Die website gebruiker hé, waarom koopt die niet?

cro typen bezoekers

Jouw website is de plek waar men jouw merk, producten of diensten beter leert kennen en over kan gaan tot actie. Of deze actie nu het downloaden van een document, het inschrijven voor een training of het doen van een aankoop is. Maar niet iedereen gaat over tot actie, sterker nog: iedere website gebruiker heeft een unieke “gebruiksaanwijzing”. In deze blog leg ik je uit hoe je hier optimaal op inspeelt.

Vier typen website bezoekers

Allereerst is het goed om te weten dat er vier typen website bezoekers zijn:

  • De competitieve website bezoeker: deze bezoekers beslissen snel op basis van feiten en zijn heel doelgericht. Ze willen snel weten wat het aanbod oplevert. Zijn de kenmerken van jouw product of dienst niet in één oogopslag helder? Dan “hopt” deze gebruiker alweer verder naar een andere website. Om in te spelen op een competitieve website bezoeker zal je moeten werken met duidelijke call to actions en heldere opsommingen op jouw pagina.
  • De spontane website bezoeker: deze bezoekers beslissen snel op basis van emotie. Ze zijn gevoelig voor aanbiedingen en doen snel en vaak impulsaankopen. Zij vinden het hebben van een goed gevoel belangrijker dan de feiten. Benadruk bijvoorbeeld een lachend persoon of schaarste, om op deze wijze in te spelen op spontane bezoekers.
  • De humanistische website bezoeker: deze bezoekers beslissen langzaam op basis van emotie. Voor humanistische bezoekers is het belangrijk om te weten wie er achter de website zit en wat anderen van de producten of diensten vinden. Voor humanistische websitebezoekers is een goed gevulde en duidelijke ‘over ons’ pagina en reviews van anderen essentieel.
  • De methodische website bezoeker: deze bezoekers beslissen langzaam op basis van feiten. Een methodische website bezoeker zoekt zekerheid en weegt vaak af tussen verschillende opties en of partijen. Voor een methodische websitebezoeker is “de rest van de pagina” belangrijk. Je kan verderop in de pagina’s meer informatie geven omdat een methodische website bezoeker over het algemeen doorleest. Zorg dat er in deze tekst bewijs staat dat het product of dienst ‘werkt’. Omschrijf gedetailleerd het proces achter het product of dienst. 

TIP: biedt een gratis “voorproefje” van jouw product of dienst aan om methodische website bezoekers te overtuigen.

Blijf scherp en creatief

Nu weet je welke vier typen bezoekers er zijn. Het is belangrijk dat jouw website voldoet aan de eisen en wensen deze bezoekers. Je kunt namelijk niet afvangen wie er op jouw website zullen komen, het zal altijd een mix zijn. Dat is niet erg; het houdt je scherp en het zorgt ervoor dat je creatief aan de slag gaat met de invulling en opbouw van jouw website pagina’s.

Aan de slag met CRO: van websitebezoek naar klanten

Om aan de slag te gaan met het verbeteren van jouw website of specifieke pagina’s is het belangrijk in de huid van jouw gebruiker / potentiële klant te kruipen. Wat vindt hij / zij belangrijk? En hoe kan jij hen als bedrijf overtuigen dat ze goed zitten?

Bekijk jouw website pagina’s aandachtig en bepaal vanaf hier de acties die je moet ondernemen. Stel jezelf vragen als:

  • Wat is de gewenste uitkomst van de pagina voor jou?
  • Wat is de gewenste uitkomst van de pagina voor jouw gebruiker?
  • Wat motiveert jouw gebruikers? En hoe kan deze motivatie worden verbeterd?
  • Zijn de teksten op de pagina duidelijk, volledig en verleidelijk voor alle vier type gebruikers?
  • Wordt er ingespeeld op een vorm van verleiding? Zo niet, welke vorm van verleiding kun je dan toevoegen?
  • Is er een duidelijke visuele trigger (call to action) aanwezig?
  • Is er ruis op de pagina en kan deze ruis worden verminderd?

Nadat je bovenstaande vragen hebt doorlopen heb je een concreet lijstje met acties om aan de slag te gaan. Een voorbeeld van een actie kan bijvoorbeeld zijn: 

Er is teveel tekst above the fold aanwezig, waardoor de pagina voor 3 van de 4 gebruikerstypen niet stimulerend werkt. Hierom is het verstandig om de tekst above the fold verkleinen.”

OF

“Er is geen duidelijke button (call to action) zichtbaar above the fold. Voeg altijd een call to action button toe.”

OF

“De voordelen van mijn dienstverlening komen niet goed naar voren op de pagina. Om de competitieve bezoeker goed te stimuleren voeg ik een compact lijstje met concrete voordelen toe op de pagina”.

Blijf uitproberen

Verschillende websites laten verschillende resultaten zien. Dat maakt “online” juist zo interessant, je kunt continu bezig zijn met aanpassingen in paginaopbouw, teksten en afbeeldingen. Het is vooral een kwestie van doen en een kwestie van blijven testen. 

Wil je meer uitleg over CRO? Lees dan deze blog.

JE WEBSITE OPTIMALISEREN DOOR CRO?

CRO gaat er voor zorgen dat bezoekers gemakkelijker tot aankoop overgaan op jouw website. Maar het is een continu proces, je kunt altijd wel iets verbeteren. En dat is hartstikke leuk. Want zo blijf je groeien. Vind je het toch wel ingewikkeld? Logisch. Maar wil je wel dat er meer klanten in je ‘winkel’ komen? Neem dan contact op en we kijken graag een keertje met je mee.

Geschreven door Dominique Thijssens

Sr. Performance marketeer  bij RED IVY.

Dominique haar creatieve brein wordt blij van pakkende teksten en mooie plaatjes, mijn gestructureerde en analytische kant is verzot op data. Wat krijg je als je dat combineert? Juist, een blije Performance marketeer. Wil je meer artikelen van Dominique lezen? Ze maakt onder andere artikelen over Performance marketing en geeft tips & tricks voor Google advertising en CRO.

CRO online marketing