De arbeidsmarkt en social advertising.

In een gigantisch krappe arbeidsmarkt is de juiste kandidaat vinden belangrijker dan ooit. Maar, hoe vind je die? Adverteren in de krant, via via of op social media? Dat laatste is altijd een zeer effectieve manier gebleken. Want in de volle vijvers van Facebook (10 miljoen gebruikers) en LinkedIn (5 miljoen gebruikers) vis je toch niet achter het net? Dat zou je denken, toch is het iets minder simpel. Om de juiste vis te vangen, moet je de jouw advertentie bij de juiste doelgroep krijgen.

Doelgroepen binnen social advertising

Om jouw advertentie bij de juiste doelgroep te krijgen kan je een doelgroep samenstellen op basis van verschillende zaken. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, interessegebieden, functietitels, opleidingsniveaus en nog tal van andere factoren. Dat is fijn, want je vergroot de kans om de juiste persoon binnen te halen.

Targeting heeft beperkingen

In december 2021 is er een update aangekondigd. Waardoor ‘speciale advertentie categorieën’ aan restricties binnen targeting onderhevig zijn, aldus Facebook. 

Dit geldt voor de volgende categorieën:

  • Leningen
  • Huisvesting
  • Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of publiek
  • Werkgelegenheid

En helaas pindakaas, die laatste categorie, zit nou net midden in de werving en arbeidsmarktcommunicatie. Heel concreet houdt dit in dat je niet zomaar elke vorm van targeting kan gebruiken, bij het promoten van een advertentie of vacature.

Welke restricties op de categorie “werkgelegenheid”?

Dat betekent dat er beperkingen zijn. Namelijk:

  1. Adverteren op leeftijd, geslacht en postcode zijn niet meer mogelijk. 
  2. Er zullen nog slechts een gering aantal targeting opties mogelijk zijn. Welke opties mogelijk zijn verschilt per land.
  3. De minimale locatie targeting is aangepast naar een radius van 15 kilometer.

Gelukkig kan je nog wel gebruik maken van “custom audiences” deze heten voor de werkgelegenheid campagnes “special ad audiences”. Hierdoor is het gebruik van look-a-like doelgroepen (nog) wel mogelijk. Deze zijn wel gebonden aan dezelfde restricties als hierboven.

Interesses worden algemener

Facebook heeft heel veel interesse data opgebouwd van diens gebruikers. Waardoor het altijd goed mogelijk was om heel specifiek te targeten op personen die bijvoorbeeld de Media Markt, pagina’s over honden liketen en geïnteresseerd zijn in bowlen. Dit is met de speciale advertentie categorieën niet meer zo exact te targeten als voorheen. Kortom: de opties rondom interesses zijn een stuk algemener geworden. In plaats van: ‘functie boekhouder’ of ‘ervaring met excel’ zijn de “interesses” binnen de speciale advertentie categorieën gebundeld. Waardoor deze aansluiten bij de categorie “werkgelegenheid” zie hieronder: Accounting, acting, advertising etc.

Of deze veranderingen in targeting invloed gaan hebben op de resultaten van de personeel-wervingscampagnes via Facebook? De tijd zal het ons leren. Maar wel super interessant om te blijven volgen aangezien Facebook een grote bijdrage levert aan conversies binnen de meeste arbeidsmarktcommunicatie campagnes.

Verder gaan er geruchten rond dat LinkedIn ook kijkt naar soortgelijke restricties die aansluiten bij het discriminatiebeleid van hun social media beleid. En zeg nou zelf… werven op basis van kwaliteiten en skills is toch ook veel meer van deze tijd dan werven op basis van leeftijd en geslacht.

BETER RESULTAAT MET SOCIAL ADVERTISING, MAAR GEEN TIJD (OF ZIN)?

Als je vragen hebt over beeldgebruik en hoe je meer succes uit van social advertising haalt. Neem gerust contact op!

2022 arbeidsmarkt social advertising targeting