Case: B2B e-commerce groei door verbeterde inzet van Google Ads bij Alcomex Veren.

+267%

Omzet

276%

ROAS

-28%

CPA

Alcomex Veren is in Nederland marktleider op het gebied van technische veren en deurveren. Daarnaast is Alcomex één van de grootste veren leveranciers van Europa.

De uitdaging

De afgelopen jaren zag Alcomex de online vraag naar veren sterk toenemen. Een logische stap was dan ook om het complete assortiment online aan te gaan bieden. Om dit goed en professioneel aan te pakken werd gezocht naar een B2B e-commerce partner die kon ondersteunen bij het uitwerken van een full funnel aanpak om de omzet binnen de Europese online markt te maximaliseren. 

Sinds 2018 vormt RED IVY de motor achter de online marketing van Alcomex en is er een strategie uitgerold om meer potentiële leads voor sales (large accounts) te generen en de daadwerkelijke webshop omzet te maximaliseren. Binnen de full funnel aanpak van RED IVY vormt SEA (Google Search en Google Shopping) de kickstarter die binnen korte termijn verkeer naar verschillende e-commerce platforms leidt. 

De resultaten

  • In 4 jaar tijd (van 2018 tot en met 2021) is de totale e-commerce omzet van Alcomex met 267%* toegenomen
  • Ruim 47% van alle transacties en omzet zijn direct afkomstig uit Google Ads
  • De gemiddelde ROAS voor SEA nam toe van 216% naar 276%, waarbij in Nederland een gemiddelde ROAS van 337% is behaald.
  • De kosten per conversie zijn in 2020 met 12% afgenomen. In 2021 namen de kosten per conversies nog eens met 16% af.

De aanpak

2018 – 2019: Start van sterke fundering & optimalisaties

Om te zorgen voor maximale relevantie binnen de zoekresultaten van Google heeft RED IVY allereerst de set-up van het Google Ads account drastisch aangescherpt. Van één campagne voor alle productcategorieën werd overgestapt naar een aanpak waarin elke productcategorie zijn eigen campagne heeft. Dit bood de mogelijkheid om gerichtere optimalisaties door te kunnen voeren op zoekwoordniveau, advertentieniveau, productniveau en campagneniveau. Door deze set-up werd Alcomex op veel meer zoektermen gevonden dan voorheen. Daarnaast steeg de CTR van 6,13% naar 9,18%. Alcomex bereikte dus niet alleen meer mensen; het verkeer naar de website werd ook nog eens veel relevanter.  

Conversietracking implementatie

Om te kunnen meten of deze relevante bezoekers ook daadwerkelijk bestellingen plaatste bij Alcomex richtte RED IVY enhanced e-commerce tracking in. Daarnaast hebben we doelen ingericht voor B2B leadgeneratie: contactaanvragen en downloads.

Dit leverde niet alleen een beeld van het aantal gegenereerde conversies, maar ook van de omzet die daaruit voortkwam. Hierdoor kregen we direct inzicht in de daadwerkelijke productprestaties, omzet en rendementen van de internationale webshops. Optimalisaties werden doorgevoerd op basis van data. Data driven dus.  

2020: Google Shopping opgezet

In 2020 migreerde de complete webshop van Alcomex naar het nieuwe Magento 2 platform. RED IVY speelde hierin een belangrijke coördinerende rol: enerzijds om de online vindbaarheid zo goed mogelijk te behouden, anderzijds om de functionaliteiten en  usability het nieuwe platform zo optimaal mogelijk in te richten. 

De lancering van het nieuwe Magento 2 platform (november 2020) vormde een goed moment om het complete assortiment van Alcomex (meer dan 4000 producten) in de zoekresultaten van Google naar voren te brengen middels Google Shopping. Om hier het meeste uit te halen werd gekozen voor een twee lagen aanpak:

  1. In de “bovenste” laag zorgen we voor veel zichtbaarheid op zoektermen die een grote kans hebben op een daadwerkelijke conversie. Producten in deze laag worden met een hoge CPC in de veiling gezet. 
  2. In de “onderste” laag kunnen producten vertoond worden op bredere zoektermen. De CPC’s staan hier lager, waardoor het financieel toch nog interessant is om op de bredere zoektermen gevonden te worden. 

De inzet van Google Shopping heeft direct een boost gegeven aan het aantal vertoningen én het aantal conversies. Na de lancering van Shopping zagen we dat de ROAS van 216% naar 276% was toegenomen.

2021: Testen testen testen

Google Ads is constant onderhevig aan veranderingen. Er komen nieuwe mogelijkheden bij en er worden constant nieuwe, verbeterde biedstrategieën uitgerold. RED IVY test constant of deze vernieuwingen interessant zijn voor Alcomex en voert deze al dan niet door.

Daarnaast worden er ook constant verbeteringen doorgevoerd om meer uit Google Shopping te halen. Zo heeft RED IVY bijvoorbeeld een campagne opgezet die enkel de best verkopende producten bevat. 

Daarnaast worden er constant feed optimalisaties doorgevoerd. Dit stelt Google in staat relevanter verkeer te matchen aan het aanbod van Alcomex. 

Internationale expansie; nog lang geen plafond bereikt

De gekozen aanpak van Nederland, Duitsland en Frankrijk wordt wegens resultaten en rendement verder uitgerold binnen Europa. Zo is in februari 2022 een Spaanse webshop toegevoegd – met bijbehorende Google Ads campagnes. Komende jaren staat verdere uitrol naar Europa op de planning.

OOK MEER UIT SEA HALEN?

Haal veel meer uit jouw Google Ads inzet met het SEA pakket van RED IVY. Uitgevoerd door gecertificeerde Google Ads specialisten tegen een scherpe prijs.

Alcomex Case Google Ads google search Google Shopping SEA