Vier redenen om te adverteren op merknaam.

Adverteren in Google

Wat is adverteren op merknaam?

Adverteren op merknaam is een marketingstrategie waarbij jouw bedrijf betaalde advertenties weergeeft wanneer gebruikers zoeken naar specifieke merknamen of gerelateerde termen. Het doel is om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten, gebruikers naar de website te leiden en de kans op conversies te verhogen.

4 goede redenen om op jouw eigen merknaam te adverteren

Adverteren op merknaam biedt jou verschillende voordelen. Ten eerste stelt het jou in staat om de controle te behouden over de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) wanneer gebruikers zoeken naar jouw merknaam. Door betaalde advertenties weer te geven, kan jouw bedrijf de concurrenten en potentiële merkinbreukers overtreffen. Hieronder geven we twee goede redenen om op jouw merknaam te adverteren.

1. Als je naam wordt gebruikt door de concurrent

Dan zorgt jouw spetterende SEA campagne ervoor dat de concurrent meer moet gaat betalen per klik. De gebruiker ziet al snel dat ze op een verkeerde online plek beland zijn, dus smeren ze hem weer en tikken opnieuw de zoekopdracht in. Deze flitsbezoeken worden voor de concurrent financieel snel oninteressant.

Dus dát is al één goede reden om aan de slag te gaan met SEA en dus op jouw merknaam te adverteren.

2. Op je merknaam adverteren loont

Heb je een goede campagne? Dan krijg je een hoge kwaliteitsscore van Google want de gebruiker blijft op jouw website wél hangen, klikt misschien door of schrijft zich in voor de nieuwsbrief. En dat scheelt jou budget. Google zet de gebruiker namelijk op de eerste plaats. Gebruiker tevreden, Google tevreden en jij wordt beloond. De concurrent die jouw merknaam gebruikt dus niet.

3. Specifiek adverteren

Nog een reden is dat je heel specifiek kan adverteren. Denk aan een aanbieding die jij op een bepaald moment aan de man of vrouw wil brengen. Technisch gesproken: jouw call to action kan een heel andere omschrijving zijn dan de beschrijving in de organische zoekresultaten. En daarmee kan je meerdere vliegen in één klap slaan.

RED IVY SEA en SEO in zoekresultaten

4. Nummer één!

Sta je al op nummer 1 in organische resultaten? Geweldig! Laat dan wel jouw advertentie staan. Google heeft namelijk onderzoek gedaan naar adverteerders die ook op één stonden in organische zoekresultaten. Daarom zetten deze ondernemers hun advertentie stop. Maar vervolgens ontvingen ze de helft minder klikken dan toen ze nog wel adverteerden. Kortom: een combinatie is het allerbeste: SEO en SEA hand in hand. Als je tenminste op de eerste plaats wil komen en blijven. 

Start met je SEA onderzoek

Adverteren is één van de onderdelen binnen SEA waarmee je jouw ranking en het organische verkeer kunt beïnvloeden. Ben je benieuwd geworden naar de prestatie van jouw campagnes? Vraag de SEA check aan.

Geschreven door Michel Hoksberg

Sr. SEA Specialist bij RED IVY

Zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Michel ademt SEA. In de artikelen van Michel lees je allerlei tips & tricks over hoe je SEA het beste in kan zetten. Zorg er voor dat je tegen de laagste kosten toch alles uit je campagnes weet te halen.

brandname conversie optimalisatie conversies Google Google Ads kwaliteitsscore merknaam SEA