Meer brand awareness met branded gifjes en stickers.

Coca-Cola man drinken gifje

We all love them: Gifjes en stickers. Grappige, korte fragmenten die we laagdrempelig met elkaar kunnen delen. En juist door die laagdrempeligheid van delen, worden ze massáál gebruikt. De komst van branded stickers en branded gifjes biedt dan ook enorm veel kansen voor jouw merk. Lees hier alle ins en outs over gifjes en hoe ze jouw merk kunnen versterken!

Wat zijn gifjes?

Gifjes zijn eigenlijk een verzameling van twee verschillende elementen: GIF’s + stickers.

GIF’s (Graphics Interchange Formats) zijn de bewegende “loop” videobeelden die je in bijvoorbeeld whatsapp kan toevoegen. Dit zijn vaak bestaande beelden uit films, televisieprogramma’s en wat mensen daadwerkelijk gefilmd hebben. Denk bijvoorbeeld aan bloopers.

Een GIF bevat een beperkt aantal kleuren, hierdoor heeft het een kleine bestands-grootte waardoor deze gemakkelijk via verschillende kanalen kan worden ingezet. Gifjes wordt zowel via Tenor als via Giphy aangeboden.

Gifje hond
postcode loterij branded sticker gifje

Stickers zijn afbeeldingen die je fysiek op een andere uiting. Net dus als een echte fysieke sticker op papier. In dit geval zijn het stilstaande beelden of bewegende “loop” afbeeldingen. Die laatste zijn vooral erg populair op stories binnen Instagram en Facebook. Stickers zijn vaak getekend en zijn speciaal ontwikkeld om te gebruiken ter ondersteuning van de in te zetten story. Deze kan je daar fysiek in de search krijgen middels GIPHY.

Ook zie je stickergebruik binnen Whatsapp en reacties op posts. Hier heb je echter te maken met vaste stickersets die men toe kan voegen of eigen gemaakte stickers. Vooral de eigen avatarstickers zijn bij Whatsapp populair.

Het gebruik van gifjes is vooral binnen social media. Toch zie je gifjes steeds vaker terugkomen op verschillende kanalen. Op eigen platformen bijvoorbeeld en ook in e-mailmarketing.

Men gebruikt gifjes vooral om op een luchtige manier meer emotie te uiten en om meer duiding te geven. Ze worden daardoor vaak gebruikt vanuit intrinsieke motivatie. Gifjes met een duidelijk merk afzender worden hierdoor minder gebruikt. Het subtiel meegeven van het merk werkt daarentegen wel.

3 redenen om in te zetten op branded gifjes en branded stickers:

  1. Branded gifjes en branded stickers zorgen voor meer brand awareness.
  2. Branded gifjes en branded stickers ondersteunen bij een positieve merkbeleving vanwege het grappige karakter.
  3. Branded gifjes en branded stickers helpen bij het begrijpen en overbrengen van je boodschap.

Hoe zet je gifjes in voor jouw merk?

Gifjes werken het beste bij gebruik van echte beelden, bloopers en/of herkenbare beelden (stukjes uit een film bijvoorbeeld). Gifjes zijn vaak “over the top”. Door subtiele plaatsing van bijvoorbeeld een logo, merkkleuren of product krijg je toch de associatie van het merk mee. Zo zorg je ervoor dat het voor mensen makkelijker en leuker wordt om content over jou bedrijf te delen.

Coca Cola kerstman
postcodeloterij branded gifje
branded gifje AJAX Amsterdam Onana keeper
Kat in blikje Coca-Cola
Go Vote
etos branded gifje

Hoe zet je stickers in voor jouw merk?

Stickers werken het beste bij gebruik van de getekende en bewegende beelden. Stickers worden vooral ingezet als toevoeging en een extra ondersteuning bij bijvoorbeeld een story die geplaatst wordt. Door subtiele plaatsing van bijvoorbeeld een logo, merkkleuren of product krijg je toch de associatie van het merk mee.

Sticker glas Coca-Cola
Sticker Tikkie vleugels
ABN Amro recycle
Werken bij kruidvat promotie
Kruidvat strandbal
Spongebob Thumbs up

Heb jij nog leuke branded gifjes of stickers gespot? Ik ontvang ze graag van je!

Mira Ahles

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal Strateeg bij RED IVY

content marketing gifje social media stickers Whatsapp