SEO ontwikkelingen in 2021: wat kunnen we verwachten?

Welke nieuwe ontwikkelingen in de Google algoritmes staan ons volgend jaar te wachten? Waar kun jij alvast op inspelen met SEO content en techniek? Hieronder vind je een overzicht van de grootste veranderingen die de organische zoekresultaten flink zullen beïnvloeden. Read, learn & anticipate!

Implementatie van Artificial Intelligence in Google’s algoritmes

De grootste verandering in 2021 hebben te maken met het verder implementeren van Artificial Intelligence (AI) in Google’s algoritmes. Volgens Cathy Edwards, Vice President of Engineering van Google, zullen deze aanpassingen een van de grootste zijn in de geschiedenis van search en zullen ze minimaal 7% van de zoekresultaten beïnvloeden. Hieronder heb ik een samenvatting van de ontwikkelingen uiteengezet:

Alinea’s worden een ranking factor

Vanaf volgend jaar is Google in staat om losse alinea’s te indexeren en zo de subonderwerpen van het hoofdonderwerp op een pagina te onderscheiden. Zo kan Google bij heel specifieke zoekopdrachten heel gericht de juiste informatie naar voren halen. En dat betekent dat jij, bij de juiste inrichting van je pagina’s, met één pagina bij meerdere zoekopdrachten kunt ranken.

Geef per alinea antwoord op een zoekvraag

Deze wijziging is super interessant, omdat je hier direct op kunt anticiperen. Hoe? Door zo concreet mogelijk antwoord te geven op meerdere vragen die jouw lezer kan hebben. Het kan straks zo zijn dat een pagina die compleet ingericht is rondom een bepaald onderwerp, lager rankt dan een pagina waarin één alinea veel beter antwoord geeft op een zoekvraag. De algoritmes zullen zich dus minder focussen op het hoofdonderwerp en veel meer op de daadwerkelijke inhoud met subonderwerpen. Aan jou dus de taak om in elke alinea zo goed mogelijk antwoord te geven op zoekvragen die jouw lezers kunnen hebben. Heel concreet: maak goed gebruik van H2 koppen met daarin de vraag en beantwoord die vraag direct in de alinea eronder.

Het is overigens niet zo dat de losse alinea’s in de zoekresultaten verschijnen. De SERP zal nog steeds bestaan uit complete pagina’s.

TIP: een tool als Answer the public geeft inzicht in specifieke zoekvragen rondom keywords die voor jouw business interessant zijn.

Voorbeeld hoe Google YouTube video's opknipt

Google pikt hoogtepunten uit YouTube video’s

Nog een mooie ontwikkeling: Google is straks in staat om een video op te knippen in losse stukjes. Door de AI-technologie is Google in staat om verschillende onderwerpen in een video te onderscheiden en zo dus het hoogtepunt van een video voor een bepaalde zoekopdracht te tonen. Vergelijkbaar met de indexatie van alinea’s, maar dan met video.

Je kunt hier bij het creëren van video’s goed op inspelen, door bijvoorbeeld de veelgestelde vragen van jouw doelgroep in een logische opbouw te verwerken in je video. Door in de videobeschrijving aan te geven vanaf welk moment het over welk onderwerp gaat, help je Google nog eens extra de inhoud van je video te begrijpen.

Goed om te weten: Google updates worden altijd eerst in Engels taalgebied getest en uitgerold. Daarna worden de aanpassingen pas voor Nederlandse taalgebied uitgerold.

Exacte keywords zijn niet meer nodig

Met de verdere implementatie van AI in Google’s algoritmes heeft de zoekmachine geen exacte keywords meer nodig om te weten waar de gebruiker naar op zoek is. De algoritmes worden steeds slimmer en een omschrijving is dus al voldoende. Zoek je bijvoorbeeld op ‘animal with black and white stripes’, dan snapt Google dat je een zebra bedoeld.

Rijke content wordt dus steeds belangrijker. Je hoeft je minder te focussen op één specifieke keyword, maar kan juist losgaan op synoniemen en metaforen! Door te zorgen dat jouw pagina’s geoptimaliseerd zijn met veel context, zullen deze sneller verschijnen in long tail zoekopdrachten en gesproken zoekopdrachten.

Spelfouten worden nu écht irrelevant

Pagina’s optimaliseren op veelvoorkomende spelfouten is nu echt verleden tijd. De suggestietool van Google krijg de grootste update in 5 jaar tijd, waardoor de zoekmachine straks beter snapt wanneer een zoekwoord verkeerd wordt ingetypt. En: Google gaat zelfs snappen wanneer een gebruiker een juist gespeld woord intypt, maar eigenlijk iets ander bedoeld. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘desert for christmas’ , dan snapt Google dat je ‘dessert for christmas’ bedoeld.

‘Core Web Vitals’ worden een ranking factor

Dit jaar heeft Google de uitrol van Page Experience Update aangekondigd. Deze update zal in 2021 worden uitgerold. De update maakt de zogeheten ‘Core Web Vitals’ een belangrijke SEO ranking factor. De Core Web Vitals bestaan uit 3 onderdelen:

LCP: Largest Contentful Paint

Dit staat voor de tijd die nodig is om het grootste element van jouw webpagina in te laden. Wat de Largest Contentful Paint is verschilt per pagina en kan pas worden bepaald nadat de volledige pagina geladen is. Het kan bijvoorbeeld een video zijn of een bepaalde feature. Zodra je weet wat de LCP van een pagina is, kun je deze optimaliseren om zo de laadtijd te verlagen. Zorg dat de LCP onder de 2,5 seconden blijft.

FID: First Input Delay

De First Input Delay staat voor de tijd die het kost totdat een webpagina reageert op een actie van de bezoeker. Bijvoorbeeld het klikken op een button of de navigatie. Als je zorgt dat de FID onder de 100ms zit, dan weet je zeker dat je site altijd reageert op de eerste interactie van je bezoeker.

CLS: Cumulative Lay-out Shift

De Cumulative Lay-out Shift meet de mate waarop content en elementen op de pagina verschuiven tijdens het laden. Hoe groter deze waarde, hoe groter de kans is dat gebruikers misklikken op je site, wat direct zorgt voor een negatieve gebruikerservaring. Probeer de CLS van je website dus zo laag mogelijk te houden. Een goede CLS score is 0.1 of minder.

De ideale LCP, FID en CLS scores

TIP: check de FCP, LCP en CLS van jouw pagina’s via Google Pagespeed Insights.

Google switcht naar mobile-first indexing

Met de uitrol van de mobile-first indexing van Google wordt een mobile-friendly website nog belangrijker. Deze update werd al eerder dit jaar aangekondigd en zou in september ’20 worden uitgerold. Dit is nu uitgesteld naar maart ’21. De update houdt in dat Google vanaf dan de mobiele versie van jouw webpagina’s zal indexeren. Momenteel is dat de desktopversie. Zorg dus dat jouw website volledig mobile-first geoptimaliseerd is, mocht dit nog niet het geval zijn.

TIP: check de mobiele bruikbaarheid van jouw website in Google Search Console.

Ben jij er klaar voor?

Concluderend kunnen we stellen dat Google flinke stappen gaat maken in het begrijpen van content, zoekopdrachten en het onderscheiden van subonderwerpen van het hoofdonderwerp. Aan jou de blijvende taak om rijke, kwalitatieve content aan te bieden, zowel tekstueel als visueel, en zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvragen van jouw doelgroep. Relevantie is key! Focus je daarnaast voor een optimale gebruikerservaring op jouw platform.

Succes!

Vraag een SEO check aan!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO CHECK VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten met jaren ervaring!

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Jordy is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

Google Google algoritme trends trends 2021