De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 Properties (GA4).

Google Analytics 4 properties op een laptop

Sinds kort voert Google verschillende aanpassingen door binnen Google Analytics. Eén van de belangrijkste is het lanceren van GA4. Dit is een nieuwe en – naar Google’s eigen zeggen – verbeterde versie van Google Analytics.

Data op basis van gebeurtenissen

Voorheen werd in Google Analytics alle data gebaseerd op gebruikers en sessies. In GA4 wordt data gemeten op basis van gebeurtenissen.

De oude manier van meten (op basis van sessies en gebruikers) werkt als volgt: een sessie in Google Analytics wordt gebaseerd op jouw data. Dit kan data uit cookies zijn of vanuit instellingen die een website afleest uit jouw browser. In een sessie kan je drie pagina’s bekijken, een video afspelen, twee whitepapers downloaden en een aankoop doen. Vervolgens nog een pagina bekijken en daarna verlaat je de website.

Maar waarom is meten op basis van gebeurtenissen dan hetgeen waar Google op af stevent?

Dit heeft vooral te maken met data die je kunt verliezen op basis van sessies. Je gaat van “aantallen” naar “relevante aantallen” namelijk mensen die daadwerkelijke actie ondernemen op je website, die engagement vertonen en die waardevol zijn voor jouw bedrijf of merk.

Je gaat zogezegd van deze data:

Naar deze data:

data tracking gebeurtenissen GA4

Andere opbouw rapporten

Het originele Google Analytics bevat 5 “rapporteren” namelijk: Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies. Ieder met eigen subonderdelen. In Google Analytics 4 worden de rapporten eigenlijk teruggebracht naar 2 hoofdonderdelen: Gebruiker en Levenscyclus.

Gebruiker

Hier vind je de bekende demografische en geografische informatie zoals geslacht en leeftijd en locatie. Maar ook welke devices en browsers gebruiken. In GA4 kun je van je gebruikers heel gemakkelijk doelgroepen maken. Door de ingebouwde doelgroepen-functie, onderscheid je groepen gebruikers op basis van gebeurtenissen die ze ondernemen of koopsignalen die ze vertonen gedurende hun tocht door jouw website.

Doelgroepen in GA4

Overzicht van “Doelgroepen” in GA4 waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen alle gebruikers en mensen die daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan.

Levenscyclus

Het kopje levenscyclus bevat 4 onderdelen: Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten genereren en Behoud. Dit onderdeel zoomt in op Googles online marketingfunnel (See Think Do Care) en beantwoordt vragen als: hoe komt men de website binnen? Welke betrokkenheidsacties onderneemt de potentiële klant? Komen ze vaker terug of blijft het bij dit éne bezoek?

In GA4 heb je additionele (verbeterde) grafieken voor de klantreis. Zoals lifetime value en gebruikersengagement.

Levenscyclus » Gebeurtenissen

Een belangrijk rapport van het onderdeel Betrokkenheid (Levenscyclus) is het rapport Gebeurtenissen. Dit is de kern waar GA4 om draait. De gebeurtenissen bepalen namelijk of een gebruiker een waardevolle gebruiker is en of deze gebruiker in een bepaalde doelgroep valt (bijv. highly engaged viewers of likely to purchase). In tegenstelling tot Universal Analytics niet volledig van Tag Manager om gebeurtenissen in te richten. Echter, kun je met behulp van Tag Manager wel voorzien van diverse parameters waardoor je nog meer inzicht kunt krijgen in het gedrag van je gebruikers.

Tip: Bij het aanmaken van een nieuw GA4 account maakt Google al een standaard set gebeurtenissen aan, bijvoorbeeld: file_download, click, page_view of scroll. Je kunt deze gebeurtenissen zelf aan of uit zetten.

Wordt Google Tag Manager overbodig?

Daarnaast kun je met één druk op de knop een event omzetten naar een conversie doel in GA4. Geen event categorie, event actie en event label meer. Maakt dit Tag Manager en het opzetten van gebeurtenissen dan overbodig? Nee, ook binnen Tag Manager is een speciale GA4 tag opgezet. Waarmee geavanceerde event-tracking zoals bijvoorbeeld e-commerce analytics ingericht kan worden.

Maar Google Analytics wordt als tool wel steeds uitgebreider. In zowel data analyses en mogelijkheden, maar ook in rapporteren en dashboarding ziet GA4 er net wat mooier uit. Neem bijvoorbeeld het “Realtime dashboard” zie jij de verschillen?

Google analytics realtime

Het Realtime dashboard zoals wordt weergegeven in Google Analytics.

Het Realtime dashboard zoals wordt weergegeven in Google Analytics 4 properties.

Ontdek GA4 zelf!

De release van GA4 is de uitgeslepen kans om weer eens volledig door Google Analytics rond te neuzen en alle nieuwe functionaliteiten en rapportages te bekijken en keuzes en beslissingen te maken op basis van echte relevante gebruikersdata. Heb jij GA4 al gebruikt?

Analytics Data analyse GA4 google analytics tools