12 Tips voor het schrijven van spetterende SEO blogs.

Je weet dat SEO (Search Engine Optimization) belangrijk is voor jouw website of webshop en dat je met SEO content aan de slag moet. Content waar specifieke zoekwoorden in terug komen en helpt om hoger in Google te komen. Maar SEO schrijven is ook best specifiek.

Waarom SEO blogs schrijven?

Als je geweldige SEO blogs schrijft, schuift jouw website omhoog in Google (dit heet ranking). En dat wil je. Jij bent dan namelijk beter zichtbaar voor potentiële klanten. En dat betekent meer bezoekers. SEO blogs zorgen ervoor dat er nieuwe content op jouw website komt. Hoe vaker je blogt, hoe dynamischer de website wordt. Hiermee laat je aan Google zien dat je met jouw website bezig bent, waardoor jouw website direct interessanter is voor Google.

Zoekwoorden en zoekintenties

SEO blogs zijn blogs waar specifieke zoekwoorden in verwerkt zitten. Deze zijn relevant voor jouw product of dienst. Denk daarbij wel aan de achterliggende zoekintentie. Wat wil iemand met deze zoekvraag binnen Google bereiken? Essentiële informatie die nodig zijn om goede SEO blogs te schrijven. Door in te spelen op de zoekintentie vergroot je de kans dat potentiële klanten op jouw website uitkomen en niet op die van de concurrent. 

Wil je weten wat de beste zoekwoorden voor jouw product of dienst zijn? Dit achterhaal je door het laten doen van een goed zoekwoordenonderzoek. Liever zelf aan de slag? Download hier het gratis e-book “Meer succes met zoekwoorden in 5 stappen”.

En nu aan de slag: 12 tips voor SEO schrijven

Goed, ben je er klaar voor?

Alles op een rijtje?

Ga aan de slag met deze twaalf tips voor het schrijven van SEO blogs.

En laat zien wie je bent!

blog schrijven op apple pc voor SEO

Tip 1: laat je focus zoekwoord terug komen

Op welke woorden jouw doelgroep zoekt zijn zoekwoorden. Probeer de belangrijkste woorden voor jou – de focus zoekwoorden –  terug te laten komen in het blog. Let wel op dat je de blog schrijft op één focus zoekwoord. Dit mag in variaties, zoals in meervoud, als dit beter is voor jouw goedlopende verhaal. Het algoritme van Google is ondertussen al zo slim dat hij de variaties al begrijpt. Een focus zoekwoord mag ondersteunt worden met andere relevante zoekwoorden, zolang er maar één duidelijk focus zoekwoord is. 

Tip 2: zoekintentie in de titel

Het is de bedoeling dat de zoekintentie van het focus zoekwoord helemaal terugkomt in de titel van de blog (technisch heet de titel een H1). Dit hoeft niet achter elkaar te staan. Als alle woorden maar in de titel terug te vinden zijn. Als de zoekintentie in de vragende vorm is, is het goed om de titel van de blog ook in de vragende vorm te doen. 

Voor elke zoekintentie van de verschillende focus zoekwoorden zijn in het zoekwoorden onderzoek van ons al titel suggesties gedaan. Er mag hiervan afgeweken worden indien de zoekintentie wel helemaal te lezen is in de titel.

Tip 3: antwoord geven op de zoekintentie

Het is de bedoeling dat het blog antwoord geeft op de zoekintentie. Dit is immers waar men op zoekt. De verwachting van de lezer moet wel overeenkomen met inhoud van jouw blog. Anders gaan ze snel weer weg en dan denkt Google dat je niet een goede website hebt. Dit heeft een negatief effect op de ranking. Google is druk bezig met het testen en uitrollen van Google passage ranking. Hiermee willen ze in de zoekresultaten direct antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Als je in jouw blog direct antwoord geeft op de zoekintentie vergroot je de kans op bezoek vanuit Google, omdat gebruikers zien dat jij de autoriteit bent die hun vragen beantwoord.

Tip 4: schrijf korte leesbare zinnen

Bij Google draait alles om de gebruiker. De gebruiker staat altijd voorop. Google waardeert het daarom ook wanneer teksten goed leesbaar zijn. Hierdoor stimuleert Google dat er jij schrijft in korte zinnen en heldere zinnen. Voorkom vaktermen of leg ze uit. Liever drie korte zinnen dan één lange zin. 

Tip 5: hoe lang moet een SEO blog zijn?

Het meest optimale voor jouw blog is om minimaal 650 woorden aan te houden. Dit is genoeg om je verhaal te doen en men leest het eerder uit. Is het teveel informatie om in één keer te vertellen? Splits je verhaal op in meerdere artikelen. Zorg er wel voor dat je relevant blijft. Zodra je niet-relevante content gaat schrijven puur om aan het aantal woorden te komen, moet je stoppen. 

Tip 6: meerdere blogs over één onderwerp

Het is voor SEO gunstiger om meerdere blogs te schrijven over één zoekwoord. De lezer blijft hierdoor vaker hangen op je website en zal naar andere pagina’s gaan om verder te lezen over jouw onderwerp. En dan denkt Google dat je dus een goede en relevante website hebt. Dit heeft een positief effect op de ranking. Vanuit de blogs kan je ook weer onderling naar elkaar linken om zo de waarde te versterken.

Tip 7: gebruik meerdere korte alinea’s met tussenkopjes

Maak gebruik van meerdere alinea’s en probeer de alinea’s kort te houden. Denk aan 70 woorden per alinea. Elke alinea krijgt een eigen tussenkopje (technisch moet zo’n tussenkopje een H2 of H3 markering krijgen, afhankelijk van de mate van belangrijkheid). Op deze manier maak je de tekst goed leesbaar en duidelijk. Google zal hier veel waarde aan hechten. 

Tip 8:  focus zoekwoord in tussenkopjes

In minimaal één tussenkopje (H2) moet het focus zoekwoord terugkomen. Het mag eventueel vaker. Maar het moet wel een logisch verwoord zijn. Voorkom dat je het focus zoekwoord in elk tussenkopje gebruikt. Overmatig gebruik van zoekwoorden is nooit goed.

Tip 9: overzichtelijk maken van de boodschap

Dit doe je door slim gebruik te maken van opsomming, bulletpoints, tabellen en afbeeldingen. Hiermee kan je de tekst begrijpelijker maken. Als jet voor de gebruiker begrijpelijk is, is het ook voor Google begrijpelijk.

Tip 10: gebruik signaalwoorden

Voor het leesgemak vindt Google het ook erg fijn als je gebruik maakt van meerdere signaalwoorden. Dat de verschillende alinea’s ook echt bij elkaar horen. Dit zijn woorden zoals: eerst, daarna, dus, toen en vervolgens. Gebruik deze signaalwoorden waar mogelijk.

Tip 11: gebruik van de andere zoekwoorden

Wanneer de tekst het toelaat, gebruik dan andere focus zoekwoorden die voor jouw website van belang zijn. Ga ze er niet “koste wat kost” in verwerken. Maar als je een vergelijkbaar woord gebruikt wordt, is het beter voor de gehele ranking van de website en voor het claimen van de focus zoekwoorden dat dit woord vervangen wordt door een zoekwoorden die relevant is voor jou. 

Tip 12: gebruik relevante interne linken

Gebruik minimaal twee interne linken naar relevante pagina’s of artikelen. Hoe relevanter de link op de clickable woorden met het huidige blog, hoe hoger deze gewaardeerd wordt door Google. Relevantie is de sleutel hierbij. Link nooit naar pagina’s die totaal niet aansluiten bij de blog. 

Start gratis met je SEO onderzoek!

Content is één van de onderdelen binnen SEO waarmee je jouw ranking en het organische verkeer kunt beïnvloeden. Ben je benieuwd geworden hoe jouw website 

of webshop ervoor staat op het gebied van SEO? Vraag hier de gratis SEO SCAN aan!

SEO-specialist-Jordy

Geschreven door Jordy Graven

SEO-specialist bij RED IVY

Jordy is een allround SEO-specialist met een enorme winnaarsmentaliteit. In zijn werk uit zich dat hij pas tevreden is als zijn klant op hun belangrijkste zoekwoorden boven de concurrent staat. “Jordy is doortastend en heeft een heerlijke hand-on mentaliteit waardoor hij continu grote slagen voor je maakt binnen SEO.”

blogs Google schrijven SEO tips zoekintenties Zoekwoorden