Het SEO speelveld is complexer geworden: van 3 naar 6 pijlers.

Het complete SEO speelveld

SEO draaide lange tijd volledig op de drie pijlers techniek, content en linkbuilding. Maar Google laat relevantie steeds meer meewegen in het zoekalgoritme. Hierdoor verandert de aanpak binnen deze drie bekende SEO onderdelen én zijn er drie pijlers bijgekomen. Wil je veel organisch verkeer vanuit Google? Dan is het van essentieel belang dat je meebeweegt en je aanpast aan deze nieuwe SEO aanpak.

Google’s algoritmes hebben door de jaren heen gigantische optimalisatie slagen gemaakt. Met elke update is de zoekmachine steeds beter in staat is de gebruiker te voorzien van relevante informatie. Waar vroeger ‘keyword stuffing’ the holy grail was om hoog te ranken, is dat al lang niet meer het geval. Sterker nog, het kan je ranking nadelig beïnvloeden. Kwaliteit en relevantie staan bij Google hoog in het vaandel. Zo goed mogelijk antwoord geven op een zoekvraag is key.

Doordat de algoritmes steeds slimmer worden en Google de gebruiker optimaal wil bedienen, is het SEO speelveld zich steeds meer gaan uitbreiden. Nog niet zo lang geleden werden UX en SEO niet in één zin genoemd en was local SEO bij menig onbekend. Ook de invloed van social media zou nagenoeg nihil zijn. Maar al deze aspecten wegen wel degelijk mee in de ranking. En dat maakt dat we van 3 naar 6 SEO pijler zijn gegaan. Hoe en waarom UX, local SEO en social media van invloed zijn, zal ik nader toelichten.

Scoren met UX

Een optimale gebruikerservaring draagt positief bij aan jouw positie in de zoekresultaten. Vanuit techniek zijn een snelle laadtijd en het vermijden van de dode links essentieel. Vanuit UX draag je hieraan bij met een logische menustructuur met duidelijke navigatiekoppen, breadcrumbs en interne linkbuilding. Dit, in combinatie met relevante content, creëert: een gebruiker die antwoord krijgt op zijn vraag, dat antwoord zo snel mogelijk krijgt én ook nog eens gemakkelijk door kan klikken naar andere relevante informatie.

Dit alles zal zorgen voor een lagere bouncerate, langere sessieduur en meer pagina’s per bezoek. Waarmee je Google het signaal geeft dat je de gebruiker goed geholpen hebt en jouw website dus relevant bevonden wordt.

Offline klantreis start online

Local SEO draait volledig om het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden én dat je zorgt dat jouw bedrijf een prominente positie in de zoekresultaten krijgt door onder andere Google My Business in te richten. Dat local SEO steeds belangrijker wordt voor Google zie je onder andere terug doordat onderdelen van Google Maps en Google Mijn Bedrijf steeds nadrukkelijker naar voren komen binnen de SERP. Daarnaast wordt Google Maps steeds vaker als aparte zoekmachine gebruikt.

Social media heeft impact

Social media lijkt misschien een vreemde eend in de bijt. Sociale media hebben namelijk geen directe invloed op de ranking van jouw website, maar wel degelijk indirect. Je kunt namelijk de sessieduur (=belangrijke SEO factor) van bezoekers verlengen door het aantal likes & shares van blogs te tonen. Een groot aantal likes en shares zeggen namelijk iets over de relevantie en autoriteit van je artikel, waardoor een bezoeker geneigd is langer te blijven ‘hangen’.

Daarnaast heeft een hoog percentage direct verkeer op je website een positieve invloed op je ranking. Direct verkeer houdt namelijk in dat bezoekers geen zoekmachine nodig hebben om naar jouw website te gaan. Dit zegt iets over de relevantie en autoriteit van jouw website, waardoor Google denkt dat jij een belangrijke website hebt en deze dus hoger waardeert. Mijn advies: gebruik social media dus zeker ook voor branding doeleinden!

Optimaliseer jouw SEO aanpak

Vanuit strategisch oogpunt is het dus essentieel om in jouw SEO aanpak aandacht te geven aan alle 6 pijlers. Waarbij Techniek, Content en Linkbuilding zeker nog altijd de fundamentele basis vormen, maar UX, Local SEO en Social media meer en meer onmisbaar worden.

E-book: ‘Direct resultaat met deze 6 SEO pijlers’

Wil je meer weten over de optimale inzet van SEO? In ons e-book gaan wij dieper in op deze 6 SEO pijlers. We geven adviezen en praktische tips, zodat jij het maximale uit jouw SEO inzet haalt.

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal strateeg, gespecialiseerd in het maximale uit online marketing te halen binnen de gestelde kaders. Vooral binnen content en social media.

Google Google algoritme