Wat kan Google Mijn Bedrijf voor mijn organisatie betekenen?

wat is google mijn bedrijf

De tips voor het optimaliseren van GMB en waarom het niet mag ontbreken voor jouw organisatie.

In deze blog van Google Mijn Bedrijf (GMB) leggen we je uit wat Google Mijn Bedrijf nu precies is en wat het kan betekenen voor jouw organisatie. Ook vertellen we de redenen waarom het niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie en tot slot een aantal tips om jouw GMB te optimaliseren.

WAT IS GOOGLE MIJN BEDRIJF?

Google Mijn Bedrijf (GMB) biedt bedrijven een fantastische mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Het beste aan GMB is dat het volledig gratis is en heel veel interessante opties heeft. Zo kan je informatie en foto’s van jouw bedrijf delen, inclusief locatie, services en producten. Het maken van dit gratis profiel is een geweldige manier om de zichtbaarheid binnen Google te vergroten. Informatie uit uw Google bedrijfsprofiel kan worden weergegeven in Google Zoeken, Google Maps en Google Shopping.

DIRECT IN CONTACT MET JOUW KLANTEN

Google Mijn Bedrijf is alleen beschikbaar voor bedrijven die contact hebben met klanten. Dit omvat bedrijven met een fysieke locatie (zoals een restaurant of winkel) en bedrijven die diensten verlenen door klanten op andere locaties te ontmoeten (zoals adviseurs of loodgieters). Op je Google Mijn Bedrijf profiel kan je belangrijke informatie delen. Fysieke winkels kunnen bijvoorbeeld hun openingstijden hierin zetten, zodat klanten snel kunnen zien wanneer ze open zijn. Maar het is ook mogelijk om een link naar jouw website te plaatsen. Hierdoor kan men nog sneller doorklikken naar jouw website.

MEERDERE VESTIGINGEN

Een Google Mijn Bedrijf profiel is altijd locatiegebonden. Heeft jouw bedrijf meerdere vestigingen door het hele land? Bij Google Mijn Bedrijf kan je voor elke afzonderlijke vestiging een eigen profiel aan maken. Hierdoor krijgen uw potentiele klanten altijd direct een vestiging in de buurt te zien als ze op zoek gaan naar jouw producten of diensten. Op deze manier creëer je in 1 keer een extra resultaat in Google. En dat in de regio’s van alle vestigingen. Lees hier waarom het belangrijk is om in te zetten op local SEO.

WAAR VIND IK DE GOOGLE MIJN BEDRIJF PROFIELEN?  

Zodra je een zoekopdracht invoert in Google, komen er indien beschikbaar, direct een aantal Google Mijn Bedrijf profielen naar boven. Als er diverse profielen beschikbaar zijn, staat er onderaan een button “Meer bedrijven”. Als je hierop klikt komt er een uitgebreide lijst met Google Mijn Bedrijf profielen beschikbaar.

google mijn bedrijf

Wil je weten hoe jouw bedrijfsprofiel eruit ziet op Google Mijn Bedrijf? Zoek dan op jouw bedrijfsnaam. Het algoritme van Google is erop gericht om alle informatie over jouw bedrijf te tonen aan gebruikers. Zoals openingstijden, website, reviews adres, telefoon, producten, etc… Als gebruikers op zoek zijn naar een fysieke vestiging toont Google, op basis van jouw adres, automatisch een kaart. Je kan optimalisaties toevoegen aan jouw Google Mijn bedrijf profiel zoals: foto’s, FAQ, reviews en producten.

Google My Business of Google Mijn Bedrijf is gratis te gebruiken, mits je een fysieke vestiging hebt. Als jouw e-commerce store geen fysieke vestiging heeft, kan je beter focussen op andere SEO-werkzaamheden om beter gevonden te worden.

red ivy gmb

In de afbeelding hierboven zie je het profiel van RED IVY bij Google MIjn Bedrijf. Hier zie je welke informatie je direct kan delen met jouw klanten. Zoals je kan zien is Google Mijn Bedrijf de ideale manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij de lokale klanten. Een Google Mijn Bedrijf profiel is bij uitstek de mogelijkheid om gratis extra reclame te maken voor jouw bedrijf, daar waar jouw doelgroep zich bevindt.

WAAROM IS GOOGLE MIJN BEDRIJF BELANGRIJK?

Nog te vaak merken wij dat bedrijven de noodzaak van Google Mijn Bedrijf niet in zien. Om de noodzaak van een Google Mijn Bedrijf profiel aan te geven, sommen wij hieronder een aantal voordelen van Google Mijn Bedrijf op.

 

LOKALE VINDBAARHEID

Een volledig ingevuld Google Mijn Bedrijf profiel, kan er direct al voor zorgen dat jouw bedrijf lokaal beter vindbaar is. Zodra mensen in de buurt van jouw bedrijf gaan zoeken naar een product of dienst wat bij jouw bedrijf aansluit, zal jouw bedrijf tussen de vermeldingen in Google komen te staan. Door een profiel aan te maken, krijg je direct een vermelding in Google Maps. Wanneer iemand jouw bedrijf wil bezoeken, kan diegene direct via Google Maps een routebeschrijving opvragen. Wil je meer weten over Local SEO? Lees dan deze blog.

GOED BEELD VAN JOUW BEDRIJF

Met een vermelding op GMB krijgen de mensen die in Google op zoek gaan direct een goed beeld van jouw bedrijf. GMB biedt de mogelijkheid om foto’s aan je bedrijfsprofiel toe te voegen, door middel van deze foto’s kan je een goed beeld schetsen van jouw bedrijf. Voeg bijvoorbeeld een foto van de buitenkant toe en voorkom dat mensen er voorbijrijden.

BERICHTEN ONTVANGEN

Potentiële klanten hebben bij GMB direct de mogelijkheid om berichten te sturen. Dit is ideaal omdat ze op deze manier snel en eenvoudig met jou in contact kunnen komen. Als je geen GMBprofiel hebt, is de kans groot dat mensen met vragen eerder bij de concurrenten uitkomen, waar ze wel via GMB berichten aan kunnen sturen.

INTERACTIE MET DE KLANT

Google wordt steeds uitgebreider en maakt het daardoor steeds makkelijker voor bezoekers om alles in Google zelf te vinden. Hierdoor gebeurt het steeds vaker dat mensen Google bezoeken en verlaten zonder door te klikken naar andere websites. Dit komt doordat er op Google zelf al heel veel informatie te vinden is. Daarom is het belangrijk dat bedrijven ook veel informatie delen via GMB. Door een uitgebreid profiel aan te maken, vergroot je de kans dat bezoekers via jouw profiel interactie met je hebben.

EXTRA CONVERSIE KANAAL

Met een standaard GMB-profiel zullen jouw klanten je direct vinden als ze zoeken op jouw bedrijfsnaam. Maar met een geoptimaliseerd profiel kunnen consumenten je vinden in zoekopdrachten op trefwoorden. Daarnaast kunnen ze via jouw profiel, direct bellen, jouw website bezoeken, jouw producten en diensten bekijken, veel gestelde vragen bekijken/bijdragen, een offerte aanvragen, een afspraak maken en nog veel meer.

REVIEWS

Trustpilot is jarenlang dé partij geweest voor het bekijken van reviews over een bedrijf. Tegenwoordig hechten mensen veel waarde aan de reviews bij Google. Met een profiel op Google Mijn Bedrijf hebben klanten direct de mogelijkheid een review achter te laten. Als je een goede score hebt op Google Mijn Bedrijf, vergroot je automatisch de kans om nieuwe klanten binnen te halen.

HET OPTIMALISEREN VAN JE GMB ACCOUNT 

In het laatste gedeelte van deze blog geef ik 8 tips voor het optimaliseren van jouw GMB profiel. Er zijn namelijk diverse manieren om jouw GMB profiel te optimaliseren.

TIP 1: VUL JE PROFIEL VOLLEDIG IN

Het aanmaken van een GMB profiel is vaak iets wat bedrijven er even bij doen. Even snel een profiel aanmaken en snel weer over tot de orde van de dag. Het is echter van groot belang om het profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Neem dan ook de tijd om dit goed te doen. Denk hierbij aan het invullen van al deze zaken:

  • bedrijfsnaam;
  • adres;
  • telefoonnummer;
  • website;
  • openingstijden (indien van toepassing);
  • categorieën;
  • producten en services;
  • vragen en antwoorden

TIP 2: VUL “VAN HET BEDRIJF” IN

Bij ‘van het bedrijf’ heb je de mogelijkheid om een samenvatting te geven met informatie over het bedrijf. Je hebt 750 karakters om dit te doen. Schrijf in dit stukje alles wat je wil vertellen over je bedrijf. Gebruik hierin ook zoekwoorden die gericht zijn op jouw bedrijf. Weet je nog niet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Laat ons er onderzoek naar doen.

TIP 3: KIES EEN CATEGORIE

Bij het aanmaken van jouw Google Mijn Bedrijf profiel, kan je een categorie kiezen. Maar liefst 84% van de weergaven van bedrijfsprofielen op Google is afkomstig van zoekopdrachten waarbij de consument heeft gezocht naar een product, dienst of categorie. Daarom is het van groot belang dat je de voorgedefinieerde categorieën goed invult.

gmb profiel

TIP 4: PLAATS REGELMATIG BERICHTEN

Net als op Social Media, kan je ook bij Google Mijn Bedrijf berichten plaatsen. Hierbij heb je de keuze tussen het plaatsen van berichten, aanbiedingen, evenementen en producten. Zorg ervoor dat je hierin regelmatig je aanbiedingen, aankomende evenementen, nieuwe producten en berichten (met bijvoorbeeld updates) plaatst.

TIP 5: VRAAG EN ANTWOORDEN

Op je profiel heb je de mogelijkheid om veel gestelde vragen en antwoorden te delen met je publiek. Maak gebruik van deze mogelijkheid om je potentiële klanten zo goed mogelijk te informeren. Tip hierbij is om deze informatie samen met je klantenservice medewerkers op te stellen. Klantenservice weet precies welke vragen veel gesteld worden. Door deze vragen direct te beantwoorden in je Google Mijn Bedrijf profiel, vergroot je de kans dat men klant wordt.

TIP 6: STEL BERICHTEN IN

Binnen Google Mijn Bedrijf is er de mogelijkheid voor bezoekers om contact op te nemen met jou als bedrijf. Wat veel mensen echter niet weten, is dat je deze mogelijkheid wel moet activeren binnen je profiel. Zorg ervoor dat je dit activeert bij berichten, zodat jouw klanten je direct kunnen bereiken.

TIP 7: VERZAMEL REVIEWS

Het aantal reviews in jouw Google Mijn Bedrijf wordt meegenomen in de positie. Meestal laat Google het bedrijf zien die de meeste reviews heeft. Vraag daarom aan al jouw klanten om een (positieve) review achter te laten in Google. Hierdoor vergroot je wederom de kans om meer aanwezig te zijn in jouw doelgroep.

TIP  8: ANTWOORD OP REVIEWS

Het belangrijkste is om te antwoorden op alle reviews binnen jouw Google Mijn bedrijf. Doordat je antwoord op de reviews, kan je het vertrouwen van klanten vergroten. Er wordt overigens bij de reactie aangegeven dat deze afkomstig is van jouw bedrijf en deze reacties zijn voor iedereen zichtbaar.

Extra tip: Beantwoord de reviews met zoekwoorden waar jouw bedrijf op gevonden wilt worden. Hierdoor vergroot je de kans om gevonden te worden op dat zoekwoord.

Maakt GMB aan voor jouw organisatie!

Ben je overtuigd geraakt van de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf voor jouw organisatie en zou je graag advies op maat willen? Neem dan direct contact met ons op om te kijken wat wij hierin voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Jordy is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

gmb Google Google Mijn Bedrijf local seo optimaliseren SEO