Alles wat je moet weten over linkbuilding.

Linkbuilding

Linkbuilding is vaak een ondergewaardeerd onderdeel van SEO, omdat het ongrijpbaar is. Technische SEO en content zijn onderdelen die heel erg tastbaar zijn en makkelijk te beheren. Linkbuilding is wat meer ongrijpbaar en daarom laten veel bedrijven het links liggen. Toch is linkbuilding een erg belangrijk onderdeel van SEO. In dit artikel delen wij de belangrijkste informatie over linkbuilding. 

Wat is linkbuilding?

Het eerste onderwerp wat we hier moeten behandelen is linkbuilding zelf. Wat is linkbuilding nou eigenlijk? Linkbuilding omvat alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat andere websites naar jouw website gaan linken. In dit artikel gaan wij verschillende manieren van linkbuilding behandelen en leggen wij uit waar je op moet letten als je zelf gaat linkbuilden.

Manieren van linkbuilding

Manieren van linkbuilding

In de afbeelding hiernaast zien we een aantal manieren van linkbuilding van de SEO tool Ahrefs. Hierbij worden de belangrijkste manieren van linkbuilding genoemd.

Toevoegen

Er zijn websites waarop je zelf een link kan toevoegen. Denk hierbij aan startpagina’s, social media en fora waar je zelf berichten achter kan laten. Op deze manier kan je snel meer links toevoegen naar jouw website.

Vragen

Je kan ervoor kiezen om andere websites te vragen een link naar jouw website te plaatsen. Een veel gebruikte manier van linkbuilding is het uitdraaien van een lijst met websites waar de concurrent een link heeft staan. Deze websites kan je daarna gaan vragen om ook naar jouw website te linken. Dit is wel een tijdsintensieve vorm van linkbuilding.

Kopen

Er zijn websites waar je direct links in kan kopen maar er kleven hier echter wel wat nadelen aan. Er kan bijvoorbeeld een penalty op de betreffende website zitten, waardoor een link hierop geen toegevoegde waarde heeft. Daarnaast zijn er diverse criteria waaraan een link moet voldoen om waardevol te zijn. Om de juiste links in te kopen is het verstandig om die via specialisten te doen. Bij RED IVY helpen wij je hier graag mee!

Verdienen

Waar de vorige manieren nog redelijk helder en duidelijk zijn, hebben we als laatste verdienen. Links verdienen is een stuk lastiger dan de eerder genoemde manieren van linkbuilding, maar als het goed gaat is het ook direct de meest succesvolle manier van linkbuilding. Door unieke content te creëren zorg je ervoor dat andere websites naar je willen linken. Als je onderzoeken doet en leuk of interessant nieuws maakt, zal je snel kwalitatieve links opbouwen. Wanneer dit goed uitgevoerd wordt, is dit over het algemeen direct ook de beste manier van linkbuilding.

Hoe weet ik of een link interessant is voor mijn website?

De tijd dat de website met de meeste inkomende links automatisch bovenaan stond ligt ver achter ons. In de afgelopen jaren heeft Google zich steeds verder ontwikkeld, waardoor het nu beter onderscheid kan maken tussen goede en slechte links. Waar het vroeger dus heel makkelijk was om direct veel links in te kopen op startpagina’s om meteen goed te ranken, ligt dat nu een stuk ingewikkelder. Er zijn een aantal factoren die bepalen of een link naar jouw website wel of niet van toegevoegde waarde is. Hieronder behandelen wij al deze factoren.

Autoriteit

Elke website bouwt in de loop van tijd een bepaalde waarde op. Deze waarde wordt de autoriteit van een website genoemd. Er zijn diverse SEO tools die een waarde meegeven aan de autoriteit van een website. De meeste bekende zijn de domain authority (MOZ), trust flow en citation flow (Majestic), authority score (Semrush) en domain rating (Ahrefs). Deze scores kunnen uiteen lopen, maar het geeft een goed beeld van de waarde van een link. Hoe hoger de website scoort, hoe meer waarde een link op die website heeft.

Relevantie

De waarde van relevantie van een link wordt nog steeds vaak onderschat. Veel mensen jagen vooral op de links met een hoge autoriteit en verliezen relevantie daarbij volledig uit het oog. Terwijl relevantie juist steeds belangrijker aan het worden is. De computers van Google begrijpen steeds beter waar een bepaalde website over gaat. Daardoor kunnen ze ook meer belang hechten aan de relevantie. Elke link wordt gezien als een aanbeveling. Als je een nieuwe computer gaat kopen, hecht je meer waarde aan de aanbevelingen van een medewerker in de computerwinkel, dan van de groenteboer. Als je een lekkere gezonde maaltijd wil maken luister je eerder naar de groenteboer. Zo werkt het met links ook. Als je een webshop met computers hebt, is een link van een blog over computers relevanter dan een link op een site over gezonde groente en vice versa.

Plaats van de link

De plaats waar een link gezet wordt is ook belangrijk voor de waarde ervan. Google kan goed inschatten hoe groot de kans is dat een bepaalde link ook daadwerkelijk gezien wordt door de bezoekers. Een link die ergens helemaal onderaan de website in een footer is weggestopt, zal minder snel gezien worden dan een link in het midden van een tekst. De aandacht op een webpagina gaat vooral naar de afbeeldingen en tekst. Links die in een tekst verwerkt zijn, hebben dan ook meer kans om gezien te worden en zullen daarom meer waarde bieden.

Follow of nofollow

Elke website kan een follow of nofollow tag aan hun uitgaande links toevoegen. Een nofollow tag zegt tegen Google dat ze de betreffende link niet mogen volgen. Een link met een nofollow tag geeft dus geen waarde door aan jouw website. Daarom is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden. Indien je besluit links te kopen, moet je wel goed opletten of de website nofollow tags toevoegt. Dit kan je vinden in de bron van de website.

Ben jij er klaar voor?

GRATIS SEO SCAN!

DÉ VOLLEDIGSTE SEO SCAN VAN NEDERLAND INCLUSIEF PERSOONLIJKE TOELICHTING

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw SEO inzet. Uitgevoerd door onze erkende Google specialisten. Gratis en zonder verplichtingen!

Geschreven door Stefan Balkenende

SEO Specialist bij RED IVY.

Google Google algoritme trends trends 2021