth

Sr. Performance marketeer bij RED IVY

De strategie doorvertalen naar concrete online marketingactiviteiten en deze efficiënt en effectief inrichten in lijn met de gemaakte keuzes. Dat is hoe Dennie werkt. Wil je meer artikelen van Dennie lezen? Hij maakt onder andere artikelen over Google Analytics en geeft tips & tricks voor Google advertising.

Data Data analyse GA4 google analytics google analytics 4 Universal Analytics