Word lokaal vindbaar! Zet in op local SEO.

Hoewel local search steeds belangrijker wordt voor Google, schenken veel bedrijven nog te weinig aandacht aan local SEO. Terwijl local SEO enorm lucratief kan zijn! Vooral voor bedrijven met fysieke winkels is local SEO essentieel. In deze blog vertel ik wat local SEO precies inhoudt, wat het jouw bedrijf kan opleveren en hoe je een start kunt maken.  

Wat is local search en local SEO?

Local search draait volledig om de lokale zoekopdrachten in zoekmachines. Voorbeelden van lokale zoekopdrachten zijn: ‘supermarkt’, ‘sushi restaurant Amsterdam’, ‘bloemen kopen in de buurt’, ‘loodgieter Almere’ of ‘marketing bureau Lelystad’.

Local SEO heeft vervolgens alles te maken met het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden én dat je zorgt dat jouw bedrijf een prominente positie in de zoekresultaten krijgt door bijvoorbeeld Google My Business in te richten.

Local SEO is één van de 6 SEO pijlers waarop jij je kunt focussen om hoger te ranken in de Google zoekresultaten. Lees meer over deze 6 pijlers in onze gratis e-book >

Waarom is local SEO belangrijk?

Als jouw bedrijf fysieke winkels heeft of als jouw dienstverlening zich richt op een bepaalde regio, dan is local SEO onmisbaar in jouw SEO strategie. Waarom? We geven je 3 redenen:

  1. Google geeft steeds meer aandacht aan local search

Google streeft ernaar de gebruiker zo relevant mogelijk informatie te geven aan de hand van een zoekopdracht. Iemand die een mooie bos rozen wil kopen, wil dat graag in zijn eigen stad of dorp doen. En iemand die met pech langs de weg staat, wil weten wat de dichtstbijzijnde garage is. Ben jij die bloemist of garage in de buurt? Dan wil je natuurlijk bovenaan staan! Welk bedrijf Google hoog laat ranken bij lokale zoekresultaten hangt van meerdere factoren af. De afstand is natuurlijk een belangrijke factor, maar ook de relevantie. En vergeet ook de autoriteit niet. Een goed aangeschreven garage die 500 meter verder zit, kan hoger getoond worden dan de garage die dichterbij is maar onbetrouwbaar lijkt.

  1. Voice search opdrachten met lokale intentie zijn in opmars

Voice search opdrachten zijn in opmars en een groot deel van deze zoekopdrachten is gericht op geografische content. Denk bijvoorbeeld aan voice search opdrachten als ‘wat zijn de beste sushi restaurants in de buurt?’ of ‘waar bevindt zich de dichtstbijzijnde drogist?’. Door local SEO goed in te zetten, vergroot je je kans dat jouw bedrijf naar voren komt bij relevante, lokale zoekopdrachten.

  1. Lucratieve business

Geografische zoekopdrachten zijn vaak actiegericht. Gebruikers zijn op zoek naar iets in de buurt en zullen ook geneigd zijn die locatie te bezoeken als Google dat weergeeft. Dat betekent dus meer potentiële klanten voor jouw bedrijf!

En wist je dat Google Maps steeds vaker als aparte zoekmachine wordt gebruikt? Dit maakt local SEO des te belangrijker!

Hoe optimaliseer je jouw website voor local SEO?

Oké, je bent overtuigd, local SEO is voor jouw business belangrijk en kan veel potentiële klanten opleveren. Welke stappen moet je nu zetten binnen local SEO?

Het is goed om te weten dat Google een tweesplitsing heeft in het tonen van geografische zoekresultaten: de zogeheten ‘Local 3-pack’ en de organische resultaten.

Voorbeeld lokale zoekopdracht

Voorbeeld local 3-pack

Local 3-pack

De local 3-pack zijn de 3 topresultaten die je bovenaan de zoekresultaten ziet staan, net onder de advertenties. Het is een drietal bedrijven die Google het meest relevant acht op basis van de zoekopdracht. Dit is vanuit local SEO de hoogst mogelijk positie in de SERP. Dit is dus de plek waar jij met jouw bedrijf wilt staan!

Als je klikt op ‘lees meer’ onder de 3-pack, dan word je doorgeleid naar Google Maps. In Google Maps wordt vervolgens een langere lijst met mogelijk relevante bedrijven in de buurt getoond.

Google My Business

De bedrijfsgegevens die in de local 3-pack zoekresultaten en Google Maps staan, worden overgenomen van Google My Business. Om jouw bedrijf naar voren te laten komen in zoekresultaten is het aanmaken van een Google My Business account dus essentieel. Vervolgens de belangrijke taak om het account zo optimaal mogelijk in te richten. Zorg dat alle belangrijke bedrijfsgegeven gevuld zijn, dat je je potentiele klant verleid met kwalitatieve, relevant foto’s en uitleg en, heel belangrijk: probeer zoveel mogelijk reviews te vergaren!

Organische resultaten

Onder de local 3-pack verschijnen de organische resultaten op basis van de zoekopdracht. Idealiter verschijnt jouw website niet alleen in de 3-pack maar ook in de zoekresultaten eronder. Dit doe je o.a. door jouw website te optimaliseren voor local SEO. Denk hierbij aan een contactpagina met alle contact/locatie gegevens en in geval van meerdere locaties een aparte pagina per locatie.

Ga je aan de slag met local SEO? Bedenk goed vooraf op welk product/dienst je mensen wilt binnenhalen en doe een aanvullend zoekwoordenonderzoek. Welke termen voor jouw bedrijf relevant zijn hangt natuurlijk volledig af het product/dienst dat jij levert en of jouw bedrijf wel of geen fysieke locaties heeft. Aan de hand hiervan richt je zowel je Google My Business als je website in.

Houdt hierbij rekening dat zoekvolumes en zoekgedrag verschillen per regio. In een dorp zijn de zoekvolumes sowieso lager dan in een grote stad, hier tegenover staat dat de concurrentie ook laag is. Heb jij een sushirestaurant in een dorp in Drenthe, dan is de kans zeer aanwezig dat jij de zoekresultaten domineert. Heb je echter een sushirestaurant in Amsterdam, dan is dat gelijk een stuk uitdagender.

Meer lezen over de inzet van Local SEO?

Of SEO in het algemeen? Download dan gratis onze e-book ‘Direct resultaat met 6 SEO pijlers‘ en ontdek hoe jij als (lokale) ondernemer hoger in Google komt!

Vraag de SEO check aan!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO CHECKVAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten met jaren ervaring!

Google Google algoritme local search local seo