Waarom interne links belangrijk zijn voor SEO.

interne links zijn belangrijk voor seo

Zorg voor een betere website navigatie en meer conversie met interne linking.

Interne links worden nog vaak gezien als een ondergewaardeerde SEO-tactiek. Het is vaak niet duidelijk waarom interne links juist belangrijk zijn voor zowel SEO als voor CRO. Interne links fungeren niet alleen als een signaal voor zoekmachines, maar ze helpen gebruikers ook om door de site te navigeren en bieden links naar gerelateerde informatie en vergelijkbare producten. Dit kan ook helpen om de conversie te bevorderen.

Deze blog is bedoeld om interne links te definiëren, uit te leggen waarom het zo belangrijk is voor SEO en bruikbare tips te geven over wat de beste manier is om jouw interne linkprofiel te optimaliseren. 

Wat is interne linking?

Interne linking wordt gezien als het plaatsen van links naar andere pagina’s op je eigen website. Door interne links te gebruiken kan je context toevoegen aan de pagina’s waarnaar je linkt. Hierdoor bieden interne links een uitgelezen kans om bepaalde zoekwoorden meer waarde mee te geven. 

Waarom zijn interne links belangrijk voor SEO en usability?

Interne links zijn waardevol voor gebruikers van een website. Een goede interne linkstrategie is ook om een ​​aantal redenen goed voor SEO. Hieronder bespreken wij de belangrijkste redenen waarom je met interne links aan de slag moet gaan. 

1. Rankings

Trefwoorden kunnen binnen een interne link worden gebruikt als signaal naar Google om die pagina voor een bepaald trefwoord te ranken. Als je zoekwoorden op een natuurlijke manier target, kunnen interne links helpen om jouw rankings te verbeteren. 

2. Toegankelijkheid

Interne links die beschrijvende anchors gebruiken, zijn erg belangrijk voor de toegankelijkheid. Dit geeft context aan de pagina waar naartoe gelinkt gaat worden. Je kan bijvoorbeeld een zin maken waarin “klik hier” het klikbare deel is. Maar als “bakfiets” het klikbare deel is, weet de gebruiker meteen waar ze naartoe klikken. Hierbij geldt de regel, als de structuur van je website helder is voor de gebruiker, is het helder voor Google. 

3. Meer conversies

Door naar relevante pagina’s te linken, kan je het aantal conversies verhogen. Je helpt gebruikers om naar de juiste pagina’s binnen de website te komen, waardoor ze sneller zullen converteren. Gebruikers die geen idee hebben waar ze precies moeten zijn, haken eerder af. 

4. Informatief

Google doet er alles aan om haar gebruikers zo goed mogelijk te helpen. Het is voor Google dan ook erg belangrijk dat jouw website zo is ingesteld dat het de gebruikers helpt. Interne links zijn een vorm van digitale wegwijzers die de ervaring van jouw gebruikers moeten helpen. Als je bijvoorbeeld een pagina over bakfietsen hebt en je hebt ook een informatieve blogpost over het onderwerp, dan zou dit een relevante mogelijkheid zijn om gebruikers naar de blog te linken.

Hoe voer je een interne linking audit uit?

Als het goed is, heb je inmiddels een duidelijk beeld waarom interne links van belang zijn voor jouw website. Dan is het nu de vraag hoe krijg je een helder beeld van de huidige staat van jouw interne linkprofiel?

Voer een crawl uit

De beste plaats om met een audit te beginnen, is door jouw website te crawlen. Tools zoals Screaming Frog, Sitebulb en SEMRush geven je een lijst met links om naar te kijken. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken. 

  • Sitemaps

Het is ook handig om zowel een XML als HTML sitemap te hebben. De XML sitemap dient bij Google te worden ingediend, terwijl de HTML sitemap jouw gebruikers helpt bij het vinden van de juiste pagina op de website.

  • Menustructuur

Het herzien van de menustructuur is essentieel om te garanderen dat jouw website gemakkelijk te navigeren is voor gebruikers. Bovendien helpt het om link waarde tussen jouw pagina’s op te bouwen. Gebruik het hoofdmenu voor belangrijke service- en product aanbiedingen, samen met alle informatiebronnen en natuurlijk uw contactpagina.

Een footermenu kan soms over het hoofd worden gezien. Dit kan een geweldige plek zijn om te linken naar uw beleid, sitemap en pagina’s die minder belangrijk zijn.

  • Breadcrumbs

Breadcrumbs staan ​​bovenaan de pagina en geven een visueel pad weer van de pagina’s die zijn genomen om naar de huidige pagina te gaan. Bijvoorbeeld home > categorie > subcategorie > product. Dit is bij uitstek de manier om jouw gebruikers een beeld te geven van waar ze zich bevinden op de website. 

Altijd up-to-date

Controleer regelmatig de inhoud handmatig om te zoeken naar verdere mogelijkheden om op natuurlijke wijze naar andere pagina’s te linken. Als je een nieuwe pagina toevoegt, kijk dan naar de inhoud van je website om geschikte plaatsen te vinden om naar die pagina te linken. Als je URL’s wijzigt, moet je de website controleren en eventuele interne links bijwerken naar de nieuwe URL. 

Vraag jezelf af of de link natuurlijk klinkt, relevant is en waarde kan toevoegen voor de gebruiker. Als het antwoord nee is, is dit niet de beste plaats voor die link en kan deze als spam overkomen.

MEER ADVIES OVER SEO?

Je weet nu dat je interne links niet meer mag vergeten. Zit je nog met een ander SEO of CRO vraagstuk waar wij je bij kunnen helpen? Twijfel niet en neem contact met ons op! 

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Jordy is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

linkbuilding SEO