Haal meer resultaat uit je social advertising met deze vier onderdelen.

Social advertising

Je wil het beste resultaat uit je social advertising campagnes halen. En je weet dat je daarom de juiste mensen moet bereiken. Maar hoe doe je dat? In dit blog leer je de vier onderdelen die ervoor zorgen dat jouw campagnes zorgen voor de optimale resultaten.

Onderdeel 1: Targeting en doelgroepen

The right place, the right time. Het doel is dat jouw advertenties op het juiste moment bij de juiste personen vertoont worden. Dat doe je door je pijlen te richten op specifieke eigenschappen van jouw doelgroep.  Dus wat is het geslacht, leeftijd woonplaats van jouw doelgroep. En hoe gedragen zij zich op social media kanalen, bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Zijn het “viewers”. “clickers” of “ converteerders”.

Zorgt dat je de juiste eigenschappen en het juiste doel van de campagne selecteert. Dan  zorg je ervoor dat jouw campagne met behulp van social media kanalen zo goed mogelijk wordt ingezet. En wordt je doelstelling ondersteund.

Tip: wist je dat je ook jouw website data kan gebruiken bij het targeten van een doelgroep? Je kunt personen die jouw website al eens hebben bezocht opnieuw een advertentie laten zien (retargeting) of personen targeten die “lijken op” jouw website gebruikers. Dit noemen we look a like doelgroepen.

Onderdeel 2: Optimalisatie van je doelen

Als je het maximale uit je Facebook, Instagram of LinkedIn campagnes wil halen ga je aan de slag met je doelen optimaliseren.  Wat moet je dan doen? Als voorbeeld neem ik een campagne op Facebook, maar dit is mogelijk op alle social media kanalen waarbinnen social advertising mogelijk is. 

Start altijd met het instellen van het doel van de campagne. Ook wel conversion setting genoemd. Hiermee kan je tegen Facebook ‘zeggen’ wat je wil bereiken met je campagne. Als ik bijvoorbeeld kies voor het doel “website conversies” dan vertel ik Facebook dat de campagnes worden afgerekend op een bepaalde conversie op de website. Denk bij deze conversies aan het invullen van een contactformulier, het bekijken van een belangrijke pagina of een aankoop doen. 

Dit is een belangrijk onderdeel van succesvol social advertising. Facebook zoekt namelijk op basis van gedragsdata.

Het algoritme dat gedrag interpreteert is natuurlijk zeer complex. Maar globaal gezien bestaan er drie soorten gedrag: 

  • Goedkoopste impressies: personen die veel aanwezig zijn op social media.
  • Goedkoopste clicks: personen die veel klikken op social media.
  • Goedkoopste conversies: personen die een hoge mate van conversie laten zien binnen social media.

En door de juiste “conversion setting” te kiezen kan je een specifiek gedeelte van jouw doelgroep benaderen. Doe je dit goed dan pikt Facebook het meest relevante “plukje” gebruikers eruit. Deze instelling bepaald eigenlijk welk type gebruiker jouw advertentie als eerst te zien krijgt.

Voedt social media met social advertising voor resultaat

Wanneer je campagne doelstelling “conversies” is. Dan moet je wel genoeg conversiedata (informatie over jouw doelgroep) hebben om jouw social campagnes door Facebook te laten optimaliseren. Dit betekent genoeg data aanleveren aan Facebook.  Zodat Facebook leert wat een succesvol behaald doel (conversie) is. 

Maar hoe zit dat precies?

Aantal conversies per dag en per week

In de Facebook pixel (klein stukje code dat op jouw website wordt geplaatst) moeten 15 tot 25 conversies per dag worden geregistreerd. Als er te weinig conversies worden gemeten kan het algoritme niet goed optimaliseren. Daarnaast moet je 15 tot 25 conversies per week hebben per advertentiegroep binnen een campagne. 

Tip: bestaat een campagne uit meerdere advertentiegroepen en behaalt een specifieke advertentiegroep niet genoeg conversies? Dan kun je deze advertentiegroepen eenvoudig samenvoegen om meer conversies te meten.

Wat doe je als je te weinig verkoopt?

Stel je hebt een webwinkel voor schoenen en je verkoopt nu twee paar schoenen per dag. Bijvoorbeeld wandelschoenen aan een man van in de zestig en een paar hippe naaldhakken aan een twintiger. Dan weet Facebook niet precies op wat voor een “soort persoon” het algoritme moet sturen met de campagne.

In dat geval is het slim om de stap vóór de verkoop in de conversiefunnel te gaan verbeteren. Door dus niet direct op een aankoop te sturen, maar op een stap voor de daadwerkelijke aankoop – bijvoorbeeld “het starten van het bestelproces” of het “vergelijken van specifieke producten”.

Door deze aanpassing zal hoogstwaarschijnlijk wel het minimaal benodigde aantal conversies worden behaald en is er dus genoeg data voor Facebook om op te optimaliseren. En daar leert Facebook van en kan gaan zoeken naar mensen de meest relevante personen voor jouw bedrijf.

conversieproces

Zorg voor genoeg data voor optimalisatie. Is er niet genoeg, kies dan voor een stap eerder in het aankoop / conversieproces.

Onderdeel 3: Denk in fases binnen social advertising

Hoe zit dat met de funnel binnen social advertising? Iemand uit jouw doelgroep doorloopt fases. Afhankelijk van de fase waarin een gebruiker zich bevindt. En met welk doel je campagne ingezet is, verschilt de boodschap. Een persoon die nog nooit van jouw bedrijf of merk heeft gehoord zal hoogstwaarschijnlijk niet reageren op een “koop nu” advertentie. 

Het is daarom goed om te denken in “lagen”. Zo zorg je ervoor dat de boodschap die je stuurt ook echt aansluit bij de ontvangers.

    • See-laag: hierin ga je je bekendheid en bereik vergroten onder je potentiële doelgroep. Communiceer vooral wie je bent en wat de voordelen zijn van jouw product of dienst.
    • Think-laag: hierin is het doel om gebruikers jouw product of dienst te laten overwegen. Communiceer voordelen en verwijs naar een landingspagina op een website met meer informatie.
  • Do-laag: hier gaat het om actie / conversies. Geef gebruikers een duidelijke call to action en stimuleer verkoop. 
  • Care-laag: dit is de fase waarin je je huidige klant aan boord probeert te houden. Informeer ze over aanbiedingen, acties of geef ze soms een cadeautje. Zo zorg je dat deze klanten jouw klanten blijven.

Onderdeel 4: Kies je beeld

Als laatste onderdeel speelt het beeld dat je kiest een grote rol. Een beeld zegt (helemaal op social media) meer dan 1000 woorden. Dus kies dit beeld zorgvuldig uit, want de aandachtsspanne is kort en snel scrollen de standaard. Het beeld dat je kiest moet dus direct de aandacht trekken! 

Waar let de gebruiker op bij beeld?

Het plaatje trekt de aandacht maar de tekst speelt een rol. Ben je benieuwd waar de gebruiker op let bij een beeld en hoe jij dus de aandacht trekt? Wil je weten hoe je de perfecte image maakt? Klik dan hier (wordt link naar blog 9 – die ook gebriefd wordt).

Het is belangrijk om te blijven testen binnen social advertising campagnes. Misschien kom je erachter dat een foto veel meer mensen aantrekt dan hetzelfde beeld, maar dan getekend.

Hieronder wat voorbeelden waar je mee kan gaan testen:

  • Foto vs. getekende visual;
  • Foto met personen vs. foto zonder personen;
  • Bewegend vs. stilstaand beeld;
  • Andere call to action in beeld;
  • Andere kleuren in foto’s.
Foto vs Visual

Beter resultaat met social advertising, maar geen tijd (of zin)?

Als je deze vier factoren goed in de vingers hebt dan kun je social advertising inzetten ter ondersteuning van je (verschillende) bedrijfsdoelen. Sta je te popelen om aan de slag te gaan met social advertising? Maar heb je er geen tijd voor of zin in? Neem gerust contact op.

Dennie Drenth

Geschreven door Dennie Drenth

Performance marketeer bij RED IVY

social advertising social media Tips & tricks