Wie zijn de leiders in generatieve AI voor marketing?

De opkomst van generatieve AI is niet meer weg te denken uit marketing. De tools worden slimmer, breder inzetbaar en steeds vaker onderdeel van de dagelijkse praktijk. Maar wie bepaalt eigenlijk de richting? En op wie moet je als marketeer letten om je strategie toekomstbestendig te maken?

In dit overzicht zet ik de belangrijkste spelers op een rij. Je leest over hun sterke en zwakke punten. Ook zie je wat dit betekent voor jouw marketingstrategie in 2025. Als laatste geef ik inzichten in hoe ik AI integreer in mijn SEO werk.

Inhoud

De grote namen in generatieve AI

OpenAI

Bekend van ChatGPT. OpenAI loopt voorop in taalmodellen met GPT-4 en opvolgers. Als SEO-specialist gebruik ik Chat GPT vooral als sparringpartner en ideeën generator. Als ik met een complexe uitdaging zet, geeft ChatGPT mij oplossingen. Ik gebruik deze AI-tool ook om ideeën te genereren. Dit doe ik voor mijn meta titels, beschrijvingen, teksten, gestructureerde data en samenvattingen.

Pluspunten: sterk in taal, breed inzetbaar, werkt goed samen met Microsoft.

Minpunten: duur voor grote toepassingen, zorgen over datagebruik.

Anthropic

De maker van Claude, met focus op veilige en verantwoorde AI. Claude vind ik met het gebruik van woorden in teksten heel erg sterk. Zo kan hij makkelijk samenvattingen en duidelijke zinnen maken.

Pluspunten: goed in redeneren, sterke ethische insteek.

Minpunten: kleiner marktaandeel, minder bekend buiten techkringen.

Google DeepMind

Combineer de kracht van Google Brain en DeepMind. Het paradepaardje is Gemini. Ik wissel graag af van AI-tool om andere insteken te krijgen voor blogs en teksten. Gemini geeft mij net een andere kijk op content.

Pluspunten: multimodaal (tekst, beeld, geluid), sterk in search, diepe integratie met Google-tools.

Minpunten: traag met nieuwe features, onduidelijke strategie.

Wat betekent dit voor jou als marketeer?

  1. Kies niet blind een ‘winnaar’

Blijf afwisselen en testen. De AI-markt verandert snel. Je wilt niet vastzitten aan één technologie.

  1. Denk in use-cases, niet in modellen

Wat moet AI voor je doen? Kies tools op basis van wat ze oplossen, niet op basis van naam of hype.

  1. Bouw kennis op binnen je team

Zorg dat je snapt wat AI kan en niet kan. Dat helpt je om betere keuzes te maken.

  1. Houd rekening met wetgeving

Nieuwe regels over data en transparantie komen eraan. Zorg dat je AI-strategie compliant is.

Praktische AI-toepassingen voor SEO die ik toepas

Contentcreatie: schaal contentproductie zonder kwaliteitsverlies. Gebruik het als inspiratie en kopieer niet alle teksten over. Ga nog steeds samen zitten met een specialist om de inhoud te bepalen. 

Klanttoepassing: Voor onze klant BMI hebben we ruimte gemaakt in het schrijfproces van blogs. We hebben een dakexpert geïnterviewd. Dit zorgt ervoor dat we hoge kwaliteit content kunnen maken op relevante zoekintenties. In het interview kun je doorvragen. Zo krijg je meer informatie en interessante weetjes voor je doelgroep.

Marktanalyse: sneller en dieper inzicht in trends binnen jouw doelgroep.

SEO: betere keyword-analyse, slimmere contentstrategieën en een technische website audit. Door AI informatie te geven over jouw doelgroep, krijg je vragen en zoekwoorden. Dit maakt je content relevanter voor je doelgroep. Ook gebruik ik het om mijn website snel te checken op foutmeldingen.

Conversieoptimalisatie: AI-gedreven landingspagina’s en A/B-tests. Laat AI je landingspagina bekijken en vraag om advies. Dit zorgt gegarandeerd voor betere resultaten.

Afbeelding optimalisatie: met de nieuwe functie in ChatGPT kun je goede en duidelijke (product)afbeeldingen maken. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid in Googleafbeeldingen en shopping.

Vooruitblik: AI in marketing in 2025

De AI-markt gaat zich verder consolideren. Grote spelers blijven groeien, kleinere richten zich op niches. De echte leiders? Dat zijn niet alleen techbedrijven, maar ook marketingteams die AI slim inzetten.

Conclusie

Er is niet één winnaar in generatieve AI. De kracht zit in hoe je de tools gebruikt. Blijf flexibel, leer doorlopend bij en kies voor technologie die past bij jouw marketingdoelen. Zo blijf je vooroplopen, ook in een snel veranderend speelveld.

Wil je meer weten over hoe je generatieve AI kunt integreren in je marketingstrategie? Kom dan naar ons webinar “Hoe blijf ik organisch vindbaar in 2025 & beyond” op 22 mei 2025 om 10.00 uur. Schrijf je hieronder in.

Schrijf me in

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO-specialist bij RED IVY

Jordy is een 

SEO strategie