12 Tips voor het schrijven van spetterende SEO blogs.

google blogs schrijven seo

Je weet dat SEO (Search Engine Optimization) belangrijk is voor jouw website of webshop en dat je met SEO content aan de slag moet. Content waar specifieke zoekwoorden in terug komen en helpt om hoger in Google te komen. Maar SEO schrijven is ook best specifiek.

Waarom SEO blogs schrijven?

Als je geweldige SEO blogs schrijft, schuift jouw website omhoog in Google (dit heet ranking). En dat wil je. Jij bent dan namelijk beter zichtbaar voor potentiële klanten. En dat betekent meer bezoekers.

Zoekwoorden en zoekintenties

SEO blogs zijn blogs waar o.a. specifieke zoekwoorden in verwerkt zitten. Deze zijn relevant voor jouw product of dienst. Denk daarbij wel aan de achterliggende zoekintentie. Wat wil iemand met deze zoekvraag binnen Google bereiken? Essentiële informatie die nodig zijn om goede SEO blogs te schrijven.

Wil je weten wat de beste zoekwoorden voor jouw product of dienst zijn? Dit achterhaal je door het laten doen van een goed zoekwoordenonderzoek. Liever zelf aan de slag? Download hier het gratis e-book “Meer succes met zoekwoorden in 5 stappen”.

En nu aan de slag: 12 tips voor SEO schrijven

Goed, ben je er klaar voor?

Alles op een rijtje?

Ga aan de slag met deze twaalf tips voor het schrijven van SEO blogs.

En laat zien wie je bent!

blog schrijven op apple pc voor SEO

Tip 1: laat je focus zoekwoord terug komen

Op welke woorden jouw doelgroep zoekt zijn zoekwoorden. Probeer de belangrijkste woorden voor jou – de focus zoekwoorden –  terug te laten komen in het blog. Let wel op dat je de blog schrijft op één focus zoekwoord. Dit mag in variaties, zoals in meervoud, als dit beter is voor jouw goedlopende verhaal. Het algoritme van Google is ondertussen al zo slim dat hij de variaties al begrijpt.

Tip 2: zoekintentie in de titel

Het is de bedoeling dat de zoekintentie van het focus zoekwoord helemaal terugkomt in de titel van de blog (technisch heet de titel een H1). Dit hoeft niet achter elkaar te staan. Als alle woorden maar in de titel terug te vinden zijn. 

Voor elke zoekintentie van de verschillende focus zoekwoorden zijn in het zoekwoorden onderzoek van ons al titel suggesties gedaan. Er mag hiervan afgeweken worden indien de zoekintentie wel helemaal te lezen is in de titel.

Tip 3: antwoord geven op de zoekintentie

Het is de bedoeling dat het blog antwoord geeft op de zoekintentie. Dit is immers waar men op zoekt. De verwachting van de lezer moet wel overeenkomen met inhoud van jouw blog. Anders gaan ze snel weer weg en dan denkt Google dat je niet een goede website hebt. Dit heeft een negatief effect op de ranking.

Tip 4: schrijf korte leesbare zinnen

Google waardeert het wanneer teksten goed leesbaar zijn. Hierdoor stimuleert Google dat er jij schrijft in korte zinnen en heldere zinnen. Voorkom vaktermen of leg ze uit. Liever drie korte zinnen dan één lange zin. 

Tip 5: hoe lang moet een SEO blog zijn?

Meestal kan je 600 – 1.000 woorden aanhouden. Dit is genoeg om je verhaal te doen en men leest het eerder uit. Is het teveel informatie om in één keer te vertellen? Splits je verhaal op in meerdere artikelen. 

Tip 6: meerdere blogs over één onderwerp

Het is voor SEO gunstiger om meerdere blogs te schrijven over één zoekwoord. De lezer blijft hierdoor vaker hangen op je website en zal naar andere pagina’s gaan om verder te lezen over jouw onderwerp. En dan denkt Google dat je dus een goede en relevante website hebt. Dit heeft een positief effect op de ranking.

Tip 7: gebruik meerdere korte alinea’s met tussenkopjes

Maak gebruik van meerdere alinea’s en probeer de alinea’s kort te houden. Denk aan 70 woorden per alinea. Elke alinea krijgt een eigen tussenkopje (technisch moet zo’n tussenkopje een H2 markering krijgen). 

Tip 8:  focus zoekwoord in tussenkopjes

In minimaal één tussenkopje (H2) moet het focus zoekwoord terugkomen. Het mag eventueel vaker. Maar het moet wel een logisch verwoord zijn.

Tip 9: overzichtelijk maken van de boodschap

Dit doe je door slim gebruik te maken van opsomming, bulletpoints, tabellen en afbeeldingen. Hiermee kan je de tekst begrijpelijker maken

Tip 10: gebruik signaalwoorden

Voor het leesgemak vindt Google het ook erg fijn als je gebruik maakt van meerdere signaalwoorden. Dat de verschillende alinea’s ook echt bij elkaar horen. Dit zijn woorden zoals: eerst, daarna, dus, toen en vervolgens.

Tip 11: gebruik van de andere zoekwoorden

Wanneer de tekst het toelaat, gebruik dan andere focus zoekwoorden die voor jouw website van belang zijn. Ga ze er niet “koste wat kost” in verwerken. Maar als je een vergelijkbaar woord gebruikt wordt, is het beter voor de gehele ranking van de website en voor het claimen van de focus zoekwoorden dat dit woord vervangen wordt door een zoekwoorden die relevant is voor jou. 

Tip 12: gebruik relevante interne linken

Gebruik minimaal twee interne linken naar relevante pagina’s of artikelen. Hoe relevanter de link op de clickable woorden met het huidige blog, hoe hoger deze gewaardeerd wordt door Google.

Start gratis met je SEO onderzoek!

Content is één van de onderdelen binnen SEO waarmee je jouw ranking en het organische verkeer kunt beïnvloeden. Ben je benieuwd geworden hoe jouw website 

of webshop ervoor staat op het gebied van SEO? Vraag hier de gratis SEO SCAN aan!

Mira Ahles

Geschreven door Mira Ahles

Digitaal Strateeg bij RED IVY

blogs Google schrijven SEO tips zoekintenties Zoekwoorden