SEO killer: 404 pagina’s. Zo spoor je ze op.

404 error

Iedereen kent het wel. Je bent aan het surfen op het internet en plotseling stuit je op een foutpagina: ‘’Oeps, er is iets misgegaan!’’. Deze foutpagina wordt een 404 pagina genoemd en heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring én op de ranking van de website. Beter gezegd: ze worden genadeloos afgestraft door Google, dus je wil dat er zo min mogelijk 404 pagina’s te zien zijn. Maar hoe speur je al die niet bestaande pagina’s op die wel nog gevonden worden door gebruikers van zoekmachines? Hieronder de tools die wij gebruiken.

404 pagina’s zorgen voor een negatieve gebruikerservaring. Een bezoeker komt met een bepaalde intentie op jouw website terecht en kan vervolgens niet vinden wat hij zocht. De kans is groot dat hij hierdoor teruggaat naar de zoekresultaten en bij de concurrent gaat kijken. Dit zorgt voor een directe bounce, dat direct negatief effect heeft op SEO. Ook zal de bezoeker jouw website sneller als onbetrouwbaar ervaren. Want waarom zou de rest van de site wel goed functioneren?

Waarom 404-pagina’s voorkomen?

Als Google tijdens het crawlen van jouw website regelmatig stuit op 404-pagina pagina’s binnen jouw website, dan heeft dit ook negatief effect op jouw ranking.

Hoe ontstaan 404-pagina’s?

Een bezoeker kan door verschillende oorzaken op een 404-pagina terecht komen:

  • De pagina waarnaar verwezen wordt staat niet meer online
  • De gebruiker typt de verkeerde url in de adresbalk
  • Een interne of externe verwijzing heeft een foutieve url

404-pagina’s opsporen: de beste tools

 

Google Search Console

Een van de meest gebruikte programma’s om eenvoudig een 404 pagina op te sporen is Google Search Console. Het gratis programma van Google analyseert o.a. de vitaliteit van websites door een overzichtelijk dashboard aan te bieden.

In dit dashboard vind je het rapport ‘Indexdekking’. Dit rapport geeft een overzicht van alle pagina’s op jouw website en het laat zien welke pagina’s zijn geïndexeerd door Google. Tevens laat het rapport eventuele problemen zien die gevonden zijn tijdens de indexering van je website.

Het indexdekking rapport van Google Search Console laat de huidige status zien van je pagina’s. In het figuur hierboven zien we een gezonde website met nul foutieve pagina’s, nul pagina’s met een waarschuwing, 2.100 gezonde pagina’s en 3.170 uitgesloten pagina’s. Uitgesloten pagina’s hebben een no-index tag en worden niet meegenomen in de crawler.

Als je dan naar onder scrolt zie je de bijbehorende details van de indexdekking. Dit is een belangrijk veld, omdat je hier kan verifiëren of je website 404 pagina’s bevat.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider is een gratis SEO tool en een hele handige. Het bevat veel functionaliteiten die een reguliere SEO audit ook heeft. Het is een zelfstandig programma en je dient hem dus te downloaden voordat je het kan gebruiken.

In het figuur hierboven zie je een voorbeeld van een onlangs uitgevoerde audit voor onze website. Met Screaming Frog heb je inzicht in alle interne links en externe links. Je kan deze tool gratis gebruiken tot 500 links. Binnen het tabblad ‘’Response Codes’’ kan je onder andere 404 pagina foutmeldingen opsporen. Het geeft ook een kijk op je andere codes (zie het figuur hieronder).

Gebruik één van de beschikbare SEO optimalisatie tools

Voor de meeste SEO specialisten zijn de volgende programma’s niet nieuw: de SEO tools MOZ, Ahrefs en SEMRush. Drie verschillende programma’s met maar één doel: het verbeteren van je SEO activiteiten. Elk programma heeft een ruim aanbod aan diverse functionaliteiten voor je zoekmachine optimalisatie. Daarnaast beschikken zij allemaal over een SEO audit, waarbij het mogelijk is om alle pagina url’s van de website te scannen op eventuele fouten.

MOZ

Binnen deze tool kan je eenvoudig je 404 pagina lijstje opsporen. Binnen de eigen Analytics omgeving van MOZ heb je een kopje ‘’Site Crawl’’. Hier vind je het subkopje ‘’Critical Crawler Issues’’. Hier tref je een overzicht van al je kritische fouten binnen de MOZ crawler. Zo ook van de 404 pagina.

SEMRush

De audit van SEMRush biedt een zee van interessante informatie aan. Het kan alleen wel even duren voordat je de werkelijke 404 pagina’s hebt gevonden. Binnen je Website Audit van SEMRush, vind je binnen het tabblad ‘’Issues’’ een overzicht van allerlei problemen. Hier kan je zien hoeveel pagina’s een 404 melding hebben.

Ahrefs

Tot slot heb je bij het uitgebreide programma Ahrefs ook de mogelijkheid om je gehele website te scannen. In deze audit geeft Ahrefs een overzichtelijk tabel van al je pagina’s. Hier vind je ook een overzicht van jouw 404 pagina’s.

Hoe los je 404-pagina’s op?

Je hebt met een van bovenstaande tools de 404 pagina’s van jouw website opgespoord, check! En nu? Werk aan de winkel! Je kunt op verschillende manieren voorkomen dat een bezoeker op een 404-pagina terecht komt:

  • Los foutieve links op je eigen website op door deze aan te passen
  • Los foutieve externe verwijzingen op door een mailtje te sturen naar de website eigenaar met het verzoek de link aan te passen
  • Maak 301-redirects aan voor pagina’s die je hebt verwijderd. Met een 301-redirect leidt je de bezoeker automatisch naar de nieuwe  pagina en zorg je ervoor dat zoekmachines ook de juiste pagina weten te vinden. Bijkomend voordeel is dat de historische waarde van de oude pagina wordt overgedragen naar de nieuwe pagina.

Tot slot: zorg dat je 404-pagina optimaal is ingericht, mocht een bezoeker deze toch te zien krijgen. Laat de bezoeker weten dat de gezochte pagina niet vindbaar is en zorg dat hij een vervolgstap kan nemen. Dit kun je doen door het tonen van relevante/gerelateerde pagina’s en een zoekbox.

Vraag een SEO check aan!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO CHECK VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten met jaren ervaring!

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Jordy is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

404 SEO Tips & tricks