De 3 belangrijkste SEO-trends voor 2023

De wereld van SEO is extreem dynamisch. Aan de lopende band zijn er nieuwe ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden. Als je SEO optimaal wilt inzetten, dan moet je op de hoogte blijven van de nieuwste trends. In dit artikel delen wij alvast de drie belangrijkste SEO-trends voor 2023. Heb je nog tijd over?  Verdiep je dan ook zeker in de andere trends rondom SEO. En wil je helemaal voorbereid het nieuwe jaar ingaan? Check dan onze handige SEO-checklist aan het eind van dit artikel. Daarmee verzeker je jezelf dat alles goed is ingericht en je geen enkele SEO-kans laat liggen. Dat is pas een knallende start!

1. Zorg voor een overzichtelijke informatiestructuur

Voor onze eerste trend voor 2023 kunnen we niet anders dan te kiezen voor structured data. Vroeger bestonden de zoekresultaten van Google (SERPS) uit een verzameling van meta titles en descriptions. Tegenwoordig probeert Google haar gebruikers veel meer te informeren. Bij elke zoekopdracht bekijkt Google hoe ze de gebruikers zoveel mogelijk informatie kunnen geven. Websites die Google hier goed in helpen door het gebruiken van structured data zullen een streepje voor hebben. Daarom is het belangrijk om door middel van structured data zoveel mogelijk relevante informatie aan de HTML code van je website toe te voegen. Doe dit wel volgens de structured data richtlijnen van Google. Bij het kiezen van de structured data, is het van groot belang dat je denkt vanuit de gebruiker.  Welke informatie zou iets kunnen toevoegen voor de gebruiker?

Wij zijn allemaal dol op appeltaart. Een recept is een mooi voorbeeld van hoe structured data de gebruikers kan helpen. Als je via Google op zoek gaat naar appeltaart, laat deze website het volgende resultaat zien:

Appeltaart-recepten

Je krijgt via structured data direct een aantal voorbeelden van recepten voor appeltaart te zien die je kan uitvoeren om een heerlijke appeltaart te bakken.

2. De bezoeker staat voorop

De tijd dat jij alles met SEO doet om Google te plezieren ligt in 2023 definitief achter ons. Je schrijft geen teksten meer voor Google, maar alles wat we doen op de website draait om de bezoeker. De zoekintentie van jouw bezoekers staan voorop bij het bepalen van de content voor de website. Wat wil de bezoeker weten? Hoe kun jij de vragen van jouw bezoekers zo goed mogelijk beantwoorden? Dit zijn de vragen die jij jezelf moeten stellen bij het bepalen van de content voor de website. Het schrijven voor de zoekmachines, met het volproppen van zoekwoorden, zal ons niet meer gaan helpen. Tuurlijk moet je wel zoekwoorden blijven gebruiken, maar alleen als het relevant is voor de bezoeker. Als je via Google de vraag stelt: hoe wordt brooddeeg gemaakt? Krijg je direct antwoord

Brooddeeg

Brood.net geeft op de website antwoord op deze vraag. Google waardeert en gebruikt dit antwoord nog boven de andere zoekresultaten. Dit geeft aan hoe belangrijk Google het vind dat je antwoord geeft op de vragen van je gebruikers. 

Daarnaast is de user experience steeds belangrijker voor de vindbaarheid. Hoe kunnen we onze bezoekers de meest optimale user experience geven op onze website? Zodra je deze vraag goed weet te beantwoorden en dit door te voeren op de website, zal Google dit vanzelf op pakken.

3. Ga voor Autoriteit

SEO is een heel dynamisch onderdeel van de online marketing mix. Google wordt steeds slimmer, waardoor jij steeds natuurlijker te werk moet gaan. Waar het vroeger een kwestie was van zoveel mogelijk links verzamelen door middel van linkbuilding, komen we daar in 2023 niet meer mee weg. Linkbuilding is in 2023 vooral het bouwen van autoriteit. De links die je krijgt, moeten geplaatst worden op goede relevante websites. Het is zonde van het geld om maar blind links in te kopen. Kies voor de websites die aansluiten bij jouw dienstverlening en je zal zien dat je beter resultaat krijgt. Vooral Digital PR zal veel belangrijker gaan worden in 2023. Met Digital PR kan je door het verspreiden van interessante nieuwsberichten, op een natuurlijke manier jouw linkprofiel versterken. 

Het dynamische karakter van SEO betekent dat nieuwe veranderingen altijd om de hoek zijn. Wie vooruit wil moet dus alert blijven en de vinger aan de pols houden. Weet jij wat belangrijk is voor jouw doelgroep? Welke vragen zij stellen? En maak jij optimaal gebruik van structured data en Linkbuilding? Het zijn behoorlijk wat elementen die jij moet inrichten, controleren en optimaliseren. En dat is een tijdrovende klus… Maar met onze SEO-checklist kun jij een stuk sneller checken of alles goed staat. Het bespaart je niet alleen tijd, maar geeft je ook gemoedsrust. Je weet dan namelijk zeker 

dat alles goed is ingericht en je geen kansen hebt laten liggen. Super handig dus! Door een paar vragen te beantwoorden krijg je van ons de volledige SEO-checklist gratis opgestuurd.

Download onze SEO-checklist.

Naarmate 2023 vordert zullen er ongetwijfeld nog een aantal nieuwe ontwikkelingen plaats vinden. Wil je voorbereid het nieuwe jaar ingaan? Check dan onze handige SEO-checklist en mis de laatste ontwikkelingen niet!

Ondertussen is in ons kenniscentrum te lezen:

wat is de marketing funnel

Waarom moet ik de marketing funnel inzetten voor mijn organisatie?

Het geeft het verwerken van je marketingstrategie houvast en maakt effectiviteit van je marketing middelen inzichtelijk. In deze blog vertel ik je graag wat de marketing funnel is en geef ik voorbeelden hoe je het kunt inzetten.

Waarom je niet zomaar elke online trend moet volgen.

In dit artikel ga ik in op het belang van het vermogen om trends te herkennen en te omarmen voor succes. Ik geef antwoord op de vraag of een trend onderdeel van de online strategie moet zijn en geef ik tips over waar je op moet letten bij het oppakken van een online trend.

AI en SEO banner

Generatieve AI en SEO: wat moet je nu wel en niet doen?

Maak je al gebruik van ChatGPT voor SEO-doeleinden? Slim, want dit kan erg handig zijn. Maar let wel op hoe je het precies inzet, aangezien de zoekmachines (en in het bijzonder Google) niet alles leuk vinden aan de inzet van generatieve AI. Klik verder en lees meer over de inzet van AI binnen SEO; de kansen en waar je op moet letten.

LAAT SEO SEN SEA SAMENWERKen

SEO en SEA verschillen, maar met deze 5 tips laat je ze samenwerken!

Het zijn twee van de meest gebruikte kanalen binnen online marketing: SEO en SEA. Meestal worden ze los van elkaar ingezet, maar het is interessant om ze te laten samenwerken om optimaal aanwezig te zijn binnen Google. In dit artikel neem ik je mee door het landschap van SEO en SEA, waarbij ik de belangrijkste kenmerken, voordelen en toepassingen van beide methoden belichten.