SEA Case: E-Commerce groei door verbeterde inzet van SEA bij Alcomex Veren.
23 september 2020 - geschreven door - Case
Campagnes
Conversies
Ad-groups
ROAS
Zoekwoorden
CPA
Alcomex Veren levert technische veren aan zakelijke en particuliere klanten. Ook binnen de technische veren branche is de vraag naar online verkoop toegenomen. Hieruit volgen kansen om te verzilveren. Vandaar dat RED IVY is gevraagd om een SEA-structuur op te zetten, in te richten en te optimaliseren om groei te realiseren voor de e-commerce omzet en leads te genereren voor sales om op te volgen.
START MET EEN STERKE FUNDERING
Om te zorgen voor maximale relevantie binnen het Google Ads account, is de set-up drastisch aangescherpt. Van 1 campagne met 10 advertentie-groepen, naar 38 campagnes met in totaal meer dan 220 advertentie-groepen. Daardoor kunnen we gerichte optimalisaties doen op zoekwoordniveau, advertentieniveau, productniveau en campagneniveau.
Een set-up met verschillende campagnes en advertentiegroepen zorgt voor een strakke sturing op ieder niveau binnen Google Ads.
Door Enhanced e-commerce (EEC) tracking te implementeren worden doelen goed meetbaar. Daardoor kan er beter geoptimaliseerd worden binnen campagnes.
CONVERSIE TRACKING IMPLEMENTATIE
Om campagnes te optimaliseren is het van essentieel belang om te weten welke keywords, advertenties en campagnes conversies triggeren. Daaruit volgen ook de kosten. Verder was de eerste stap voor ons om de conversie tracking juist in richten voor 2 doelen namelijk: transacties in de webshop en aanvragen voor veren op maat.
OPTIMALISATIE NAAR RELEVANTE CLICKS EN MEER CONVERSIES
Toen we in 2017 het account overnamen was een opvallend feit de lage CTR op advertenties. Door op veel brede zoektermen in te kopen in combinatie met one size fits all advertenties was de relevantie laag en hierdoor de door klik naar de website/ webshop ook.
De nieuwe set-up zorgde er weliswaar voor dat de kosten per click toenamen, maar deze clicks waren dusdanig veel relevanter waardoor CTR drastisch toenam (van 6,72% in 2017 naar 10,12% in 2020) en onderaan de streep de ROAS jaar op jaar is toegenomen (216% in 2018 tot 276% in 2020). Meer geld spenderen is niet erg, als het ook meer geld opbrengt. Vervolgens zijn de kosten per conversie stabiel rond de € 26,20 en in 2020 met 12% afgenomen.
OMZET MAXIMALISEREN
Het doel van een webshop is natuurlijk omzet genereren. Omdat SEA, naast SEO, het kanaal is dat het meeste relevante verkeer met zich meebrengt (35% van alle bezoekers en 43% van alle transacties komt uit SEA), ligt de focus op het maximaliseren van de omzet via Google Ads. Kortom: dit aandeel weten we de afgelopen 3 jaren vast te houden tegen gemiddeld minder ad-spend per maand.
Q4 EN VERDER…
RED IVY blijft niet stil zitten en gaat in Q4 verder met het optimaliseren en uitbouwen van de Google Ads campagnes voor Alcomex. Zo is er al een begin gemaakt met het uitbouwen van SEA campagnes in België en gaan er stappen gemaakt worden binnen Google Shopping.
De webshop van Alcomex Veren B.V.
“Het wekelijks bijsturen en optimaliseren van onze SEA-activiteiten heeft gezorgd voor een continue aanwas van relevant verkeer en een webshop omzet dat ieder jaar is toegenomen tegen dezelfde mediakosten.”
OOK MEER UIT SEA HALEN?
Haal veel meer uit jouw Google Ads inzet met het SEA pakket van RED IVY. Uitgevoerd door gecertificeerde Google Ads specialisten tegen een scherpe prijs.