SEO ontwikkelingen in 2022: wat kunnen we verwachten?

Een jaar geleden schreven we een artikel over de ontwikkelingen in SEO land voor 2021. De tijd is voorbij gevlogen, nu een jaar verder kijken we naar de zaken waar men rekening mee moet houden bij het uitvoeren van SEO werkzaamheden in 2022. Welke nieuwe ontwikkelingen in de Google algoritmes staan ons volgend jaar te wachten? Waar kan jij alvast op inspelen met SEO content en techniek? Hieronder vind je een overzicht van de grootste veranderingen die de organische zoekresultaten flink zullen beïnvloeden. Read, learn & anticipate!

Continuous scroll

Het zal voor niemand een geheim zijn dat Google inmiddels al een aantal jaar geleden voor mobile first heeft gekozen. De mobiele versie van een website is belangrijk voor Google omdat we steeds meer op onze mobiel zitten in plaats van op de desktop. Het is echter wel grappig dat Google zelf best nog wel een beetje achter bleef met mobiel vriendelijkheid. Daar komt inmiddels steeds meer verandering in. Een van de grootste veranderingen in de overgang naar infinity scrolling, door Google ook wel continuous scrolling.

Als je sinds Oktober van dit jaar via de mobiele telefoon een zoekopdracht uitvoert binnen Google, kan je onderaan op meer resultaten klikken. De volgende resultaten zullen dan laden. Je kan dus niet meer door klikken naar pagina twee. Ik hoor jullie denken “is dit niet eerder het geval geweest?” Ja, dat klopt! Google heeft dit in 2011, 2015, 2019 en zelfs eerder dit jaar ook al getest. De verwachting is echter dat deze test nu niet meer weg gaat en dat we in 2022 dus niet meer over een pagina 2 resultaat gaan praten.

Google MUM

Google MUM

Google MUM staat voor Multitask Unified Model. Dit model is volledig op Artificial Intelligence gestuurd en maakt het mogelijk om informatie nog beter te begrijpen. Google MUM richt zich op zoekvragen waarbij het antwoord niet straightforward is. Er zijn vragen waarbij het antwoord heel simpel ja of nee is, maar er zijn ook veel vragen waarbij meerdere antwoorden mogelijk is. Met MUM hoopt Google nog beter antwoord te kunnen geven op deze vragen. Dit AI model is ingericht op 75 verschillende talen. MUM kan multitasken en door de velen talen, is het instaat om informatie uit verschillende teksten samen te voegen. Het is dus nog belangrijker om in je content goed antwoord te geven op vragen die leven bij de doelgroep.

Keyword clustering

Door de opmars van contextuele search, zal keyword clustering aan een opmars beginnen in 2022. Dit jaar druppelen de tools al binnen die zich bezig houden met keyword clustering. Keyword clustering is een methode voor het groeperen van vergelijkbare, relevante zoekwoorden. Waar je vroeger voor elk zoekwoord een aparte pagina aan moest maken, werkt het tegenwoordig beter om dit te clusteren. Door op 1 pagina meerdere gelijkwaardige zoekwoorden te gebruiken, krijgt Google een perfect beeld over de context van de pagina. Hierdoor hoef je niet alle zoekwoorden eruit te verwerken. Synoniemen worden door Google direct herkend.

Google EAT

Om misverstand te voorkomen, Google EAT is geen concurrent van Uber Eats. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en komt van de Google Search Quality Evaluator Guidelines. Dit is een ontwikkeling die al een paar jaar gaande is en naar verwachting in 2022 de echte doorbraak zal maken. Door het gebruik van Google EAT zal de waarde van content veel belangrijker gaan worden. Google kan straks echt goed onderscheid maken tussen waardeloze content en goede content. Puur content schrijven om het schrijven gaat niet meer werken, als je gaat schrijven moet je echt top content schrijven. Schoenmaker blijf bij je leest is hierin een belangrijk houvast. Ga niet schrijven over zaken waar je geen verstand van heb, dit zal altijd zichtbaar in de tekst en daardoor eerder worden afgewezen door Google.

Zorg voor een positieve ervaring

Het was de afgelopen jaren als een trend dat steeds meer mensen online zijn gaan shoppen, dit proces is nog verder versneld door Covid-19. Door verschillende lockdowns, waren we aangewezen op webshops om onze niet essentiële producten te kopen. Door deze ontwikkeling zijn we nog meer online gaan shoppen en de verwachting is ook dat dit onomkeerbaar is. Doordat we meer online shoppen, komen er ook meer webshops. De online concurrentie wordt daardoor steeds groter. Daarom is het van groot belang om een positieve ervaring te zorgen. Dit maakt dat de bezoekers eerder terug komen en het wordt ook door Google gezien. Websites en webshops die een positieve ervaring bieden, zullen beter scoren dan websites met een negatieve ervaring.

TIP: zorg voor een snelle website! Dit is positief voor gebruiker en Google!

Afbeeldingen en videos steeds belangrijker

Google hecht steeds meer waarde aan de gebruikerservaring. In het vorige punt noemde we al de noodzaak voor een positieve ervaring. Er zijn diverse metrics waaraan Google afmeet hoe positief de ervaring is. De tijd op de website is en van die factoren. Door afbeeldingen en videos te gebruiken, vergroot je de kans dat bezoekers langer op de website blijven hangen. Hiermee geef je aan Google een signaal af dat mensen hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dus voor relevante content in de vorm van afbeeldingen en videos om jouw bezoekers langer vast te houden.

Google Passage Ranking

Google Passage Ranking is een term die we al in 2020 voor het eerst voorbij hoorde komen, maar in 2022 zal dit steeds belangrijker gaan worden. De naam verklapt het al een beetje, Google Passage Ranking zorgt ervoor dat passages op je website gaan ranken. Door het gebruik van vraag en antwoord in je content, biedt je Google de mogelijkheid om bepaalde stukjes tekst van jouw website te tonen in Google. Wanneer je Google de kans geeft om deze passages te ranken, zal je website veel beter scoren in de zoekresultaten.

Meer focus op kwalitatieve linkbuilding

Het inkopen van links is voor Google altijd een doorn in het oog geweest. Daarom kwam de zoekmachine gigant in 2021 al met een link spam update. Met deze update willen ze bij Google het inkopen van goedkope links tegengaan. Of in ieder geval voorkomen dat websites die goedkoop links inkopen hier ook maar enige profijt van ondervinden. De verwachting is dat dit in 2022 nog verder uitgewerkt zal worden. Daarom wordt het voor bedrijven ook veel belangrijker om echt met kwalitatieve linkbuilding aan de slag te gaan. Als je toch besluit om ook kwantitatieve linkbuilding te doen, is het belangrijk om goed te weten wat je doet of samen te werken met een partij zoals RED IVY die je hierin kan ondersteunen.

Google LaMDA

Als het gaat om SEO-trends, weet ik zeker dat je veel hebt gehoord over voice search en het belang van optimaliseren voor gebruikersvragen. Google is begonnen het algoritme te veranderen om de nieuwste spraaktechnologieën te behagen. Tijdens de Google I/O-conferentie onthulde Google ook LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Zoals de naam al doet vermoeden, is LaMDA een machine learning-model dat is ontworpen voor dialoog. Het wordt dan ook steeds belangrijker om je content te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Als je dat nog niet gedaan hebt, is 2022 hét jaar om het te doen.

Ben jij er klaar voor?

Concluderend kunnen we stellen dat de gebruiker nog meer centraal komt te staan.  Aan jou de blijvende taak om rijke, kwalitatieve content aan te bieden, zowel tekstueel als visueel, en zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvragen van jouw doelgroep. Werk niet meer voor de zoekmachines, maar werk voor de bezoekers!

Succes!

GRATIS SEO SCAN!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO SCAN VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten. Gratis en zonder verplichtingen!

Geschreven door Stefan Balkenende

SEO specialist bij RED IVY

Stefan is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. Hij is pas blij als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. Stefan is een ster in SEO en linkbuilding en schrijft daar dan ook graag artikelen over.

Google Google algoritme trends trends 2021