ADVERTEREN OP SNAPCHAT DOE JE ZO.

Snapchat is al jaren een populair social media platform en het is nog steeds groeiende. Het foto en video platform heeft in Nederland meer dan 3 miljoen gebruikers en wereldwijd zijn dat er 293 miljoen. Waarschijnlijk zijn veel van jouw potentiële klanten dus actief op Snapchat. Heb je er wel eens over nagedacht om te adverteren via Snapchat?

WAT IS SNAPCHAT?

Snapchat is een social media platform waar je foto’s en video’s (max 60 sec.) kunt delen met je vrienden. Wanneer je een ‘snap’ naar één van je vrienden hebt gestuurd, zal deze verdwijnen en nooit meer zichtbaar zijn (tenzij je vriend een screenshot maakt). Het is ook mogelijk om een snap in je ‘verhaal’ te zetten. Hier blijft je snap 24 uur zichtbaar. Snapchat heeft ook de mogelijkheid om filters te gebruiken, te chatten met je vrienden en je kunt zelfs zien waar je vrienden uithangen (mits ze deze optie aan hebben staan).

WIE GEBRUIKEN SNAPCHAT?

Volgens het social media onderzoek van Newcom (2022) is het aantal Snapchat gebruikers met 23% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Inmiddels maken zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruik van Snapchat, waarvan 1,9 miljoen dagelijks.

Snapchat is het meest populair bij mensen onder de 35 jaar. Het grootste gedeelte van de gebruikers is tussen de 13 en 24 jaar oud. 

SNAPCHAT VOOR BEDRIJVEN

Natuurlijk kan je voor je bedrijf een normaal Snapchat account aanmaken, maar hier zul je weinig potentiële klanten mee bereiken. Door een zakelijk bedrijfskanaal aan te maken kan jouw content verschijnen op de ‘verkennen’ pagina binnen Snapchat (zie de afbeelding hiernaast). Het algoritme van Snapchat bepaalt wie welke content te zien krijgt. Als gebruikers jouw content leuk vinden kunnen ze ervoor kiezen om zich te abonneren op het kanaal van jouw bedrijf. Hierdoor zal jouw content standaard te zien zijn op de ‘verkennen pagina’ van de gebruiker die jouw content leuk vind.

ADVERTEREN

Wanneer je een zakelijk Snapchat kanaal hebt aangemaakt, krijg je toegang tot de Ads-manager van Snapchat. In Ads-manager kun je nieuwe advertenties maken, oude advertenties bekijken en krijg je inzicht in de data van je advertenties. 

Snapchat is een zeer geschikt kanaal om op te adverteren. Uit een onderzoek van Snapchat zelf blijkt dat er 9 keer vaker wordt doorgeklikt op advertenties die het hele scherm van de gebruiker in beslag nemen. De mogelijkheid om te adverteren op Snapchat sluit hier perfect op aan.

DE MOGELIJKHEDEN OM TE ADVERTEREN

Er zijn 5 mogelijkheden om te adverteren op Snapchat. We leggen de verschillende varianten even toe.

1. Snap ads

Dit zijn videoadvertenties van 10 seconden die zullen verschijnen op de ‘verkennen’  pagina tussen de snapchats of verhalen van anderen. In deze videoadvertenties is het mogelijk om een Swipe Up toe te voegen. Let wel op: wanneer gebruikers omhoog swipen naar de link die je hebt toegevoegd blijven ze wel in de Snapchat omgeving. 

2. Geofilters

Geofilters zijn statische filters die je over je Snap heen kunt plaatsen om te laten zien waar je bent. Deze filters zijn gekoppeld aan de GPS-locatie van de gebruiker. Als jouw bedrijf een geofilter heeft en een gebruiker is in de buurt, dan kan hij/zij ervoor kiezen om een geofilter aan zijn/haar snap toe te voegen (zie de afbeelding hiernaast).

snapchat verkennen (1)

3. Gesponsorde filters

Snapchat was de eerste die het gebruik van filters bekend maakte. We kennen allemaal wel iemand die er heel goed uit ziet met hondenoortjes. Het is ook mogelijk om zelf zo’n filter te maken en promoten. Hoe meer mensen deze filter gebruiken, des te meer bekendheid voor jouw bedrijf.

4. Snap to unlock

Wanneer je kiest voor deze manier van adverteren voeg je een zogenaamde ‘Snaplock’ toe aan je ad. Een ‘snaplock’ is een soort QR-code. Mensen kunnen deze scannen met hun camera om vervolgens meer informatie te krijgen. Hier liggen voor jouw bedrijf kansen om iets te vertellen over het bedrijf en/of diensten. Wil je weten hoe zo’n Snaplock geopend kan worden? Kijk dan deze video.

5. Story take over

De volgende mogelijkheid is niet echt een functie van Snapchat zelf, maar kan jouw bedrijf wel een flinke boost geven. Bij een Story take over neemt iemand anders – het liefst iemand met een groot bereik –  jouw Snapchat kanaal over. Zie het dus als een soort influencer marketing.

TARGETING

Nu je weet op welke manieren je allemaal kan adverteren op Snapchat is het belangrijk om te weten bij wie jouw advertentie terecht komt. Gelukkig zijn er binnen Snapchat een aantal mogelijkheden om de juiste doelgroep te targeten. 

Je kunt je doelgroep targeten op basis van leeftijd, geslacht, locatie, device en interesses. Bij Snapchat is het ook mogelijk om een look-a-like doelgroepen te maken en dankzij de Snap Pixel kan je ook doelgroepen retargeten.

Succes met het adverteren op Snapchat.

cindy adriaansen red ivy

Geschreven door Cindy Adriaansen

Digitaal specialist bij RED IVY

Vanuit een pragmatische aanpak vertaalt Cindy strategieën en bedrijfsdoelstellingen naar concrete actieplannen, campagnes en conversiefunnels, en/of ontwikkel ik digitale producten. Wil je meer artikelen van Cindy lezen? Klik op de knop.

online marketing snapchat snapchat adverteren social ads social media