Krijg organisch nog meer volgers op Instagram met deze 5 tips!

Meer volgers op Instagram? Natuurlijk wil je dat! Helemaal als je verantwoordelijk bent voor de social media van jouw merk. Maar hoe pak je dat aan? 

Uiteraard hou je in de gaten wat je wil laten zien en daarmee jouw merk laat stralen ten opzichte van je concurrenten. Je gaat aan de slag met de producten die je onder de aandacht wil brengen. Bekijk vooral wat of welk product op dit moment goed scoort. Want kijken naar de data van jouw bestaande berichten en stories is de basis van optimalisatie. En daar gaan we voor!

Tip 1: Geweldige content

Goede kwalitatieve content waar jouw fanbase op aanslaat, helpt jou groeien. Maak je merk sterker met deze drie stappen:

  • Wat wil jouw doelgroep?

Denk outside in. Door outside in te denken maak je content waar jouw doelgroep en fanbase op zit te wachten. Maar hoe weet je waar ze op zitten te wachten? Doe een zoekwoordenonderzoek! Dit is data vanuit Google en vanuit tools zoals ‘Anwser the Public’ (dus geen social data). Maar dit geeft wel een erg goed beeld van waar men behoefte aan heeft. Je ziet namelijk waar ze naar op zoek is. 

  • Creatieve vertaalslag

Deze outside in methode vertaal jij, creatief, naar diverse formats en content die interessant zijn voor jouw doelgroep. En kan jij jouw merk en/ of boodschap toespitsen op de behoefte van deze doelgroep.

  • Hou je volgers op Instagram in de gaten

Als je de gepost hebt, hou je je eigen social data in de gaten en hou het ook bij. Alleen dan kan je verder optimaliseren. Er zijn 2 KPI’s (Key Performance Indicator) belangrijk om goed op te letten: bereik en engagement rate (likes + comments + shares / totaal aantal volgers x 100). Dit zijn de KPI’s waar je concreet op kunt sturen. 

Tip 2: Algoritme tip

Je weet dat het algoritme besluit hoe vaak jouw content uiting te zien is en onder wie. Nu is er een trend binnen social media aan de gang. Het algoritme is zich steeds meer aan het ontwikkelen richting ‘dwell time’ (hoe lang blijft iemand hangen op jouw post). Of iemand dus stopt met scrollen in zijn of haar timeline en de moeite neemt om post te bekijken en te lezen. Door een opvallende video bijvoorbeeld of een hele goede tip. De content die echt waarde gaat toevoegen voor jouw volgers. 

Aantal volgers en betrouwbaarheid op Instagram

Het aantal volgers doet niet zoveel voor een algoritme. Ik zou dus het aantal volgers ook nooit actief als KPI adviseren. Maar… eerlijk is eerlijk. Het doet wel iets goeds voor jouw status en betrouwbaarheid. We noemen het ook wel window dressing. Zorgen dat het er goed uit ziet. Want bij een beetje een merk verwacht men toch wel een substantiële fanbase. 

Wil je jouw merk alvast een kickstart aan volgers geven? Omdat het een nieuw account is of je een stapje qua status moet groeien? Mooi! Hieronder 7 tips om “quick en dirty” een extra push te geven aan jouw volgersaantal. 

Tip 1: Wat doet de succesvolle concurrent?

Heb jij duidelijk voor ogen wie jouw concurrenten zijn? Stap 1 om meer volgers te krijgen is door te kijken naar wat jouw succesvolle concurrenten doen op Instagram. Dus heb jij een winkel voor keukenspullen voor particulieren? Onderzoek dan wat andere (grotere) concurrent doet. Vraag jezelf af: waarom heeft dit merk zoveel volgers en wat voor content plaatsen ze? 

Onderzoek vervolgens wie hun volgers zijn en of ze interessant voor jou zijn. Dat doe je door de profielen van de volgers te bekijken. Passen deze volgers ook in jouw straatje? Ga dan deze mensen volgen. In de regel volgt zo’n 10% terug van de volgers die je zelf gaat volgen van een account die op jouw eigen account lijkt. 

LET OP: Instagram houdt dit wel in de gaten dat dit niet extreem gebeurd. Zij kijken naar het aantal acties die je binnen je account per maand doet (elke klik is een actie) en ze houden de verhouding volgers en volgend in de gaten. Ga hier voorzichtig mee om want anders wordt je account tijdelijk geblokkeerd om meer acties uit te voeren. 

Tip 2: Slim omgaan met hashtags 

Instagram gebruikers kunnen ervoor kiezen om hashtags te volgen. Hierdoor houden ze bij wat er nieuw is en speelt over een bepaald onderwerp. Zet daarom hashtags in die direct op jouw bedrijf slaan, maar niet helemaal dezelfde lading dekt. Als je begint is het handigste om voor een combinatie te gaan van hashtags die al vaker gebruikt worden. Door concurrenten bijvoorbeeld. Let hierop wel dat die hashtags passen met wat je ook daadwerkelijk plaatst. Maar let op: overmatig gebruik van hashtags werkt tegen je. Denk aan ongeveer 3 tot 5 hashtags per post. 

Je kunt ook de hashtags gaan gebruiken om interessante accounts te vinden die een specifieke hashtag zelf inzetten. Stel je verkoopt barbecue producten, dan kun je accounts gaan volgen die zelf #bbq gebruiken in hun uiting. Let hierbij wel op dat je hier ook weer kiest voor de accounts waarvan je wil dat ze jou gaan volgen. Dus niet de kookwinkels die deze hashtag inzetten, maar de mensen die een post plaatsen over hun activiteiten op de BBQ. 

Tip 3: Activeer Geotagging

Binnen Instagram is het waardevol om gebruik te maken van Geotagging. Dit is een locatie tag die jij als marketeer kan toevoegen aan jouw merk. Wanneer Instagram gebruikers in de buurt zijn van jouw bedrijf actief op Instagram zijn en laten weten waar ze zijn, verschijnt de naam van jouw bedrijf tussen de opties (zie de afbeelding hiernaast). Interessant, helemaal als jouw merk ook echt op die locatie is.

Tip 4: Like like like!

Wist je dat 6,1% van de mensen die een like ontvangen het account van degene die de like hebben gegeven gaan volgen? Vind je iets leuk? Twijfel dan niet om de post te liken. Het actief liken van posts en video’s die overeenkomen met hashtags die passen binnen jouw merk loont. Zoek bijvoorbeeld op #recept #pan #koken en like die grappige thuiskok. Want daarmee bereik je volgers die interesse hebben voor soortgelijke activiteiten en wellicht jouw pannen en potten. Het is belangrijk dat jij de volgers van die grappige thuiskok ook gaat volgen, zodat zij jou weer gaan volgen.

Kortom: je liket en volgt niet alleen posts over jouw spullen en merken, maar alles dat aanspreekt omdat het over koken gaat. Daardoor laat je zien dat je een betrokken ondernemer bent.

geotagging instagram red ivy

Tip 5: Zorg voor engagement

Een hoog engagement ratio is één van de duidelijkste indicatoren voor succes. Dat beperkt zich niet tot je aantal likes en reacties. Ook het aantal views, shares, hoe vaak een bericht opgeslagen is en zelfs privé reacties dragen bij. 

Maar hoe zorg je daarvoor? Betrek jouw (potentiële) volgers! Hou je account interactief. Je kunt bijvoorbeeld posts plaatsen met daarin een vraag waar jouw volgers op kunnen reageren. Of je kunt een poll of vragen sticker plaatsen in je stories. Doe je dit slim? Dan sla je twee vliegen in één klap, want je ontvangt input vanuit potentiële klanten en je hebt nieuwe mogelijkheden om je kennis te delen! 

Tip 6: Winactie uitzetten

Je zou ook een winactie uit kunnen zetten, ze hoeven je alleen maar te volgen en een reactie achter te laten. Een winactie werkt heel goed om direct meer volgers te krijgen, maar reken jezelf niet rijk. Nadat de winnaar bekend is zal 20 tot 50% van deze volgers weer vertrekken. Ook vindt Instagram het niet echt leuk als je dit doet. Maar op de korte termijn kan het zeker helpen om je slag te slaan.

Tip 7: Reageer op alles

Reageer op zoveel mogelijk binnenkomende berichten. Hierdoor creëer je naamsbekendheid en sympathie.

Hoe bind je deze nieuwe volgers? Met passende content!

Vaste klant is goud in de mand, daarom is passende en inhoudelijke sterke content voor jouw huidige volgers, nieuwe volgers en dus (potentiële) klanten belangrijk. Het maken van deze content is essentieel voor groei op Instagram. Je kunt namelijk nog zoveel nieuwe volgers aantrekken, maar als ze de content niet passend vinden dan zijn ze ook weer snel vertrokken. 

Zorg er dus voor dat je je volgers tevreden houdt door alle content op niveau te houden. Met alle content bedoelen we:

  • de beelden;
  • alle teksten;
  • vaste tijdstippen van publiceren aanhouden;
  • herkenbare formats;
  • het combineren van posts, reels, IGTV en stories.

Wil je nog meer tips en tricks voor Instagram? Lees dan ook deze blog.

Meer volgers op Instagram maar geen tijd?

Je kan natuurlijk zelf aan de slag met deze tips. Maar als je denkt: hmm wil wel, maar ik heb geen tijd of zin. Neem dan contact met ons op en we informeren of helpen je met onze volg-methode zodat je meer uit je socials kan halen! Uitgevoerd door social media specialisten tegen een scherpe prijs.

Geschreven door Benthe Sijtsma

Content marketeer bij RED IVY

Door haar kennis van online marketing te combineren met haar skills als designer kan Benthe goed de online behoefte van de doelgroep combineren met de boodschap van de klant. Benthe is één en al creativiteit. Wil je meer artikelen van Benthe lezen?

groei instagram meer volgers online marketing social advertising social media volgers groei