6 tips en tricks voor TikTok.

Het is je vast niet ontgaan dat TikTok in één klap mega populair is geworden. De video-app heeft maandelijks 1,7 miljoen gebruikers in Nederland. En de verwachting is dat dit aantal in de toekomst zal toenemen. Veel bedrijven hebben TikTok toegevoegd aan hun marketing strategie. In dit blog geef ik je een aantal tips & tricks hoe jij optimaal gebruik kan maken van TikTok. 

MENSEN ORGANISCH BEREIKEN OP TIKTOK

Voordat je kan beginnen met TikTok moet je een account aanmaken. Vanuit dit account plaats jij als ondernemer jouw korte video’s en advertenties. Zorg ervoor dat jouw bedrijf duidelijk te herkennen is in de gebruikersnaam. Zet je je account om in een pro-account? Dan krijg je inzicht in de statistieken, zodat je het aantal volgers, profielweergaven, video views en je populairste video’s en kan jij goed inspelen op hun wensen.

VIRAL GAAN? LEES HIER DE 6 TIPS

Het fijne aan TikTok is dat het niet uitmaakt hoeveel volgers of likes je hebt. Het algoritme bepaalt aan de hand van de behoefte van de gebruikers wie de video te zien krijgt. Maar hoe kom je in dit algoritme?

Tip 1: gebruik populaire geluiden

Als je door TikTok scrolt zal het je vrij snel opvallen dat je vaak dezelfde geluiden tegenkomt. Wanneer een geluid populair is gaan veel andere gebruikers dit geluid ook gebruiken. Als jij dit geluid ook gebruikt zal jouw video getoont worden wanneer mensen zoeken op dat populaire geluid. Populaire geluiden kan je vinden bij ‘ontdekken’. (Zie afbeelding)

Tip 2: hou de trends in de gaten

Het gaat razendsnel dus hou goed in de gaten wat er allemaal gebeurd op het platform. De ene week doet iedereen dat bekende dansje en de andere week is er weer een challenge gaande. 

Tip 3: gebruik veel hashtags

Ondanks je niet meer dan 500 tekens kan gebruiken in je caption, zorgen hashtags er wel voor dat jouw video gevonden wordt. Als je de app opent en op het loepje klikt zie je trending hashtags staan. Als deze relevant zijn voor jouw video’s raad ik aan om deze zeker te gebruiken. Ga nou niet alleen maar hashtags in je caption zetten, het moet natuurlijk wel leuk en leesbaar blijven. 

Tip 4: vermeld je website

 Uiteindelijk wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar jouw website. Zorg er daarom voor dat jouw website wordt vermeld in de bio. (Zie afbeelding)

Tip 5: creëer originele content

 Het is belangrijk om mee te gaan met de trends, maar zorg ervoor dat er een originele draai aan zit. Je wil natuurlijk niet dat je kijkers denken dat je andere mensen nadoet. Je kan ook iets van je huisstijl toevoegen. Of een grappig, leuk of mooi detail wat ik elke TikTok terug komt, dat zorgt voor herkenning en de kijker onthoud je beter.

Tip 6: call to action

Zorg er voor dat er een Call To Action in je caption staat. Dit gaat zorgen voor meer interactie. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘Duet deze video’, ‘Laat een reactie achter’ of een vraag zoals ‘Hoe pak jij dit aan?’

TIKTOK ADVERTISING OP 4 MANIEREN

Vind je organisch bereik niet voldoende en ga je liever een stapje verder? Dan kan je kiezen om te adverteren op TikTok. TikTok heeft namelijk zijn eigen business manager voor advertenties. Eigenlijk net zoals Instagram, Linkedin, Facebook en Snapchat. Er zijn 4 verschillende mogelijkheden hoe je kunt adverteren op TikTok. 

1. In-Feed Video

Dit is de goedkoopste en meest voorkomende manier van adverteren in TikTok. Bij deze manier van adverteren komt jouw advertentie op de feed terecht van gebruikers. Je advertentie lijkt op een ‘normale’ TikTok. Het enige verschil is dat je een doorklik button kan maken naar bijvoorbeeld je website. 

2. Tile experiences

Deze manier van adverteren is zeer geschikt als je meerdere producten wil laten zien in één advertentie. Onderaan de video verschijnen een aantal vlakken waar je meerdere producten  kan toevoegen. Door deze manier van adverteren kan de kijker meteen zien wat je nog meer in huis hebt.

3. Brand Takeover

Met een Brand Takeover heb je 24 uur lang geen concurrentie! Wat?! Hoe dan? Als je adverteert met een Brand Takeover kom je 24 uur lang als eerst naar voren wanneer iemand de app opent. Deze advertenties kunnen mensen niet doorspoelen. Adverteren met een Brand Takeover gaat per categorie oftewel branche. Dit betekent dat één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen.

4. TopView

Een TopView is bijna hetzelfde als een Brand Takeover. Er zijn alleen twee verschillen. Namelijk dat een TopView lijkt op een ‘gewone’ TikTok en dat je een lange video kan plaatsen als je kiest voor een Brand Takeover.

Genoeg tips & tricks dus om aan de slag te kunnen met TikTok. Succes!

Geschreven door Benthe Sijtsma

Content marketeer bij RED IVY

Door haar kennis van online marketing te combineren met haar skills als designer kan Benthe goed de online behoefte van de doelgroep combineren met de boodschap van de klant. Benthe is één en al creativiteit. Wil je meer artikelen van Benthe lezen?

online marketing social media tiktok tiktok tips